וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגלים היומיומיים האלה פוגעים לכם במעיים, וזה מסוכן

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 10:31

ללחץ נפשי, מחסור בשינה, אכילה לא מאוזנת ועוד כמה גורמים יש השפעה מכרעת על בריאות הכללית שלנו, וגם על המעי - אחד החלקים החשובים בגוף

גיף של מעיים. Giphy
ינור חלול המחבר בין הפה שלנו לפי הטבעת שלנו/Giphy

בריאות המעי שלנו חשובה ביותר לבריאות הכללית שלנו. חישבו על המעי כעל צינור חלול המחבר בין הפה שלנו לפי הטבעת שלנו. מה שעובר מהפה ויוצא מפי הטבעת למעשה אינו נכנס לגוף שלנו. כדי לחדור לגוף ולהגיע לזרם הדם שלנו, המזון צריך לעבור דרך דופן צינור המעי ובעצם לעבור את מחסום המעי.

מהו מחסום המעי?

מחסום המעי מורכב מתאי ציפוי המעי, משכבת ריר ומתאים של מערכת החיסון. מחסום המעי מונע חדירה של חומרים שאינם חומרי מזון, ושל מזהמים שונים מחלל המעי אל זרם הדם. דמיינו את דופן המעי כמסננת עם חורים קטנים מאוד המאפשרת חדירה לזרם הדם רק של מולקולות קטנות. כאשר יש פגיעה במחסום המעי, נפערים חורים גדולים יותר במסננת וחומרים בלתי רצויים יכולים לחדור מחלל המעי אל זרם הדם. מצב זה מכונה "מעי דליף". במצב של מעי דליף החומרים שחדרו מחלל המעי אל זרם הדם מעוררים את מערכת החיסון שרואה בחומרים הללו גופים זרים, והדבר מוביל לתהליך דלקתי שיכול להיות מקומי או באיברים מרוחקים יותר.

מהו המיקרוביום?

המעי שלנו מכיל מעל 100 טריליון מיקרואורגנזימים המכונים המיקרוביום. מאזן תקין של החיידקים במעי חשוב הן לבריאות המעי שלנו והן לבריאות הכללית שלנו. למאזן תקין של חיידקי המעי ישנו תפקיד מפתח בהתפתחות של מערכת החיסון שלנו. חוסר איזון של חיידקי המעי מוביל למצב דלקתי במעי ויכול לתרום להתפתחות של מחלות כרוניות שונות כמו מחלות מעי דלקתיות, סוכרת, השמנה, וסרטן המעי הגס.

כדי שהמעי יהיה בריא ויתפקד כהלכה 2 דברים צריכים להתקיים: מחסום מעי תקין ומאזן תקין של חיידקי המעי.

עוד בוואלה!

מומחה לגסטרו חולק את הטיפים לשמירה על בטן רגועה

לכתבה המלאה

מספר גורמים שיכולים לפגוע במחסום המעי ובמאזן חיידקי המעי

1. גלוטן. גלוטן הוא חלבון הקיים בחיטה,שעורה ושיפון. הגלוטן מוביל לדלקת אצל אנשים הסובלים ממחלת צליאק. באנשים עם מחלת צליאק הגלוטן מוביל לפגיעה בדופן המעי, לסימפטומים של מערכת העיכול ולתופעות מחוץ למערכת העיכול כמו פריחה ואנמיה. קיימת גם קבוצה גדולה של אנשים הסובלים מרגישות לגלוטן שאינה צליאק וגם אצלם יכולות להופיע תופעות במערכת העיכול או מחוץ למערכת העיכול בעקבות אכילת גלוטן. באנשים הרגישים לגלוטן, הגלוטן גורם לשחרור של חלבון הנקרא זונולין המוביל לפגיעה במחסון המעי ולמעי דליף. אם אתם סובלים ממחלת צליאק או מרגישות לגלוטן שאינה צליאק עליכם להימנע מאכילת גלוטן.

ספגטי ברוטב עגבניות. ShutterStock
ספגטי ברוטב עגבניות/ShutterStock

2. שמני זרעים תעשייתיים. שמני זרעים תעשייתיים הם שמנים מעובדים כמו שמן קנולה, שמן תירס, שמן כותנה, ושמן סויה. שמנים אלה עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 6 שמעודדות דלקת. צריכה של שמנים אלה נמצאה קשורה לתהליכי דלקת במעי וגם לפגיעה במאזן החיידקים במעי.

3. פחמימות מעובדות. פחמימות מעובדות קיימות במוצרים כמו קמח וסוכר. לעומת זאת פחמימות לא מעובדות קיימות במוצרים טבעיים כמו בטטות ופירות. הפחמימות המעובדות מעודדות תהליכי דלקת ופוגעות במאזן חיידקי המעי. לעומת זאת, הפחמימות הלא מעובדות מעודדות את בריאות המעי ע"י כך שמזונות אלה מזינים את חיידקי המעי הרצויים.

4. תוספי מזון מלאכותיים. מחקר שבוצע במכון ויצמן ב-2022 הראה כי ממתיקים מלאכותיים הובילו לשינויים בהרכב חיידקי המעי ולשיבוש בסבילות לסוכר. חומר אחר הנקרא מלטודקסטרין ומשמש לעיבוי מוצרי מזון ולשימור של מזונות מעובדים מעודד הצמדות של חיידקים מזיקים לדופן המעי. החומר קאראגינן המופק מאצות ומשמש לעיבוי והסמכה של מזון מעודד התלקחויות של מחלות מעי דלקתיות. החומרים פוליסורבט 80 וקרבומתילצלולוז הם שניים מחומרי העיבוי הנפוצים ביותר בתעשיית המזון המעובד, ושניהם מגבירים את תופעת המעי הדליף. החומר טיטניום דיאוקסיד שמשמש להלבנה ולהברקה מעודד תהליכי דלקת במעי. כדי לשמור על מעי בריא מומלץ להימנע מכל החומרים הללו.

5. לחץ נפשי (סטרס). לחץ נפשי ממושך פוגע במחסום המעי ומאפשר לחיידקים לא רצויים ולתוצרים שלהם לחדור לזרם הדם והדבר יכול להוביל לדלקת מקומית או מפושטת.

אילוסטרציה בוקר התעוררות מיטה סטרס מתח לקום אישה אשה מתעורת. ShutterStock
לחץ נפשי ממושך פוגע במחסום המעי/ShutterStock

6. חוסר פעילות גופנית או אימון יתר. פעילות גופנית סדירה מעודדת שגשוג של חיידקים מועילים במעי, כולל חיידקים המייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת התורמות לבריאות המעי. לעומת זאת העדר פעילות גופנית נמצא קשור לעליה בתהליכי דלקת במעי. חשוב לציין שבעוד שפעילות גופנית סדירה תורמת לבריאות המעי, הרי שפעילות גופנית מוגזמת מובילה למעי דליף ומשנה את הרכב חיידקי המעי לרעה.

7. הפרעות בשינה. לכולנו יש שעון ביולוגי שפועל במחזוריות של כ-24 שעות. כאשר יש הפרעות בשינה מתרחשת פגיעה בשעון הביולוגי. מסתבר שחיידקי המעי גם הם פועלים לפי השעון הביולוגי שלנו ופגיעה בשעון הביולוגי מובילה לפגיעה במאזן החיידקים התקין במעי ומעודדת תהליכים של דלקת. מסתבר שאפילו שני לילות רצופים של שינה לקויה יכולים להוביל לשינויים לרעה בהרכב חיידקי המעי. משום כך חשוב ביותר להבטיח שינה טובה כך שהשעון הביולוגי יפעל כראוי.

8. טיפול באנטיביוטיקה. שימוש באנטיביוטיקה יכול להשפיע לרעה על מיקרוביום המעי. האנטיביוטיקה מובילה להפחתה במגוון ובעושר של חיידקי המעי הרצויים, ומאפשרת שגשוג של חיידקים לא רצויים כמו החיידק קלוסטרידיום דיפיסילה שיכול לגרום לשלשול ולמחלה קשה. בנוסף, האנטיביוטיקה יכולה לעודד התפתחות של חיידקים העמידים לטיפול. לכן חשוב לא לקחת אנטיביוטיקה בהעדר התוויה רפואית ברורה.

9. תרופות נוגדות חומצה. תרופות המשמשות לטיפול בצרבת מסוג חוסמי תעלות המימן, (כמו קונטרולוק ואומפרזול), מפחיתות את הפרשת החומצה בקיבה. כשהקיבה מפרישה מספיק חומצה היא מונעת כניסה של חיידקים לא רצויים אל המעי. השימוש בתרופות המונעות הפרשת חומצה מוביל לירידה בחומציות של הקיבה וכתוצאה מכך חיידקים לא רצויים יכולים לחדור למעי, לשגשג בו ולהוביל למצב דלקתי.

10. חומרים רעילים בסביבה. אנחנו נחשפים למגוון הולך וגדל של חומרים כימיים בסביבה שלנו. אחת התוצאות של החשיפה הזו יכולה להיות פגיעה בחיידקי המעי ותהליך דלקתי במעי. החומר ביספנול A הנמצא בכלי אוכל מפלסטיק, ובקבלות המודפסות על נייר תרמי, פוגע במאזן החיידקים במעי, ומוביל לתהליכי דלקת במעי. החומר טריכלוזן הנמצא במוצרים לחיטוי ידיים ובמוצרי הגיינה נוספים פוגע אף הוא במאזן חיידקי המעי ומוביל לתהליכי דלקת. חומרי הדברה המשמשים בחקלאות מכילים חומר הנקרא גלייפוסט אשר פוגע בחיידקי המעי ולמעשה פועל כמו אנטיביוטיקה במעי.

מה הצעדים שאנחנו יכולים לנקוט כדי לשפר את בריאות המעי?

  • איכלו מזונות אמיתיים עשירים ברכיבים תזונתיים והימנעו ממזונות תעשייתיים. הקפידו לאכול מזון עשיר בסיבים תזונתיים אשר מספקים מזון לחיידקי המעי.
  • אם אתם רגישים למזון מסויים כמו גלוטן הקפידו להימנע ממנו.
  • נהלו היטב את הלחץ שלכם. לחץ מתמשך יכול לפגוע בבריאות המעי שלכם ולכן חשוב שיהיו לכם שיטות טובות להורדת הלחץ כמו מדיטציה או נשימות עמוקות.
  • בצעו פעילות גופנית סדירה אך הימנעו מאימון יתר.
  • דאגו להרגלי שינה טובים ולשעות שינה מסודרות.
  • אל תקחו אנטיביוטיקה על דעת עצמכם, התייעצו תמיד עם הרופא.
  • אל תיקחו תרופות המעכבות את משאבת המימן על דעת עצמכם או לאורך זמן מבלי להתייעץ עם הרופא.
  • הגבילו את החשיפה שלכם לחומרים רעילים בסביבה: סרבו בנימוס לקחת קבלות, השתמשו בכלי זכוכית או נירוסטה למזון שלכם, איכלו מזון שאינו מרוסס בחומרי הדברה, והשתמשו בחומרי ניקוי וקוסמטיקה המיוצרים מחומרים טבעיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully