וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה החיידק שגרם לאשפוז של שתי נשים הרות אחרי שאכלו במסעדה

עודכן לאחרונה: 7.5.2023 / 11:37

הוא לא נחשב שכיח בתחום הרעלות המזון, אבל הוא כן מסוכן, במיוחד לנשים בהריון. מה התסמינים של ליסטריה, איך מטפלים ומה הצעדים הכי טובים למניעה?

החיידק שגרם לאשפוזן של שתי נשים הרות. ShutterStock
הסיבה שלנשים בהריון לא מומלץ לאכול דגים נאים/ShutterStock

שתי נשים בהיריון אושפזו בשבוע שעבר בבית החולים איכילוב בתל אביב בעקבות הרעלת מזון ועם חשש להידבקות בלסטריה, לאחר שאכלו במסעדה "טופולופומפו". במשרד הבריאות חוקרים את המקרה. השתיים אכלו במסעדה ביום רביעי, ומאושפזות במרכז הרפואי מאז יום חמישי.

מה זה ליסטריה?

ליסטריה מונוציטוגנס (Listeria Monocytogenes) הוא חיידק ידוע מתחילת המאה ה-19 והוא אחת הסיבות שבגללן לא מומלץ לצרוך דגים נאים במהלך ההריון. הוא גורם לזיהומים ברוב הגדול של המקרים באוכלוסיה פגיעה (מדוכאי חיסון, תינוקות רכים, קשישים וגם נשים בהריון). לעיתים נדירות יותר הוא גורם לתחלואה גם באוכלוסיה בריאה
.
החיידק זוהה בפחות מ-1% של מקרי הרעלת מזון וזאת למרות עמידותו הרבה, בטמפרטורות שונות של קירור וטווח גבוה של חומציות. החיידק מגיע מהאדמה וניתן למצוא אותו במגוון גדול של מאכלים, בעיקר מוצרי בשר וחלב מומלחים.

מה התסמינים?

החיידק דוגר במשך כ-24 שעות ואז מתפרץ. תסמיני המחלה כוללים חום, חולשה עייפות, לעיתים הקאות ושלשולים, כאשר החשש הגדול ביותר מפני זיהום הוא פלישה ופגיעה במערכת העצבים, דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) ודלקת המוח (אנצפליטיס). בנשים בהריון הזיהום יכול לגרום לפגיעה בעובר ואף לאיבוד ההריון.

במידה והזיהום התפשט לדם הוא עלול לגרום לאלח דם עם פגיעה באיברים חיוניים אליהם הגיע.

עוד בוואלה!

הפעולות הפשוטות שימנעו זיהום במזון שאתם אוכלים

לכתבה המלאה

מניעה וטיפול

הטיפול במחלה הוא באנטיביוטיקה, אך לא כל טיפול אנטיביוטי יעיל כנגד החיידק וחשוב להתאים את הטיפול הנכון לחיידק ולמטופל. נשים בהריון לדוגמה לא יכולות לקבל חלק מהתרופות האנטיביוטיות, גם בגלל היעילות וגם בשל רעילות לעובר.

בנוסף, חשוב מאוד לטפל בתסמינים ולהקל על הכאבים, למנוע התייבשות, לתת נוגדי בחילה וכו'.

ובכל מקרה, הטיפול הטוב ביותר, כמו תמיד, הוא מניעתי: שימור נכון של מזון, בישול מספק של מצרכי מזון, שמירה על הגיינה אישית וסביבתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully