וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 נשים אכלו בריא במשך חודשיים. הן הרוויחו מזה עוד 4 שנים לחיים

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 7:39

מחקר חדש טוען שתוך שמונה שבועות, ניתן "להחזיר לאחור" את הגיל הביולוגי ולהפוך את הגוף לצעיר יותר. אז מה באמת עומד מאחורי ההצהרה הדרמטית הזאת ועד כמה התזונה באמת יכולה להשפיע על הזדקנות הגוף ולשנות אותה?

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

זה לא חדש שתזונה יכולה להשפיע במידה כזאת או אחרת על קצב ההזדקנות. במשך שנים אנחנו נחשפים שוב ושוב למחקרים שמראים כי אורח חיים בריא, שכולל תזונה עשירה, התעמלות במידה, הפחתת סטרס ושיפור איכות החיים - עשוי להשפיע על קצב ההתבגרות ובאופן כללי לשפר את הבריאות והמצב הנפשי. אולם המחקר שנספר לכם עליו הפעם הצליח להפתיע גם אותנו, מכיוון שהוא טוען כי התזונה לא רק יכולה להאט את קצב ההזדקנות, אלא ממש להפוך את התהליך הזה ולהחזיר את הגלגל לאחור.

לפני שנספר לכם על הממצאים המסקרנים, חשוב לסייג ולהדגיש שמדובר במחקר קטן, שהשתתפו בו בסך הכול שש נשים. לכן, גם אנחנו וגם החוקרים מציעים לקחת את הממצאים האלו בעירבון מוגבל, אך בכל זאת להכיר אותם ולהבין את המשמעות שלהם.

אכילה בריאה, שינה טובה, יותר ספורט ומעט סטרס

המחקר המדובר פורסם בכתב העת המדעי Aging וכלל כאמור ניסוי על שש נשים. זאת לאחר שמחקר דומה כבר בוצע בעבר של שלושה גברים והראה תוצאות מבטיחות. במחקר הנוכחי, חוקרים מהמכון לרפואה פונקציונלית באוניברסיטת וירג'יניה ומאיגוד התזונה האמריקני ביקשו לבחון כיצד תפריט מסוים משפיע על קצב הזדקנות הגוף, כפי שהוא בא לידי ביטוי ב-DNA.

לטובת הניסוי המסקרן, הרכיבו החוקרים תוכנית לשמונה שבועות, שכללה הדרכה תזונתית וכן שינויים חיוביים נוספים כמו הנחיות לשינה טובה יותר, פעילות גופנית וטכניקות להפחתת סטרס. בנוסף, המשתתפות נעזרו גם בפרוביוטיקה ובחומרים מזינים אחרים בהתאם לחוסרים שלהן, תוך שהן מקבלות ליווי דיאטני מקצועי.

פנים של אישה בשלושה שלבי הזקנות. ShutterStock
ניתן להחזיר את הזמן לאחור?/ShutterStock

איך בכלל מחשבים את ה"גיל הביולוגי" שלנו?

כדי להבין את מסקנות הניסוי, קודם כל כדאי להכיר מושג שמעסיק מאוד חוקרים ברחבי העולם בשנים האחרונות - הגיל הביולוגי. בשונה מהגיל הכרונולוגי שמשקף את השנה שבה נולדנו ואין לנו דרך להשפיע עליו או לשנות אותו, הגיל הביולוגי משקף את הקצב שבו הגוף שלנו מזדקן - והגיל הזה הוא ייחודי ואינדיבידואלי.

כיום יש כמה דרכים למדוד את הגיל הביולוגי כאשר אחת המרכזיות שבהן היא בדיקת דם שבוחנת היבטים שונים בתקינות ה-DNA. במחקר הנוכחי, בדיקות כאלו בוצעו מין הסתם לאורך כל תקופת הניסוי, לפניו ואחריו. בתום שמונת השבועות החוקרים סיכמו את הנתונים והגיעו למסקנה מפתיעה.

לאחר כחודשים בלבד, חמש מתוך שש המשתתפות הראו ירידה בגיל הביולוגי בשיעור שנע בין 1.22 ל-11.01 שנים מה"גיל" שנרשם לפני תחילת הניסוי. בממוצע, הגיל הביולוגי של המשתתפות עמד לפני הניסוי על 55.83. בתום הניסוי, גילן המוצע כבר עמד על 51.23. זה אומר שבממוצע, שש המשתתפות הצליחו להוריד בממוצע 4.6 שנים מהגיל הביולוגי שלהן.

מה שמעניין אפילו יותר זה שהגיל הכרונולוגי של המשתתפות עמד בתחילת הניסוי על 57.9, כלומר גבוה במעט מגילן הביולוגי, מה שיכול להעיד שבאופן כללי, הן גם ככה "הזדקנו לאט מהרגיל" ולא סבלו מבעיות רפואיות שהשפיעו על קצב התבגרות הגוף שלהן.

עוד בוואלה!

מומחה להזדקנות חושף מה אתם צריכים לאכול כדי לחיות יותר שנים

לכתבה המלאה

יש כוכבית אחת

עם זאת, כמו שהתחלנו בהסתייגות, חשוב להדגיש גם בסיום שאנחנו פשוט עדיין לא מבינים מספיק את המשמעויות של הגיל הביולוגי או את האופן שהוא באמת משפיע עלינו ומושפע מההחלטות והפעולות שלנו. גם החוקרים כתבו במאמר שלהם כי "הממצאים האלו אכן תומכים במחקר קטן שנערך על גברים והם מעידים כי הגיל הביולוגי הוא בהחלט דבר שאפשר לשנות ולהשפיע עליו. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים, גדולים ורחבים יותר, על קבוצות נוספות, כדי להבין טוב יותר את המנגנון הזה ואת ההשפעה שלו על אוכלוסיות שונות".

אבל עם ובלי קשר למחקר הנוכחי, כאמור, זה לא סוד שתזונה יכולה להשפיע מאוד על בריאות הגוף והנפש בכל כך הרבה היבטים. וכדי ליהנות מכל היתרונות האלו, לא צריך לחכות למחקרים נוספים, אלא פשוט לאכול הרבה יותר ממה שאתם כבר יודעים שעושה טוב לגוף שלכם - פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, בשר רזה, דגים ושומנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully