וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרשת עורקים: זו המחלה שגרמה למותו של יהונתן גפן

ד"ר יוסי דניאלי

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 14:08

הבוקר בישרו בני משפחתו של הפזמונאי והמשורר כי לקה בליבו בעקבות מחלת טרשת העורקים ממנה סבל. מהי המחלה הזו ואיך היא נוצרת?

בוידאו:“לילה טוב אבא”: נפרדים מיהונתן גפן/יותם רונן

בתום בדיקה פתולוגית עלה כי המשורר והפזמונאי יהונתן גפן הלך לעולמו לאחר שלקה באירוע לבבי הקשור בטרשת העורקים ממנה סבל. כך, הודיע הבוקר (חמישי) בנו, הזמר אביב גפן.

זו הודעה רשמית ראשונה מטעם המשפחה על סיבת מותו של גפן, שמת לפני כמה שבועות בגיל 76 - לאחר שגל של שמועות עלה בנושא. בשבוע שעבר התייחסה אליהן נורית גפן, אשתו לשעבר, בפודקאסט "באות בזמן" שאותו היא מגישה בצוותא עם חברתה הטובה דליה גוטמן. "אנחנו לא יודעים מתי הוא מת, לקחו את הגופה לאבו כביר כי הוא נפל וקיבל מכה. דאגתי שהוא שכב שם שעות וסבל, אבל הרופא ד"ר שלמה שגב אמר לי שאו שהוא קיבל דום לב ואז הוא מת ישר ואם גם היה לו אירוע מוחי, אז הם כבר מאבדים את ההכרה קצת והוא לא סבל. אני חושב שהוא לא סבל כשהוא היה על הרצפה".

מהי טרשת עורקים?

טרשת עורקים היא מחלה של כלי דם המהווה את אחד הגורמים לתחלואה ומוות בעולם המערבי, כאשר הסיכוי לטרשת עורקים גדל מעל גיל 45 אצל הגברים ומעל גיל 55 אצל הנשים.

במחלה זו נוצר רובד של חומרים מסוימים לרוב שומנים, שמצטבר בדופן העורקים בכל הגוף ובעיקר מסוכן כשמופיע בעורקים של הלב והמוח. הצטברות השומנים גורמת לעיבוי דופן כלי הדם וכתוצאה מכך גורמת להיצרות או חסימה של עורקים בגוף. טרשת עורקים יכולה לגרום לחוסר אספקת דם (איסקמיה) או חסימה מחלטת של העורק - מצב שדורש התערבות רפואית מיידית.

לרוב מדובר במחלה מפושטת שבמרבית המקרים מתרחשת בתהליך הדרגתי וממושך המתקיים בעורקים גדולים וגם בבינוניים בגוף. העורקים הגדולים שנפגעים בטרשת העורקים הם אבי העורקים, עורקי התרמה שמספקים דם למוח ועורקים כליליים שמספקים דם ללב עצמו. כתוצאה מההיצרות המתמשכת יכולה להופיע באופן פתאומי חסימה מלאה של אותו כלי דם ללא תסמינים מוקדמים. חסימה זו בדרך נובעת מהופעה פתאומית של קריש דם על גבי התהליך הטרשתי שיכול לגרום לאוטם שריר הלב או שבץ מולי כתוצאה מליקוי באספקת הדם למוח.

יהונתן גפן. תומר נויברג, פלאש 90
יהונתן גפן/פלאש 90, תומר נויברג

מה התסמינים?

התסמין העיקרי של החסימה הוא - כאב עז שנובע ברוב המקרים מאספקת דם לקויה לשריר הלב.

גורמי סיכון

גורמי הסיכון העיקריים והשכיחים הם: עישון אקטיבי או פסיבי, השמנת יתר, סיפור משפחתי של מחלות כלי דם ולב, סוכרת לא מאוזנת ולא מטופלת, יתר לחץ דם ורמה לא תקינה של שומנים בדם.

סיפור משפחתי הוא אחד הגורמים המרכזים להתפתחות טרשת עורקים ונחשב כגורם סיכון כגבוה במיוחד כאשר קרוב משפחה מדרגה ראשונה - אמא , אבא אח, אחות עבר התקף לב או אירוע מוחי בגילאים של פחות מ- 55 אצל הגברים ופחות מ- 65 אצל הנשים .

איך אפשר למנוע התפתחות טרשת עורקים

ניתן לדבר על שתי רמות של מניעה: רמה ראשונה - שינוי הרגלי חיים, ירידה במשקל, פעילות גופנית, תזונה מאוזנת, איזון סוכרת , הפסקת עישון וכו' כל אלה- יכולים לצמצם התפתחות של טרשת עורקים.
b. רמה שנייה - בשיתוף פעולה עם הרופא המטפל כולל טיפול תרופתי ליתר לחץ דם להורדת שומנים בדם ואיזון סוכרת

הכותב הוא ד"ר יוסי דניאלי, מומחה לקרדיולוגיה ורפואת ילדים, מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully