וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המפורסמים האלה אוכלים ארוחה אחת ביום, ומה זה בדיוק עושה?

עודכן לאחרונה: 5.5.2023 / 7:40

דיאטת OMAD שמציעה לאכול ארוחה אחת ביום תפסה סלבס רבים שמודים שהם מקיימים אותה. אבל האם זה בכלל בריא או שזה עלול להיות מסוכן?

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

כאשר מדברים על דיאטות, לרוב נשים מעורבות, אבל הפעם אנחנו מדווחים על דיאטה אחת קיצונית במיוחד ועל הגברים שעוקבים אחריה. כריס מרטין, ברוס ספרינגסטין וגם ראש הממשלה הבריטי ורישי סונק נלחמים בגיל העמידה הודות לצום קיצוני של ארוחה אחת ביום. אבל עד כמה זה בטוח?

התומכים בדיאטות של צום לסירוגין טוענים שהן עוזרות לנהל את המשקל בצורה קלה יותר אבל מומחים הזהירו שזה עלול לעורר בעיות בריאותיות ודפוסי אכילה בעיתיים. ולמרות שזאת אחת מהדיאטות האהובות על הוליווד, עם גדוד מעריצים מגוונים, כולל ג'ניפר אניסטון ומארק וולברג, עכשיו, יש גרסה קיצונית עוד יותר של צום לסירוגין - דיאטת OMAD. קיצור של One Meal a Day. אוכלים ארוחה אחת וצמים 23 שעות בהן מותר לשתות רק קפה (בלי חלב), תה צמחים ושאר משקאות נטולי קלוריות.

סולן קולדפליי, כריס מרטין, התחיל אותה לאחר שלמד על הדיאטה מהרוקר ברוס ספרינגסטין, שאשתו היא חסידה של הדיאטה ודיברה על כך בארוחת צהריים משותפת. אבל הם לא הפרצופים המפורסמים היחידים שמסתדרים רק עם ארוחה אחת ביום.

השבוע חשף רישי סונאק שהוא בעצמו חסיד של הדיאטה האכזרית - או לפחות עושה זאת פעם בשבוע - בימי חמישי. ראש הממשלה אפילו הודה בפומבי בדיאטה. "אני צם לסירוגין", הוא הצהיר בשנה שעברה, בפודקאסט. 'אז, ברוב הימים, אני לא אוכל כלום לארוחת בוקר'.

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה. רויטרס
שומר על גזרה. ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק/רויטרס

אז האם צום לסירוגין - בין אם הוא קיצוני עם ארוחה אחת ביום או הגרסה המסורתית של אכילה בתוך חלון של שמונה שעות - הוא בריא?

תומכי OMAD אומרים שזה יכול להגביר את הפרודוקטיביות, לשפר את הזיכרון ואת הקוגניציה. חלק טוענים שהדיאטה מביאה לתחושה מוגברת של מיקוד ובהירות. אחרים טענו שזה נותן להם "בהירות נפשית", "רמות עקביות של אנרגיה ומיקוד" ושיפר את "היכולות הקוגניטיביות" שלהם. אבל אלה כאמור תומכים בדיאטה.

עוד בוואלה!

האם דיאטת צום לסירוגין באמת עובדת? בדקנו

לכתבה המלאה

ללכת לישון רעבים

OMAD התפרסמה על ידי השחקנית ליז הארלי בתחילת שנות ה-2000, שגופה עורר קנאה בנשים ברחבי העולם. הארלי, כיום בת 57, הודתה שהגבילה את עצמה לארוחה אחת בלבד ביום לאחר שילדה את בנה דמיאן בשנת 2002, והודתה גם כן כי בתקופה הזאת היא "הלכה לישון רעבה".

אבל מאז, הדיאטה נתפסת כדיאטה אטרקטיבית, גם בקרב גברים, בעיקר בקרב כריס מרטין, שקינא במבנה הגוף המדהים של ברוס ספרינגסטין בן ה-73. מרטין אמר כי "למעשה אני כבר לא אוכל ארוחת ערב. אני מפסיק לאכול בארבע אחר הצהריים ולמדתי את זה מארוחת צהריים עם ברוס ספרינגסטין".

תומכים רבים של OMAD מתעקשים שהשיאטה עוזרת להם לנהל את משקלם בקלות רבה יותר ולשמור על כושר. דיאטות אחרות של צום לסירוגין, כמו תוכנית האכילה 16:8, מבוססות על אותו עיקרון. אבל העוקבים אחרי הדיאטה הזו צמים במשך 16 שעות ביום, ואוכלים מה שהם רוצים בשמונה השעות הנותרות - בדרך כלל בין 10 בבוקר ל-18:00. זה יכול להיות נסבל יותר מדיאטת 5:2 הידועה לשמצה, שבה קלוריות מוגבלות ל-500 בלבד ביום פעמיים בשבוע.

העיקרון הוא פשוט - על ידי יצירת גירעון קלורי במהלך ימי צום, הגוף מסתמך במקום זאת על פירוק שומנים מאוחסנים בגוף כדי ליצור אנרגיה, המסייעת לירידה מהירה יותר במשקל.

קולדפליי כריס מרטין. AP
מפסיק לאכול בארבע אחר הצהריים. כריס מרטין סולן קולדפליי/AP

"לא דיאטה שהייתי ממליצה עליה"

אבל מומחים מזהירים כי צריכת ארוחה אחת בלבד ביום עלולה במקום זאת לעורר בעיות בריאותיות נפרדות ודפוסי תזונה רעילים, כולל התמכרות יתר בשעות שאנשים יכולים לאכול.

תזונאית הספורט אביגיל רוברטס אמרה לאתר הדיילי מייל כי: "אלא אם כן הארוחה מכילה את כל החומרים התזונתיים והקלוריות הדרושים לגוף, לא סביר שזו תהיה גישה בריאה לאכילה, במיוחד אם היא נעשית על פני תקופה ארוכה. מחקרים הראו שצריכת ארוחה אחת בלבד ביום יכולה להוביל לצריכה לא מספקת של חומרים מזינים, ולגרום לחסרים שעלולים להוביל לבעיות בריאותיות שונות כמו עייפות, חסינות מוחלשת ופגיעה בתפקוד קוגניטיבי. בנוסף, אכילת ארוחה אחת ביום עלולה להגביר את הסיכון לאכילה מוגזמת במהלך אותה ארוחה, ולגרום לאי נוחות במערכת העיכול כגון נפיחות ועצירות".

"הדיאטה הזו היא לא דיאטה שהייתי ממליצה עליה מכיוון שהיא מגבילה מדי, יכולה להוביל לדיאטה אופנתית ולאכילה בעייתית מאוד. "ישנו מחקר חיובי סביב צום באופן כללי, המראה שצום כאשר נעשה בהקשר הנכון ובמידה הנכונה הוא יכול לסייע בירידה במשקל ולסייע במניעת מחלות כרוניות'/

ומה המחקרים אומרים?

המחקר על OMAD באופן ספציפי עדיין מתעורר. עם זאת, מחקר אחד משנת 2022 מצא כי משתתפים שאכלו רק ארוחה אחת ביום ראו ירידה גדולה יותר במשקל הגוף ובמסת השומן שלהם. עם זאת, לא היה הבדל במסה הרזה או בצפיפות העצם עד סוף הניסוי בן 11 הימים, על פי תוצאות הפרויקט בן 11 האנשים בכתב העת Frontiers in Physiology.

מחקר שני שנה קודם לכן ב-Journal of Animal Science and Biotechnology השווה את ההשפעות של אכילת ארוחה אחת גדולה ביום מול שניים או שישה בעכברים. מכרסמים בארוחה אחת בלבד עלו במשקל יותר מאלה שצרכו מספר ארוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully