וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדעו אם הזוגיות שלכם מבוססת על אהבה או פחד

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 9:06

יש הרבה גורמים נסתרים שיכולים להוביל אותנו לתוך מערכת יחסים זוגית - חלקם בריאים יותר וחלקם הרבה פחות. הנה שלוש שאלות פשוטות שיעזרו לכם להבין מה באמת עומד מאחורי הבחירה בחצי השני שלכם

קורטני קרדשיאן, טרוויס ברקר, מט גאלה 2022. GettyImages
קורטני קרדשיאן, טרוויס ברקר, מט גאלה 2022/GettyImages

כשבוחרים להיכנס למערכת יחסים רומנטית, אנחנו רוצים לחשוב שאנחנו יודעים בדיוק למה אנחנו עושים את זה, אך פסיכולוגים מעריכים כי רוב האנשים בוחרים בין או בת זוג בגלל אחד משני גורמים מרכזיים - או שהם מאוהבים ובוחרים להיקשר מתוך אמונה שלמה באהבה שלהם, או שהם בודדים ועושים זאת מתוך פחד מלהיות לבד.

כל אחד מאיתנו הוא הכוכב הראשי בתוך סיפור האהבה שלו. ומתוך פוזיציה כזאת, לא תמיד פשוט לראות את התמונה בצורה אובייקטיבית ובאמת להבין מה המניעים שהובילו אותנו לבחור את החצי השני שלנו. אז כדי לעזור לכם לקבל נקודת מבט קצת אחרת, כדאי שתתחילו לשאול את עצמכם את השאלות הנכונות וגם לענות עליהן בשיא הכנות.

ד"ר מארק טרוורס הוא פסיכולוג אמריקאי שפרסם מאמר בנושא במגזין פורבס. לדבריו, כדי להבין את טיב מערכות היחסים שלנו, כדאי שנבחן שלוש שאלות מרכזיות:

1. האם אנחנו באמת מתנהגים כמו שבא לנו בתוך הזוגיות?

אנשים שנכנסים למערכות יחסים מתוך פחד להיות לבד, לא ירגישו בנוח להיות אותנטיים ואמיתיים בתוך הזוגיות. ד"ר טרוורס מסביר שהנטייה הזאת נובעת מפחד לאבד את בן או בת הזוג אם הם יגלו את ה"פרצוף האמיתי" שלנו. במצב כזה, יש נטייה לשנות את ההתנהגות כדי להיות נעימים יותר, לשקף ערכים דומים לאלו של הפרטנר או להימנע ממריבות בכל מחיר.

כשזה קורה, במקום ליהנות ביחד, כל החלטה שמקבלים, במודע או שלא במודע, מונעת משיקולים שנועדו לשמר את מערכת היחסים בכל מחיר. כך, כשמנסים כל הזמן להסתגל לציפיות של הצד השני, אנחנו מזניחים את הרצונות והצרכים שלנו, מה שיכול עם הזמן להעצים רגשות שליליים שמנסים להדחיק ולהסתיר.

במחקר נרחב שבחן נתונים רבים שנאספו על בני זוג בכל רחבי העולם, נמצא (באופן לא מפתיע) כי מערכות יחסים מוצלחות הן כאלו שבהן שני בני הזוג מצליחים לשמור על האינדיבידואליות שלהם בתוך הזוגיות. כדי להבין אם זה המצב אצלכם, כדאי לבדוק האם אחד מכם מנסה להשפיע על הדעות והרצונות של האחר, האם צד אחד מתקשה להתמודד עם אתגרים וחיכוכים והאם אתם באמת מרגישים בנוח להיות גם מוזרים, עצבניים ו"משוגעים" לפעמים.

2. האם אנחנו תמיד צריכים להיות ביחד כדי להיות מאושרים?

כשאוהבים, הכי כיף לבלות הרבה ביחד ובמנותק מהעולם. במצב כזה, כל פרידה יכולה להיראות קשה וזה חלק טבעי ודי מהנה בקשר הרומנטי. הנטייה הזאת היא טבעית ונפוצה אצל אנשים רבים, אבל חשוב לזהות האם אצלכם היא חזקה מהרגיל, או אפילו בלתי נסבלת.

אם אתם מרגישים ריקנות ודיכאון כשבן או בת הזוג לא בסביבה ואם אתם מאמינים שלא תוכלו להיות מאושרים בלעדיהם, זה עשוי להעיד יותר על פחד מעל אהבה. כאמור, הציפייה להיות ביחד כמה שיותר, כמו גם הגעגוע והציפייה הם רגשות חיוביים, אבל כדי שהקשר באמת יהיה בריא ומצמיח, כדאי להבין איך אנחנו מתנהלים גם בנפרד ואם זה משהו שאנחנו יכולים לעמוד בו.

אחד מהסימנים למערכת יחסים שעלולה ליפול לקשיים, הוא הקושי "לחלוק" את בן או בת הזוג עם אחרים, אפילו כשמדובר בחברים או בני משפחה. הנטייה הזאת יכולה להעיד על תלות שחשוב להתייחס אליה ולהבין מה עומד מאחוריה.

עוד בוואלה!

איך פותחים את היחסים בצורה בריאה, והאם זה מתאים לכולם?

לכתבה המלאה
מייגן פוקס, בילבורד. GettyImages
מייגן פוקס, בילבורד/GettyImages

3. עד כמה הקנאה מורגשת בזוגיות?

גם קנאה, חשוב להבין, יכולה להיות רגש חיובי, שמעיד במקרים רבים על אהבה בריאה. מחקרים אף מראים כי קנאה בזוגיות יכולה להיות כוח חיובי אשר מגביר את רמת הרגש והאינטימיות בין בני הזוג. עם זאת, במחקר אחד שנערך על הרגש החמקמק הזה נמצא שכאשר הקנאה מתבטאת באי אמון חמור בבן או בת הזוג, זה יכול להעיד על פחד מנטישה שעלול לפגוע במערכת היחסים ודווקא ליצור ריחוק ומתח לאורך הזמן.

הסימנים שיכולים להעיד על קנאה לא בריאה כוללים בין היתר נטייה לחטט בחפצים של בן או בת הזוג, לבדוק את הטלפון הנייד, לשאול המון שאלות על כל גבר או אישה שמביעים בהם עניין וגם בניסיון לבודד אותם משאר העולם. כל פעולה כזאת, גם אם היא נעשית באופן בלתי נשלט ובלי כוונה רעה, צפויה מן הסתם רק להרחיק, לתסכל ולפגוע באמון שכל כך נדרש בתוך הזוגיות.

באופן כללי, חשוב שכולנו תמיד נשאף להבין מה באמת עומד מאחורי ההרגלים וההתנהגויות שלנו, גם כדי ללמוד על עצמנו יותר וגם כדי לשפר את מערכות היחסים שלנו. ואם אנחנו נמצאים במערכת יחסים שמונעת מפחד ולא מאהבה - קודם כל כדאי להימנע משיפוטיות עצמית, אלא פשוט להמשיך ולחקור כדי להבין למה זה קורה. הניסיון מראה שמי שאמיצים מספיק כדי לבחון את ההיבטים הלא נעימים והמאתגרים האלו באישיות שלהם הם אלו שעם הזמן יצליחו לבנות מערכות יחסים בריאות יותר, גם אם בעבר הם לא בדיוק הצטיינו בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully