וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית שחושפת מבוגרים ערומים מול ילדים מואשמת בקידום פדופיליה

3.5.2023 / 7:27

ערוץ 4 הבריטי חשף תוכנית חדשה שנועדה לכאורה לחנך בני נוער לדימוי גוף מציאותי וחיובי, כשהיא חושפת בפניהם גברים ונשים בעירום. הערוץ קיבל אלפי תלונות מצופים מבועתים, אבל יש גם מי שיצא להגן: "הדור הצעיר לומד על גוף האדם מפרונוגרפיה. זה עדיף?!"

Naked Education/Channel 4

ערוץ 4 הבריטי עורר זעם בקרב צופיו המסורים לאחר שחשף תוכנית חדשה שנועדה לכאורה לחנך בני נוער לדימוי גוף חיובי - כשהיא חושפת גברים עירומים בפני ילדים בני 14 עד 16.

הערוץ פרץ גבולות דומים בעבר. ב-2016 עלה בערוץ שעשועון ההיכרויות "משיכה בעירום" (Naked Attraction) בה גבר או אישה מוזמנים לבחור מתוך שישה מתחרים עירומים את האחד איתו ירצו לצאת לדייט לפי קריטריון אחד בלבד: משיכה מינית. על אף שהתוכנית ספגה המון אש ממבקרים והוכיחה שאי אפשר באמת לבנות זוגיות על בסיס משיכה בלבד, היא צברה קהל רב ומשודרת כבר 10 עונות. הצלחתה הובילה את חברת ההפקות הבריטית, Betty, לקחת את נושא העירום צעד אחד קדימה - ואולי רחוק מדי - כשתוכנית בת מציגה מבוגרים ערומים בפני ילדים בני 14 במטרה ללמד אותם כיצד נראה גוף אמיתי.

בפרומו לתוכנית "חינוך בעירום" (Naked Education), מנחת "משיכה בעירום", אנה ריצ'רדסון, מציגה בפני נערים ונערות שלא ראו מבוגר ערום מעולם - קבוצה של גברים עירומים. אלה נכנסים ל"כיתה" לבושים בחלוקים, מורידים אותם וחושפים את עצמם בעירום מלא בפני הילדים הנבוכים. "יש הרבה מה לעכל פה", אומרת אמיליה בת ה-14, "גברים עירומים. מעולם לא ראינו כאלה במציאות". תלמיד נוסף נראה אומר למצלמה: "זו חווייה של פעם בחיים. לשבת מול אנשים כשאיבר המין שלהם בחוץ".

מתוך Naked Education. Channel 4,
הילדים נחשפים בפעם הראשונה בחייהם לעירום/Channel 4

"התוכנית מקדמת פדופילה"

רגולטור התקשורת הבריטי Ofcom שוקל לפתוח בחקירת התוכנית "חינוך בעירום". לאחר שידור הפרק הראשון ב-4 באפריל, Ofcom קיבלה 930 תלונות מצופים - שזה ללא ספק המספר הגבוה ביותר של תלונות עבור כל תכנית ששודרה בבריטניה באותו שבוע.

אופי התלונות לא נחשף, אך Ofcom מסרה ל-Variety כי היא שוקלת לפתוח בחקירה בנושא: "אנחנו בוחנים את התלונות מול כללי השידור שלנו, אבל עדיין לא החלטנו אם לחקור את הנושא או לא", אמר הדובר.

הם לא הראשונים
תכנית טלוויזיה דנית עוררה סערה כשהציגה מבוגרים עירומים בפני תלמידי בית ספר

עכשיו גם בהולנד: תכנית טלוויזיה חושפת מבוגרים עירומים בפני ילדים בני 10

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

התוכנית, אותה חברת ההפקות מתארת כ"סדרה חינוכית לדימוי גוף חיובי שמטרתה לנרמל את כל סוגי הגוף", כוללת קטע שבו קבוצת בני נוער יושבת בכיתה כדי לדון בהיבטים שונים של גוף האדם. כולל שיער גוף, מחלות מין ודימוי גוף. "על אף שהדיון עוסק בנושאים חשובים, להציג עירום בפני קטינים זה דבר נורא", כתב אחד בתגובות ואחר הוסיף: "פשוט תוכנית סוטה. חייבים להורידה מהמסך".

מתוך Naked Education. Channel 4,
"סדרה חינוכית לדימוי גוף חיובי שמטרתה לנרמל את כל סוגי הגוף"/Channel 4

עדיף שיצפו בפורנו?

מנגד, יש מי שטוען כי בני נוער צריכים להיחשף יותר לגופות ערומים אמיתיים. "הדור הקיים לומד על גוף האדם מפרונוגרפיה, זה עדיף?", כתבה נטשה דיבון, כתבת The Guardian, "התוצאה של זה היא שיש לנו דור שלם של צעירים שלומדים על גוף האדם באמצעות פורנוגרפיה ורשתות חברתיות, עם מעט או ללא נרטיב נגדי. עירום אינו חייב להיות מיני מטבעו. לחשוף את בשרנו אינו 'מזמין' תשומת לב מינית או מתרץ התנהגות של טורפים מיניים".

היא הוסיפה: "סטטיסטית, ארבעה מכל חמישה צעירים בבריטניה צפו בפורנוגרפיה עד גילאי 16-17. רוב התוכן הפורנוגרפי מתאר נשים חסרות שיער גוף, רזות מאוד, המעמידות פנים שהן נהנות לקיים יחסי מין בברוטליות עם גבר שרירי באופן בלתי סביר, עם גודל פין בלתי אמין אפילו יותר. כך רבים מהם חושבים שנראית אינטימיות".

נטשה התייחסה בביקורת שלה גם לתוכנית האם "משיכה בעירום": "בני נוער נחשפים לפרשנים שטוענים כי הגופות ב'משיכה בעירום' מוצגים בחוסר טעם, בגסות ובצורה בלתי הולמת. אם כך, המסר לאדם הממוצע הוא: 'הגוף שלך מגעיל. אף אחד לא רוצה לראות את זה'. תארו לעצמכם את הנזק שתגובות כאלה עלולות לגרום בגיל ההתבגרות, עם ההורמונים המשתוללים והבלבול הכללי".

נטשה הציגה בביקורת שלה נתונים שמוכיחים את טענותיה: "בכל הנוגע לדימוי הגוף שלהם, הנזק שנגרם לצעירים הוא מוחשי ומטריד כאחד. על פי ארגון הצדקה Be Real, 52% מבני הנוער הבריטים מודאגים לעתים קרובות בנוגע למראה שלהם. כמי שמבקרת בממוצע בשלושה בתי ספר בשבוע, המספקים חינוך לבריאות הנפש, אני נוטה לחשוב שהנתון הזה נמוך. הקרן לבריאות הנפש מצאה שאחד מכל שמונה מבוגרים בריטים חווה מחשבות או רגשות אובדניים בגלל דאגות לגבי הגוף שלהם. לחוסר שביעות רצון בדימוי גוף יש פוטנציאל להשפיע על כל תחום בחייו של בן נוער, כולל התוצאות האקדמיות שלו. מחקר של Girlguiding מצא שיותר ממחצית מהבנות בגילאי 12 עד 14 נמנעות מפעילויות יומיומיות בבית הספר בגלל דאגות לגבי המראה שלהן. כמו כן, לפי Girlguiding, עד גיל 7 בנות מפנימות את הרעיון שהחברה מעריכה אותן יותר בגלל המראה שלהן מאשר היכולות או האופי שלהן. זה לא משפיע רק על ילדות ונשים: מחקר מהשנה שעברה מצא שרוב הגברים הבריטים מציגים כעת סימנים של דיסמורפיה בגוף, לאחר שהיו נתונים לקרוסלה בלתי פוסקת של תמונות ערוכות ומסוגננות מאוד באמצעות מדיה חברתית וסרטים".

היא הוסיפה: "מחקרים רבים מצאו שחוסר ביטחון בגוף מונע מאנשים להגיע לעבודות בשכר גבוה יותר, לזכות לכבוד במערכות היחסים שלהם, אפילו לעשות בחירות תזונתיות בריאות. אנו מכינים צעירים לחיים של סערות פנימיות, אכילה מוגזמת ולקיחת סיכונים מיותרים עם ניתוחים".

נטשה השיבה לגם לשאלה "איך הצגת עירום הוא הפתרון לכל זה?" כשהיא מתייחסת למאמרו של פרופסור קיון ווסט מגולדסמית', המראה שדימוי הגוף משתפר כאשר נבדקים נחשפים למגוון רחב של גופות עירומים: "אז תודה לאל על ערוץ 4. בעולם שנשלט על ידי דימויים כמו הקרדשיאנס וכוכבי פורנו, זה המעוז האחרון של הנורמליות שמציל הערכה עצמית".

מתוך Naked Education. Channel 4,
"עד גיל 7 בנות מפנימות את הרעיון שהחברה מעריכה אותן יותר בגלל המראה שלהן מאשר היכולות או האופי שלהן"/Channel 4

האם אנחנו מנרמלים עירום?

מה אתם אומרים?

הצגת עירום בפני נערים

תועבה
חשוב
1013 משתתפים

תגובת ערוץ 4

ראש לשכת התוכן הראשי של ערוץ 4, איאן כץ, הגן על התוכנית וצייץ: "כל מי שטען כי התוכנית 'חינוך בעירום' מקדמת פדופיליה או מתעללת בילדים, כמעט בוודאות לא צפה בה".

"התוכנית נוגדת את המיתוסים המסוכנים והדימויים הרעילים שבני נוער מופגזים בהם, על ידי חשיפתם לגוף אמיתי ונורמלי - ושיתוף בשיחה פתוחה ובטוחה על כך", הוא הוסיף, "קשה יהיה לחשוב על דוגמה ברורה יותר של שידור שירות ציבורי בעל ערך שמאתגר את סוג התפיסות השגויות שגורמות לעתים קרובות מדי לחרדה ותחושות חוסר התאמה אצל צעירים".

חברת ההפקה לא הגיבה לבקשת Variety להגיב. נציג של ערוץ 4 מסר ל-Variety: "'חינוך בעירום' היא תוכנית לעידוד דימוי גוף חיובי שמטרתה לעורר שיח ולנרמל את כל סוגי הגוף, לקדם את ההבדלים בין אנשים ולפרק את הסטריאוטיפים שמספר עצום של אנשים נחשפים אליהם ברשתות החברתיות . כל המשתתפים עשו זאת בהסכמה מלאה ולאחר בדיקות רקע - וקיבלו תמיכה לאורך הצילומים ולאחריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully