וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיץ חמוציות יכול באמת למנוע דלקות בשתן, אבל לא עבור כולם

עודכן לאחרונה: 23.4.2023 / 11:08

כבר שנים שאנחנו שומעים ומסקרים מחקרים על מיץ חמוציות ואנחנו מודים שגם אנחנו כבר מבולבלים. מחקר חדש ומקיף מצא יתרון למשקה הזה בטיפול בדרכי השתן, אבל יש כוכבית

מיץ חמוציות. ShutterStock
פרי יער במרכז ויכוח. מיץ חמוציות/ShutterStock

מסתבר שהוויכוח סביב המשקה הזה מסרב לגווע. חוקרים מצאו במחקר חדש שצריכת מיץ חמוציות היא דרך מצוינת למנוע זיהום בדרכי השתן (UTI). סקירה שנערכה לאחרונה בחנה את היתרונות של מוצרי חמוציות בכל הנוגע לזיהומים בדלקת השתן וסיפקה את הראיות המדעיות לגיבוי האמונה הנפוצה הזו.

נשים שצרכו מיץ חמוציות או נטלו תוספי מזון הפחיתו את הסיכון למחלה ביותר מרבע. ילדים הפחיתו את הסיכון שלהם בחצי, בעוד שאנשים שנוטים לדלקות חוזרות בגלל התערבויות רפואיות הראו ירידה של 53 אחוזים בסיכון. המחקר פורסם בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews.

כאמור, מחקרים על חמוציות ודלקות שתן חוזרות נותרו לא עקביים, בלשון המעטה, לאורך השנים. לדוגמה, סקירה משנת 2012 שבדקה 24 ניסויים לא מצאה שום תועלת ממוצרי חמוציות. הסקירה הנוכחית מאתגרת את הממצא בן העשור הזה עם ראיות חדשות יותר מ-50 ניסויים שכללו כמעט 9,000 משתתפים.

"התוצאה הזו לא ממש הפתיעה אותנו, שכן מלמדים אותנו שכשיהיו עוד ראיות וטובות יותר, האמת תצא לאור בסופו של דבר. דלקות בדרכי השתן הן איומות ושכיחות מאוד; כשליש מהנשים יחוו אחת כזו, וכך גם קשישים רבים וגם אנשים עם בעיות בשלפוחית ​​השתן כתוצאה מפגיעת חוט שדרה או מצבים אחרים", אומרת מחברת המחקר גבריאל וויליאמס, חוקרת מאוניברסיטת פלינדרס, בהודעה לתקשורת.

אישה מחזיקה שתי ידיים על אזור המפשעה שלה. ShutterStock
אישה מחזיקה שתי ידיים על אזור המפשעה שלה/ShutterStock

אם לא מטפלים בדלקות האלה הן יכולות לעבור לכליות ולגרום לכאבים נוספים ולסיבוכים חמורים. דאגה רצינית אחת היא הסיכון הקטן אך המסוכן של אלח דם, מה שהופך את המניעה להכרחי עוד יותר להפחתת הסיכונים. אנטיביוטיקה היא הטיפול המומלץ עבור דלקות בדרכי השתן, אך פתרון זה אינו עובד היטב עבור אנשים עם דלקות חוזרות. רופאים ממליצים לעתים קרובות על חמוציות גם ללא הוכחה מוחלטת שהן עובדות. בנוסף, חוקרים מדווחים כי ילידים אמריקאים אכלו בעבר חמוציות בגלל בעיות בשלפוחית ​​השתן.

"אפילו בשנת 1973, נאמר לאמא שלי לנסות מיץ חמוציות כדי למנוע את דלקות השתן הנוראיות והתכופות שלה, ועבורה המיץ היה מושיע. למרות שצחקתי באוזנה לגבי הוכחות, היא המשיכה לקחת אותן מדי יום, תחילה בתור המיץ החמוץ המגעיל ובשנים האחרונות, כמוסות שקל לבלוע. ברגע שהיא מפסיקה, אז התסמינים חזרו. כרגיל, מסתבר שאמא צדקה", נזכרת וויליאמס.

הסקירה החדשה בחנה מחקרים קודמים והשיטות שלהם לבחינת היתרונות של מוצרי חמוציות. רובם השוו פריטי חמוציות לפלסבו או לאי טיפול בדלקות בדרכי השתן. הם מצאו כי נטילת חמוציות כמיץ או ככדור הורידה את תדירות דלקות בדרכי השתן אצל נשים, ילדים ואלה שעברו הקרנות בשלפוחית ​​השתן. בנוסף, מעטים האנשים שדיווחו על בעיות בקיבה או תופעות לוואי לא נוחות אחרות.

האם זה אומר שניתן לדלג על נטילת אנטיביוטיקה?

לא בדיוק. למחקר לא היו מספיק נתונים כדי להשוות אם חמוציות עובדות טוב יותר מאנטיביוטיקה או פרוביוטיקה למניעת דלקות חוזרות בדרכי השתן עתידיות. לא היו גם יתרונות כאשר מבוגרים, נשים בהריון או אנשים עם בעיות בריקון שלפוחית ​​השתן צרכו מוצרי חמוציות. בעוד שנראה כי פירות היער האלו עוזרים לעצור דלקות בדרכי השתן בנשים, עדיין יש צורך במחקרים נוספים כדי לראות מי מרוויח הכי הרבה מתרופה ביתית זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully