וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ דם בילדים: לא רק מחלה של מבוגרים

מגיפת ההשמנה של העשורים האחרונים הביאה ילדים רבים לסבול ממחלות של מבוגרים.לחץ דם גבוה הוא חלק מהן. אז מה ניתן לעשות, איך מזהים לחץ דם גבוה בילדים וגם - איך מורידים אותו?

לחץ דם גבוה - המכונה "הרוצח השקט" מכיוון שהוא יכול לגרום לנזק רציני ללב ולמוח לפני הופעת התסמינים - נפוץ אצל מבוגרים. אבל מה עם ילדים? הצהרה מדעית של איגוד הלב האמריקאי שפורסמה לאחרונה בכתב העת Hypertension הראתה כי בקרב ילדים ובני נוער בארה"ב, עד 5% סובלים מלחץ דם גבוה ול-18% יש לחץ דם מוגבר.

עד לאחרונה, מומחים לא התמקדו ביתר לחץ דם כסוגיה של ילדות, אמרה ד"ר בוניטה פלקנר, מומחית לרפואה ורפואת ילדים באוניברסיטת תומס ג'פרסון בפילדלפיה. למעשה, הם אפילו לא היו בטוחים כיצד לאבחן זאת בילדים ולא חיפשו זאת אלא אם כן לילד יש מצב בסיסי - כמו מחלת כליות - שעלול לגרום לרמות לחץ הדם לעלות. "זה לא היה נוהג נפוץ למדוד לחץ דם בילדים ללא תסמינים, אז לקח זמן להבין מה נורמלי או לא", אמרה פלקנר.

פלקנר הוסיפה כי החששות מיתר לחץ דם בילדות גברו ככל שרמות ההשמנה בקרב ילדים בארה"ב הגיעו לרמות מדאיגות. עודף משקל ואי ביצוע מספיק פעילות גופנית הם גורמי סיכון עיקריים ליתר לחץ דם, יחד עם תזונה לקויה. "הרבה מאותם דברים שגורמים ליתר לחץ דם אצל מבוגרים יכולים לגרום לו בילדים".

מגיפת ההשמנה כגורם מרכזי

במהלך שלושת העשורים האחרונים, ההשמנה בקרב ילדים בארה"ב הוכפלה, עד לכמעט 20% בהתבסס על הנתונים העדכניים ביותר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. רמות הפעילות הגופנית נשארו הרבה מתחת להנחיות הפדרליות: רק כחמישית מהילדים בגילאי 6 עד 17 מקבלים את 60 הדקות המומלצות של פעילות גופנית בכל יום, כאשר רמות הפעילות יורדות ככל שהילדים מתבגרים. ולפי ה-CDC, ילדים צעירים יותר בארה"ב אינם עומדים בהנחיות הפדרליות לאכילת פירות וירקות, בזמן שהם צורכים באופן קבוע משקאות ממותקים.

ילדה מודדת לחץ דם. ShutterStock
הגורמים ללחץדם גבוה זהים אצל מבוגרים וילדים. ילדה עוברת מדידה של לחץ דם/ShutterStock

התפתחות לחץ דם גבוה בילדות מדאיגה במיוחד, מכיוון שככל שלחץ הדם נשאר גבוה יותר, כך גדלים הסיכונים ללב ולכלי הדם באיברים מרכזיים, כמו המוח והכליות. "אנחנו יודעים שילדים שיש להם לחץ דם גבוה נוטים לסבול ממנו גם כמבוגרים", אמרו מחברי הדוח. עם זאת, במרבית המקרים ליתר לחץ דם אין תסמינים בולטים. תסמינים אפשריים במקרים של לחץ דם גבוה מאוד כוללים ראיה מטושטשת, כאבי ראש, הקאות, קוצר נשימה וכאבים בחזה.

עוד בוואלה!

זה מספר כוסות הקפה שישמרו על לחץ הדם שלכם נמוך

לכתבה המלאה

מה נחשב לחץ דם גבוה?

אצל מבוגרים, לחץ הדם נחשב גבוה אם הרמות הסיסטוליות (המספר העליון) הן 130 מ"מ כספית או יותר או הרמות הדיאסטוליות (המספר התחתון) הן 80 מ"מ כספית ומעלה. לחץ דם תקין אצל מבוגרים הוא פחות מ-120/80 מ"מ כספית.

עד לאחרונה, חסרו לילדים נתונים הקושרים את רמות לחץ הדם לאירועים קרדיו-וסקולריים מאוחרים יותר. אבל מחקרים שפורסמו במהלך השנים האחרונות מספקים עדות הולכת וגוברת לכך שלחץ דם גבוה בילדות עלול לגרום לנזק קרדיווסקולרי תוך מספר שנים ולהגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם בבגרות. בהתבסס על נתונים אלה, דוח AHA החדש מגדיר לחץ דם גבוה לילדים בני 13 ומעלה תוך שימוש באותם ספים כמו למבוגרים.

"עכשיו יש לנו עדויות שלילדים עם יתר לחץ דם יש לבבות מוגדלים וכלי דם נוקשים יותר", אמרה פלקנר. "יש סימנים לכך שללחץ דם גבוה יש השפעה שלילית על הילד".

עבור ילדים מתחת לגיל 13, יתר לחץ דם מאובחן אם לחץ הדם הסיסטולי או הדיאסטולי הוא או מעל האחוזון ה-95, כלומר ל-95% מהילדים האחרים באותו גיל, מין וגובה יש לחץ דם נמוך יותר. לחץ דם תקין מוגדר כנמצא מתחת לאחוזון ה-90.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
יש סימנים לכך שללחץ דם גבוה יש השפעה שלילית על הילד/ShutterStock

נטילת מדידות לחץ דם אצל ילד נעשית בדיוק כמו אצל מבוגרים. יש להושיב את הילד בחדר שקט, במנוחה של שלוש עד חמש דקות לפני קריאה. רגליהם צריכות להיות שטוחות על הרצפה והגב נתמך. אסור שיהיו הסחות דעת, כגון מכשירים דיגיטליים, והילד לא צריך לדבר בזמן קריאה.

ההנחיות של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים דורשות שרוול בגודל מתאים המונח על עור חשוף של זרוע ימין ונתמך כך שאמצע השרוול יהיה בגובה הלב. יש לבצע מדידות לפחות בשלושה ימים שונים, שכן הקריאות עשויות להשתנות. כאשר המדידות גבוהות מהרגיל, יש לחשב את הממוצע. מכשירים ביתיים ואמבולטוריים למדידת לחץ דם עשויים לעזור לאשר אבחנה של יתר לחץ דם. כמו אצל מבוגרים, טיפול בלחץ דם גבוה בילדים צריך להתחיל בשינויים באורח החיים, כולל פעילות גופנית סדירה ושיפור התזונה.

אם יוכח שלחץ הדם גבוה מאוד או נשאר גבוה למרות שינויים באורח החיים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully