וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבות של היום עוברים דרך לא פשוטה. אז למה בכל זאת הם נשארים מאחור?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 9:10

בזמן שאישה חווה הריון ולידה, מתמודדת עם הנקה ו"בייבי" בלוז, גברים רבים מרגישים שהם נשארים מאחור. למרות זאת, יש גם חדשות טובות

אבא וילד. ShutterStock
אבא וילד/ShutterStock

המחקרים בתחום מצביעים על רווח עצום עבור הילדים שנמצאו יותר חברותיים, יותר בריאים ויותר מצליחים, אבל מה שמעניין לא פחות, זה הרווח עבור האבות עצמם, שנמצאו יותר מאושרים, יותר מעורבים בקהילה ויותר שבעי רצון מהזוגיות והתא המשפחתי. ומכיוון שהמשפחה היא מערכת, ובה כולם משפיעים על כולם, גם האימהות מרוויחות בעקבות מעורבות האבות שחולקים בנטל.

אבל הדרך שעוברים האבות לא כזו פשוטה. האבות החדשים אומנם "יצאו ממצרים" אבל הם עדיין צועדים במדבר וממש לא הגיעו לארץ המובטחת. והסיבה העיקרית לכך היא שחסר להם מודל.
כי כשאבוש מסתכל מעבר לכתף, דור אחד אחורה, בשביל לקבל מענה לשאלה "איך אני יכול להיות אבא טוב יותר?" התשובה שהוא מקבל לא מאוד ברורה.

"חכה חכה שאבא יחזור..."

האבות של הדור הקודם היו מעורבים פחות בחיי הילדים. הם היו רגישים פחות וסמכותיים יותר, המשפחות היו יותר פטריארכליות ובהן האבות היו אחראיים בעיקר על הפרנסה, על מתן מודל של גבריות ועל השלטת הסדר במקרה הצורך. והאימהות במשפחה הן אלו אשר קיבלו את שרביט הטיפול והרגישות.

לשמחתנו, מערכת ההפעלה ההורית של ימנו השתנתה, אבל עדיין משהו בגרסה החדשה והמשודרגת גורם לאבות להתבלבל, יש איזה "באג" במערכת שממשיך לשלוח להם מסרים סותרים.
מצד אחד הם נדרשים (ואפילו רוצים), לקום בלילה לתינוק ומצד שני צריכים להתעורר בבוקר לעבודה כי אין להם "חופשת לידה". מצד אחד דוחקים בהם לקחת חלק פעיל ושוויוני ומצד שני האימהות, הסבתות והדודות לא חוסכות ביקורת על כל צעד ושעל, איך לסדר את הטיטול, איך להרים את התינוק ואיך לתמוך לו בראש.

פתאום מגבר אינטליגנטי, חזק ועצמאי, אבוש הופך לחסר אונים עם יכולת רגשית ואינטואיציה הורית משובשת. והקטע המפתיע הוא שכשהנשים משחררות, האבות דווקא עושים עבודה נהדרת.
כי אחרי הכל, הורות מוצלחת לא נעוצה רק באינסטינקטים, אלא גם (ואולי בעיקר), בתהליך של ניסוי וטעייה.

בימנו, גברים רבים מרגישים נפרדות והישארות מאחור, כי מערכות התמיכה מכווננות בעיקר לנשים, כי הן חוו הריון ולידה, הן מתמודדות עם הנקה ו"בייבי בלוז" ואי אפשר באמת להשוות אז זה "גיים אובר".
אבל העובדות בשטח שונות, המעורבות הגדלה של האבות בחיי המשפחה מעוררת קשיי הסתגלות רבים, ישנה עליה בדיכאון אחרי לידה גם אצל גברים, הם חוזרים הביתה, עייפים, מתוסכלים, עמוסים, שחוקים וכועסים בעוד מערכות התמיכה מכווננות בעיקר לעזרה ואיתור הקשיים אצל הנשים.

אבא עייף מחבק תינוק. ShutterStock
אבא עייף מחבק תינוק/ShutterStock

אז מה עושים?

● מודעות - חשוב להבין את חווית הגברים בשלב המעבר לאבהות, מה עובר על רבים מהם, ולהיות רגישים לקשיים ולאתגרים איתם הם מתמודדים. (מהם לא תשמעו מילה, הם "גברים" ויודעים להתגבר לבד)
● אמא זה לא אבא - חשוב שלא לשים את היכולת הטיפולית של אמא כאמת מידה נכונה להורות מיטבית. תינוק צריך את שני הוריו, אופי הטיפול של הגברים ואופיין האחר של הפעילויות יעזור לתינוק להתפתח. חשוב לתת לאבות בטחון ואמון.
● זמן לבד עם התינוק - אבות, הקדישו זמן לבילוי משותף עם התינוק שלכם, לבד באופן שוטף וסדיר זה יעזור לקדם את הקשר והחיבור בינכם.
● לדעת לבקש עזרה - חשוב להסתכל על עצמנו בעיניים טובות, לכולם קשה ולכולם מורכב, חשוב ללמוד לקבל עזרה ואולי יותר חשוב לדעת לבקש את מה שאנחנו צריכים.
● זוגיות ואהבה - שמרו על מערכת יחסים זוגית תומכת ואמפתית. תהיו קשובים ורגישים האחד לשני, שתפו, שאלו, עדכנו והעבירו חוויות.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully