וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרבים יש לאחרונה נקודות אדומות מגרדות על העור. זו הסיבה

פרופסור ארנון כהן

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 7:37

החודשים האחרונים בפרט, והחיים במדינת ישראל בכלל עשויים לעורר לא מעט תחושות של סטרס, ומעבר למצב הנפשי, ישנן גם מחלות מסוימות שיכולות להתפרץ כתוצאה מהסטרס. חשוב להכיר אותן ולדעת איך לטפל בהן

אורטיקריה (סרפדת). ShutterStock
אורטיקריה/ShutterStock

במדינת ישראל אף פעם לא היו חסרות סיבות להיות בלחץ, אך התקופה האחרונה מוסיפה לא מעט מתח לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. המתח הוא אמנם חלק טבעי מהחיים, אך כאשר הוא הופך לכרוני או ממושך, הוא יכול להשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. מתח יכול לגרום לגוף לשחרר הורמונים כמו קורטיזול, שיכול להשפיע על מערכת החיסון ולהגביר את הדלקת בגוף. דלקת זו עלולה לעורר או להחמיר מצבי עור כמו פסוריאזיס וסבוריאה.

בנוסף למצבים אלה, מתח יכול גם לתרום לאקנה כתוצאה מעלייה בייצור החלב, ואף לויטיליגו, הידועה כבר מזמן כמחלה שמתפרצת אצל חולים רבים בעקבות אירוע טראומטי כמו תאונת דרכים, פגיעה של קרוב משפחה או מתח נפשי שחוו לתקופה מסוימת.

אורטיקריה (סרפדת), גם היא אחת ממחלות העור שיכולות להתפרץ מלחץ ובישראל ישנם מאות אלפי חולים, אך בגלל מספר סיבות היא פחות מוכרת ולא תמיד מאובחנת נכון. מדובר בתופעה עורית שבה מופיעים על פני העור נגעים אדומים ומגרדים שמופיעים ונעלמים במפתיע באזורים שונים בגוף. הגרד הינו קשה ביותר והנגעים באים והולכים מעצמם ופוגעים באיכות חיי החולה - מריכוז בפעולות היומיום, ואף עד התעוררות משינה.

הטריגר קשה לזיהוי

לעיתים קרובות חל בלבול מונחים בין סרפדת לבין אלרגיה ותופעות עוריות אחרות, ולכן מודעות הציבור חשובה מאוד. אם למישהו יש פריחה מגרדת, שאינה עוברת מומלץ להתעקש ולהגיע לבדיקת רופא עור או אלרגולוג, במיוחד אם מדובר באדם שנמצא בקבוצות הסיכון - אנשים שיש להם במשפחה אסטמה, נזלת אלרגית, דלקת עיניים אלרגית, אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) ועוד.

ישנם שני סוגים של אורטיקריה: חריפה וכרונית. אורטיקריה חריפה שכיחה יותר, ובה הנגעים מופיעים בפתאומיות ונעלמים בתוך ימים ספורים, אך ישנה אפשרות להתלקחויות חוזרות במשך חודשים או שנים, שהן לרוב קצרות. אורטיקריה כרונית נמשכת שישה שבועות ויותר ללא הפוגה.

גורמים נוספים, מלבד לחץ וחרדה שעלולים להשפיע על התפרצותה הם מחלות זיהומיות, תרופות מסוימות, מגע עם חומרים שונים, מגע עם צמחים ובעלי חיים, מחלות פנימיות הסמויות מן העין, ועוד. עם זאת, ברובם המכריע של המקרים קשה מאוד לזהות את הטריגר, חשוב לעשות בדיקות דם כדי לברר שאין מחלה פנימית סמויה מן העין, ובמידה ולא נמצא משהו חריג, יש להתחיל בטיפול תרופתי.

סטרס. ShutterStock
סטרס/ShutterStock

נורות אזהרה

אורטיקריה לא נחשבת לתופעה מסכנת חיים כאשר היא מופיעה במקומות כמו הידיים, הרגליים, החזה והבטן, אך אצל חלק מהאנשים אורטיקריה יכולה להיות מלווה בנפיחות של הרקמות הרכות שמתחת לעור. הנפיחות הזאת, שנקראת אנגיואדמה, עלולה להופיע בפנים, בעפעפיים, בשפתיים, באוזניים, בפה, בידיים, ברגליים או באיברי המין, ולעיתים מתלווים אליה כאבים.

כאשר אורטיקריה באה לידי ביטוי בדרכי הנשימה או בלשון היא עלולה להיות מסכנת חיים, כיוון שהיא עלולה לחסום את דרכי הנשימה וזה עוד סימן אזהרה שחשוב לשים אליו לב המחייב להגיע לבדיקת רופא באופן דחוף, אם על ידי הרופא המטפל בקופת חולים, במוקד רפואי או בחדר המיון

דרכי טיפול

שלב ראשון של הטיפול התרופתי הוא באמצעות תרופות אנטי היסטמיניות שמורידות את הפעילות של מתווך הדלקת (היסטמין) - מולקולה שנמצאת בתוך הגוף, הגורמת להרחבת כלי דם ולכיווץ רקמת השריר החלק. הדור הראשון של התרופות האנטי היסטמיניות הן תרופות עם השפעה מרדימה ולכן נטילתן צריכה להיות מחושבת ואסור לעשות אחריהן פעולות כמו נהיגה. הדור השני של התרופות האנטי היסטמיניות לא מרדימות, ולכן ניתן לתת אותן במינונים גבוהים יותר (עד 4 כדורים ביום) אם היא אינה מגיבה לאחד.

בשנים האחרונות, בעקבות שינוי בדרישות סל השירותים המקל מאוד על המטופלים, השתנה הצורך במתן סטרואידים וחלה עליה בשימוש בתרופה ביולוגית מתקדמת, הנוגדת את פעילות נוגדני ה-IGE המופרשים מתאי הפיטום, ומשחררים גם את ההיסטמין. מדובר בתרופה אפקטיבית ביותר אותה נוטלים פעם בארבעה שבועות והיא עובדת טוב מאוד ומשנה לחלוטין את איכות חיי החולים.

על כן, במידה וכבר אובחנת עם אורטיקריה ועל אף הטיפול הניתן אין הקלה, מומלץ להגיע לרופא עור שידע לרשום תרופות מתקדמות שימנעו סבל רב. בכל מקרה, במידה ואכן מדובר במחלת עור שהתפרצה כתוצאה מלחץ ומתח נפשי, בראש ובראשונה חשוב לזהות את המקור ולמצוא דרכים בריאות להתמודד איתו גם בפן הנפשי.

הכותב הוא רופא עור, רכז שירותי העור של שירותי בריאות כללית, מחוז דרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully