וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבטחה של מודרנה: "חיסון לסרטן ומחלות לב יהיה מוכן עד 2030"

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 20:01

אחרי שהביאה את הבשורה של חיסוני הקורונה, החברה טוענת כי בשנים הקרובות תוכל להביא בשורה למאות אלפי ומיליוני חולים בסרטן ומחלות לב. אז איך זה יעבוד?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

חיסונים מצילי חיים המכוונים למצבים בריאותיים חמורים כולל סרטן ומחלות לב עשויים להיות מוכנים בשבע השנים הקרובות, מאמינים מומחים. על פי דיווחים, חברת התרופות Moderna - שייצרה את אחד החיסונים המובילים ל-COVID-19 - מפתחת חיסונים "מותאמים אישית" כדי להתמקד בסוגים שונים של גידולים סרטניים.

קצין הרפואה הראשי של מודרניה, ד"ר פול ברטון, אמר כי הטיפול יהיה "יעיל ביותר" עם פוטנציאל להציל "מאות רבות של אלפים, אם לא מיליוני חיים" כבר ב-2030.

המחקר פורץ הדרך עשוי להוביל לזריקה אחת המציעה הגנה מפני זיהומים מרובים בדרכי הנשימה - כולל קורונה, שפעת וווירוס RSV.

לערוך את הגורם הגנטי למחלה

מחקרים בסרטן, כמו גם מחלות זיהומיות, מחלות לב וכלי דם, מחלות אוטואימוניות ומחלות נדירות, הראו "הבטחה אדירה", חשף ד"ר ברטון בראיון לגרדיאן הבריטי. "אני חושב שיהיו לנו טיפולים מבוססי mRNA למחלות נדירות שבעבר לא היו ניתנות לריפוי, ואני חושב שעוד 10 שנים מהיום, נתקרב לעולם שבו אתה באמת יכול לזהות את הגורם הגנטי למחלה, בפשטות יחסית, ולאחר מכן לערוך ולתקן אותו באמצעות טכנולוגיה מבוססת mRNA".

חיסון מודרנה. רויטרס
זריקה אחת בלבד/רויטרס

כיצד יפעלו חיסונים מותאמים אישית לסרטן?

כדי לחסן מישהו נגד סרטן, הרופאים מתחילים בלקיחת ביופסיה של הגידול של החולה לפני השימוש ברצף גנטי לזיהוי מוטציות. אלגוריתם מזהה אילו מוטציות גורמות לצמיחת הסרטן ועלולות לעורר את מערכת החיסון.

מולקולה של mRNA מיוצרת עם הוראות לייצור אנטיגנים הגורמים לתגובה חיסונית. ה-mRNA, לאחר הזרקה, מתורגם לחלבונים זהים לאלה שנמצאו על תאי גידול. לאחר מכן תאי חיסון מתנגשים בתאים סרטניים הנושאים את אותם חלבונים ומשמידים אותם.

ד"ר ברטון הוסיף: "אני חושב שמה שלמדנו בחודשים האחרונים הוא שאם אי פעם חשבת ש-mRNA נועד רק למחלות זיהומיות, או רק לקורונה, העדויות כעת הן שזה ממש לא המקרה. "ניתן ליישם את זה על כל מיני תחומי מחלה, אם בסרטן, מחלות זיהומיות, מחלות לב וכלי דם, מחלות אוטואימוניות, מחלות נדירות. יש לנו מחקרים בכל התחומים האלה וכולם הראו הבטחה עצומה".

ד"ר ברטון אמר שהמגיפה של הקורונה אפשרה למודרנה "להגדיל את הייצור", כלומר החברה "טובה מאוד בייצור כמויות גדולות של חיסון במהירות רבה". המגיפה "הביאה לכך שדברים שאולי היה לוקח להם עשור או אפילו 15 שנים כדי להיפתר, נדחסו לשנה או שנה וחצי", אמר. עם זאת, מדענים הזהירו כי נדרשת רמת השקעה גבוהה כדי לשמור על ההתקדמות המהירה, שזינקה בצורה משמעותית בשלוש השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully