וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה אחת הדהימה אותנו במיוחד. כל ההנחיות למניעת סרטן המעי הגס

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 10:53

היא נחשבת למחלת סרטן שכיחה יחסית, ולמרות זאת אפשר לעשות לא מעט כדי להימנע ממנה. מומחי האגודה למלחמה בסרטן עם כל ההמלצות למניעת סרטן המעי הגס

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

סרטן המעי הגס נחשב כיום כסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים אחרי סרטן והשלישי בשכיחותו בגברים, אחרי סרטן הערמונית וסרטן הריאות, אבל בניגוד ללא מעט סוגי סרטן אחרים, את הסרטן הזה ניתן למנוע.

מומחי האגודה למלחמה בסרטן ריכזו את ההמלצות הכי חשובות שלהם למניעת סרטן המעי הגס, והם מדגישים כי כל ההמלצות הוכחו מחקרית ואומצו על ידי אירגוני הבריאות המובילים בישראל ובעולם ויש ביכולתן גם למנוע סוגי סרטן נוספים,כמו גם מחלות אחרות כמו התקפי לב וסוכרת.

1. שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת והקפידו על משקל גוף תקין. מחקרים הוכיחו כי שמירה על אכילה מאוזנת והקפדה על משקל תקין תורמים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. מומלץ להרבות באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות ולהימנע מאכילת בשר מעובד. בנוסף,כדאי להמעיט בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. מחקרים הוכיחו כי קיים קשר בין צריכת ירקות לבין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, ואחד המחקרים אף קבע כי צריכה גבוהה של בצל, שום, בצל ירוק, כרישה ועירית מפחיתים את הסיכון לסרטן המעי הגס ב-79 אחוזים.

שום ובצל. ShutterStock
צריכה גבוהה של בצל ושום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-80 אחוזים/ShutterStock

2. שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום והגבילו את זמן הישיבה. בצעו פעילות גופנית מתונה כגון הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, לפחות חצי שעה באופן יומיומי. נסו להאריך את זמן הפעילות הגופנית המתונה לשעה לפחות באופן יומיומי (או לחצי שעה של פעילות מאומצת) ונסו לשלב את הפעילות הגופנית בחיי היומיום. במקביל נסו לצמצם משמעותית את הישיבה שלכם במהלך היום.

בנוסף להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ובמחלות אחרות, הוכח מחקרית כי פעילות גופנית משפרת גם את איכות החיים ומפחיתה תחושות חרדה ודיכאון - בבריאים ובחולים. אחד המחקרים אף קבע כי פעילות גופנית מוגברת קשורה בסיכון מופחת לתמותה כללית ולתמותה הקשורה בסרטן המעי הגס.

3. הגבילו שתיית אלכוהול ומשקאות ממותקים, ועדיף להימנע מצריכתם לחלוטין. יש להמעיט ככל הניתן בשתיית משקאות אלכוהוליים, כחלק מאורח חיים בריא המפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים. במקביל יש להימנע ממשקאות ממותקים המגבירים את הסיכון לסרטן המעי הגס.

אחד המחקרים בהשתתפות למעלה מ-100 אלף בני אדם אף קבע לאחרונה כי אנשים שצרכו משקה ממותק אחד ביום או יותר היו בסיכון גבוה ב-38 אחוזים לחלות בסרטן במעי הגס ובסיכון גבוה פי שניים לתמותה מהמחלה. מחקר נוסף אף הוכיח קשר לסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל צעיר.

4. הימנעו מעישון סיגריות וכל מוצרי העישון בכלל, כולל סיגריות אלקטרוניות, מוצרים לחימום טבק וגם נרגילה. כך תפחיתו את הסיכון לתחלואה מסרטן המעי הגס ומחלות נוספות. בכל סוגי העישון אין רמת צריכה בטוחה וגם עישון של סיגריה אחת ביום, או רק באירועים חברתיים, עלולה להוביל לתחלואה ומוות בטרם עת. מחקרים רבים הצביעו על בקשר של עישון לסרטן המעי הגס.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גבר מעשן סיגריה ברמת הגולן, 2016. AP
גם סיגריה אחת ביום מזיקה. איש מעשן/AP

5. גילוי מוקדם - מציל חיים. ההמלצות כיום הנוגעות לבדיקות סקר מוקדמות הן: לאנשים בסיכון רגיל (ללא תלונות על תסמינים וללא סיפור משפחתי) מגיל 50 מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה, בחינם בקופת החולים. במקרה של ממצא שאינו תקין חשוב מאוד להמשיך את הבירור הרפואי.

לאנשים בעלי סיפור משפחתי של סרטן במעי הגס (קרוב מדרגה ראשונה או שני קרובים מדרגה שנייה) - ביצוע קולונוסקופיה מגיל 40, או 10 שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב המשפחה. אם הבדיקה תקינה, יתבצעו בדיקות מעקב אחת ל-5 שנים, או על פי המלצות הרופא.

לאנשים בעלי סיפור משפחתי מוגבר, כלומר ריבוי מקרי ממאירות במשפחה במעי הגס או ברחם, בגיל צעיר או כשידוע על תסמונת לינץ' או פוליפוזוס משפחתי או חשד למקרים אלו - יש לפנות בכל גיל אל אחת מהמרפאות לגילוי מוקדם בהקדם האפשרי לצורך בירור בדיקה זו עשויה להציל את חייהם.

בנוסף, משרד הבריאות הורה לבצע בדיקה לנוכחות תסמונת לינץ' בכל מי שנותח בשל ממאירות המעי הגס או הרחם והוא מתחת לגיל 70. אחד מכל 30 בני אדם עם ממאירות במעי או ברחם יימצא נשא של תסמונת לינץ'. במקרה שעולה חשד להימצאות התסמונת בבדיקה הפתולוגית יש להשלים את הבירור הגנטי המשפחתי הכולל.

6. שימו לב לתסמינים ופנו לבירור בכל גיל. תסמיני סרטן המעי הגס והחלחולת יכולים לכלול כל אחד מהתסמינים הבאים: דם בצואה או יציאה דמית, שינויים בהרגלי היציאות (כגון שלשול או עצירות) ללא סיבה ברורה ולמעלה משבועיים-שלושה, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבים בבטן התחתונה או בקיבה, תחושת התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה, עייפות הנגרמת מדימום של הגידול הסרטני והופעת אנמיה. אנמיה לכשעצמה גורמת גם לתחושת קוצר נשימה, בחילות והקאות, עצירות, כאבים בבטן התחתונה, ותחושת מלאות (נפיחות). כל אלה יכולים להיגרם גם מחסימת מעיים.

כל אחד מהתסמינים הללו יכול גם לנבוע ממצבים לא סרטניים, אבל אם הם מתמשכים או מתגברים, חשוב לפנות לרופא לשם בדיקה. סרטן המעי הגס מופיע בדרך כלל באנשים בני 50 ומעלה. לעיתים, כאשר התסמינים מופיעים באנשים צעירים, הם מיוחסים בטעות לבעיות מעיים אחרות.

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור לפנות לקבלת מידע על סרטן המעי הגס לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה בשיחת חינם לטלפון שמספרו 1800-599-995 או לגלוש לאתר האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully