וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטן נפוחה או שסובלים מצרבות? יכול להיות שזו הבעיה

עודכן לאחרונה: 28.3.2023 / 8:03

רבים מאיתנו סובלים מכאבי בטן, נפיחויות וצרבות - והסיבה לכך פעמים רבות בכל לא קשורה באוכל שאנחנו אוכלים אלא במצב הרוח שלנו. הנה חמישה מצבים כאלה

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

הקשר בין לחץ נפשי למערכת העיכול במבט ראשון נראה מבלבל. לכאורה, לא אמור להיות חיבור בין השניים, אך סביר מאוד שבמצבים מלחיצים במיוחד תחוו תחושות בבטן ובמעיים.

השיבוש של פעילות העיכול נועד להפנות משאבים למה שכרגע הכי חשוב לגופכם - להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע המלחיץ שלפניכם. השינוי הזה יכול להוביל כאמור לצרבות, שלשולים ועצירות אבל לא רק. הוא משפיע גם על ההיצרות וההרחבה של המעי, פעולות שנחשבות חיוניות ביותר לספיגת החומרים המזינים מהמזון שאתם מכניסים לגוף.

הלחץ גם גורם לכם לייצר פחות מיצי קיבה, דבר שמשפיע אף הוא על ספיגת חומרים מהמזון. זה נכון בייחוד לצריכת חלבונים, שדורשים פירוק משמעותי יותר בקיבה. ואם זה לא מספיק, מיצי הקיבה גם מסייעים להגן עליכם מפני חיידקים ונגיפים, מה שאומר ששיעור נמוך שלהם בקיבה עלול להגביר את הסיכוי שלכם לחלות.

הנה חמשת הסימנים העיקריים לכך שאתם לחוצים, וזה הבטן שלכם אומרת:

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
רבע מהאוכלוסיה סובלים מצרבת פעם בחודש. אישה עם צרבת/ShutterStock

צרבת

צרבת חוזרת או בלתי צפויה יכולה להיות אינדיקטור לכך שאתם לחוצים, אך עשויה גם לגרום לחרדה רבה יותר בטווח הארוך. "צרבת נקשרה ללחץ", הסבירה קלייר בארנס, מטפלת תזונתית ב-Bio-Kult למירור הבריטי. "עדויות מצביעות על כך ש-25 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית סובלים מצרבת לפחות פעם בחודש".

צרבת נחשבה במקרים רבים כקשורה לחומצה מוגזמת בקיבה, אך תיאוריות חדשות מציעות את ההיפך, שחומצת קיבה נמוכה דווקא יכולה להיות האשמה.

חומצת קיבה מגוננת מפני "חיידקים פתוגניים הנכנסים למעיים", כך שאם יש לך חומצת קיבה נמוכה, היא מאפשרת לחיידקים אלו להיכנס ועלולה להוביל לגידול רב מדי של חיידקים מזיקים. זה בתורו יכול לעצור את הגוף מלספוג חומרים מזינים כמו ויטמין B12, חומצה פולית, ברזל, סידן ואבץ. "מחסור בחומרי הזנה אלה עלולים להוביל לשינויים בדפוס של ייצור נוירוטרנסמיטורים כימיים במוח, מה שעלול להגביר מתח וחרדה"', אמרה בארנס.

נפיחות בבטן

כמעט שליש מאיתנו מושפעים מנפיחות בבטן, אבל אנשים רבים מציינים גם שהם חווים נפיחות לא רק מאוכל אלא גם כשהם מרגישים לחוצים או חרדים.

"זה לא מפתיע שכן כאשר מערכת העצבים מופעלת בזמני לחץ, זרימת הדם מוסטת הרחק ממערכת העיכול. זה עלול לגרום ליותר מזונות לא להתעכל במעיים ולמעבר איטי יותר למעי, שעלול לגרום לדלקת ולהפוך למקור מזון עבור חיידקי המעי הפחות רצויים שלנו, שעלולים ליצור יותר גזים", אמרה קלייר.

"וודאו שאתם מרגישים רגועים לפני האכילה וקחו זמן הרחק מכל הסחות הדעת כדי שתוכלו להתרכז בארוחה שלפניכם ולהקפיד ללעוס היטב", הוסיפה קלייר.

כאב בטן. ShutterStock
הבטן נפוחה ולא בגלל האוכל.אישה מחזיקה בבטנה/ShutterStock

תנועתיות המעיים

"ידוע שלחץ פסיכולוגי גורם לתפקוד לקוי של המעי", אמרה התזונאית, שמודה שיכולים להיות הרבה גורמים המשפיעים על תנועתיות המעיים, שזה בעצם ביטוי לכמה מהר הגוף נפטר מהפסולת.

"הראיות מצביעות על כך שלחץ יכול להוביל לשינוי במיקרוביוטה של ​​המעיים (החיידקים במעי) וכתוצאה מכך להגברת הדלקת". בסופו של דבר זה יכול להוביל לתפקוד לקוי של המעיים, כגון שלשולים כרוניים או עצירות.

עצירות יכולה להיות מופעלת על ידי צמיחת יתר של "חיידקים מזיקים" במעיים, שגורמים להאטה של פינוי הצואה - או לחיידקי מעיים רעים יכולים להיות השפעה הפוכה ולגרום לשלשולים עקב רמות גבוהות של סרוטונין.

עליה במשקל

"בשנים האחרונות יותר ויותר הוכחות גוברות לכך שמתח ועלייה בהורמון הסטרס, קורטיזול, ממלאים תפקיד בהשמנה", אמרה קלייר. המשמעות היא שהמאמצים שלך לרדת במשקל או רק לשמור על המשקל הנוכחי שלך עלולים להיות מופרעים בגלל לחץ.

"ידוע שקורטיזול גורם לפיזור מחדש של תאי שומן לאזור הבטן תוך הגברת התיאבון, במיוחד עם השתוקקות ל"מזון מנחם". אז כשאתה בלחץ אתה עלול לאכול יותר, במיוחד מזונות מנחמים שלעתים קרובות הם פחות בריאים, אבל הגוף שלך גם ימקד יותר תאי שומן בבטן שלך", אמרה קלייר.

"לחץ יכול להשפיע גם על דפוסי השינה, ולעתים קרובות מוביל לשינה לקויה. מחסור בשינה יכול לתרום עוד יותר לעלייה במשקל שכן מחקרים מראים שאנשים המדווחים על פחות שעות שינה כוללות נוטים יותר לסבול מעודף משקל או השמנת יתר".

עוד בוואלה!

הסיבה הנסתרת (והמציקה) לבטן נפוחה וכואבת

לכתבה המלאה

תסמונת המעי הרגיז

IBS, או תסמונת המעי הרגיז היא מחלה מורכבת לא פשוט לאבחן, מכיוון שהתסמינים שלה משתנים מאדם לאדם. עם זאת, חוקרים מאמינים כי לחץ יכול להיות גורם פוטנציאלי למצב או לכל הפחות להיות טריגר עיקרי להפעלת תסמינים.

"עדויות מצביעות על כך שייתכן כי IBS התפתחה כתוצאה מהפרעה במיקרוביוטה של ​​המעי, מה שמצביע על כך שהמצב עשוי להתחיל למעשה במעיים", אמרה קלייר. "הסימפטומים של IBS משתנים עם כל אדם; שניים מהתסמינים המדווחים הם נפיחות וכאבי בטן או התכווצויות, שלעתים קרובות מוקלות בעת מתן צואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully