וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים לשים מעיל: למה לילדים שלכם תמיד חם?

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 13:37

אם אתם הורים אתם בטוח מכירים את הרגע שבו הילד מבקש להוריד חולצה או מעיל כי חם לו בעוד שאתם קופאים מקור. למה זה קורה בעצם?

ילד עם בגדים קצרים משחק בשלולית בגשם. ShutterStock
איך לא קר להם? ילד עם בגדים קצרים קופץ בשלולית/ShutterStock

האם תהיתם פעם מדוע לילדים שלכם לא קר כשאתם קופאים? ובכן, מדענים אומרים שיש סיבה לכך שלמבוגרים קר יותר מלילדים, אפילו כשהם במעיל והשניים לובשים מכנסיים קצרים. וזה לא רק בגלל שהם כל הזמן זזים או מראים רגישות לפריטי לבוש שונים.

אז מה הסוד שלהם? יש להם יותר שומן חום. תאי שומן אלה נועדו ליצור חום ולשמור על הטמפרטורה הפנימית של 37 מעלות צלזיוס. בניגוד לשומן הלבן, שמופיע בעיקר סביב הבטן, האגן וגם הסנטר, הסוג החום מופץ באופן בלתי נראה וקומפקטי עמוק יותר פנימה, במיוחד סביב השכמות, עמוד השדרה והכליות. שומן זה מהווה קרוב ל-5 אחוזים משומן הגוף של יילוד, אך הרמות יורדות בהדרגה עם הגיל - מה שמותיר מבוגרים רגישים יותר לטמפרטורות קרות יותר.

מה זה שומן חום?

יש שני סוגים של תאי שומן בגוף - שומן לבן ושומן חום, מאחר ובתאי השומן החום יש יותר פיגמנטים. תאי השומן החום שורפים יותר סוכר (גלוקוז) וחומצות שומן בתהליכי חילוף החומרים שלהם, כך שאנחנו מאבדים יותר אנרגיה. השומן הלבן, לעומת השומן החום, הוא אותו שומן שנצבר בגוף - השומן העודף שאנחנו מבחינים בו על הירכיים, הישבן והבטן בעיקר - וממנו אנו מנסים להיפטר בעזרת דיאטה והתעמלות.

כאשר הגוף נחשף לקור, מסביבות 16C, שומן חום מופעל - מתניע את המנוע שלו ליצירת חום בתהליך מדעי הנקרא תרמוגנזה. הוא עושה זאת על ידי שריפת קלוריות נוספות, פירוק רמת הסוכר בדם ומולקולות שומן הנמצאות בכל הגוף.

ד"ר דיין סלייה, מומחה למטבוליזם תאי ואורגניזמי המבוסס באוניברסיטת רידינג, אמר ל-MailOnline שהיכולת הזו נובעת הכל בגלל חלבון ייחודי בשומן חום המאפשר לשומן החום לפרק גלוקוז ולמולקולות שומן ליצור חום. המיקום שלו - כולל הצוואר, הכתפיים, הזרועות העליונות, עמוד השדרה והבטן - מראה שהוא חופף לכלי דם בגוף, מה שמאפשר לו לחמם את הדם, שנשאב על ידי הלב ברחבי הגוף כולו.

מזג אוויר חורפי בבני ברק. דצמבר 2022. ראובן קסטרו
הבדל בחום הגוף, אבל לא רק. יום חורפי/ראובן קסטרו

בנוסף, בעוד שמבוגרים מסתמכים על רעד - כאשר השרירים מתכווצים במהירות כדי ליצור חום ולשמור על חום הגוף - תינוקות לא מפתחים את המנגנון הזה עד שהם בני שישה חודשים. זה אומר שהם מסתמכים יותר על שומן חום כדי לשמור על החום. הרמות של השומן החום כאמור לא מתחילות לרדת עד לבגרות, מה שעשוי להסביר מדוע צעירים נראים פחות רגישים לקור.

"לתינוקות וילדים קטנים יש כמויות גדולות של שומן חום", ד"ר סלייה אמר. "זה הכרחי במיוחד בתקופה המיידית שלאחר הלידה כאשר יילודים חווים שיפוע טמפרטורה שלילי פתאומי מהרחם למחלקה בבית החולים. כמו כן, תינוקות לא יכולים להשתמש ברעד כהגנה מפני קור".

אבל לא רק שומן חום מחמם אותנו. ככל שיש למבוגרים יותר שומן לבן - השומן שמצטבר כשאתה אוכל יותר קלוריות ממה שאתה שורף - כך קטן הסיכוי שהם ירגישו קור. הסיבה לכך היא שאפילו לשומן הלבן יש כמה מיטוכונדריות שמייצרות חום, לדברי פרופסור קירן קלארק, מומחה לביוכימיה פיזיולוגית מאוניברסיטת אוקספורד. בנוסף, הוא מאמין במיוחד ש'ילדים רזים עדיין מרגישים את הקור'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully