וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותים פחית משקה מוגז ביום? זה מה שקורה למשקל שלכם תוך שנה

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 9:16

בפחית אחת של משקה מוגז יש 8 כפיות סוכר - הצריכה המומלצת ליממה שלמה ובכל זאת אנשים מתעקשים להמשיך לשתות אותן. אז מה הנזק האמיתי לגוף וכמה זה עולה לנו בקילוגרמים?

ככה מכינים את ה"קולה הבריאה"/@mandyvjones

לעתים קרובות מדי אנחנו שומעים על מחקר חדש שמצא ששתיה מוגזת היא לא בריאה, ומדענים מקבלים כעת תמונה ברורה יותר של הנזק שהיא גורמת. סקירה של מחקרי תזונה עדכניים המתפרסמת בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מוסיפה הוכחה נוספת לכך ששתיית משקאות ממותקים מובילה ישירות ל-BMI גבוה יותר של ילדים ומבוגרים כאחד.

בפחית של משקאות ממותקים יש ​​יותר מ-140 קלוריות ומעל שמונה כפיות סוכר, הגבול המומלץ לתוספת סוכר למשך יום שלם (!). הממצאים הנוכחיים עשויים להשפיע על שינויים בהנחיות התזונה בארה"ב

עודף משקל או השמנת יתר מגדילים את הסיכון של אדם למספר בעיות בריאותיות, כולל סוכרת, מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים. אחת הסיבות לתוצאות הבריאות השליליות הללו היא ההרכב של תוספת סוכר. במשקאות אלה, סוכר עשוי בדרך כלל מסוגים שונים של סוכרים נוזליים כמו סירופ תירס עתיר פרוקטוז. כדור הסוכר הזה מגביר את רמות הגלוקוז בדם, מה שמעורר תגובה גליקמית שלאורך זמן עלולה לגרום לתנגודת לאינסולין ולסוכרת.

הפרוקטוז בתוספת סוכר משפיע על הכבד ומעלה את הסיכון של אדם לכבד שומני ולמחלות מטבוליות. פרוקטוז גם מעלה את רמות חומצת השתן, שהיא מניע נוסף לקראת תנגודת לאינסולין ומחלות אחרות. עליות באינסולין יכולות, בתורו, להשפיע על התיאבון ולעודד אכילת יתר שמובילה לעודף אינסולין בדם.

פחית קולה. Giphy
רק כוס קטנה שמלאה ב-8 כפיות סוכר. גיף של משקה מוגז/Giphy

כל פחית משפיעה על העלייה במשקל

החוקרים מאוניברסיטת טורונטו, סקרו 85 מחקרים מהעשור האחרון שבדקו משקאות ממותקים ועלייה במשקל בקרב מבוגרים וילדים. מחקרי עוקבה, העוקבים אחר התוצאות הבריאותיות של אנשים במשך תקופות זמן ארוכות, מראים שלכל עלייה ביום של משקאות ממותקים היה קשר לעלייה של כמעט קילוגרם אחד במשקל הגוף בקרב מבוגרים.

לילדים היה BMI גבוה ב-0.07 יחידות. ככל שילדים ומבוגרים שתו יותר משקאות ממותקים, העלייה במשקל גדלה, והראתה עוד יותר עדויות חזקות לקשר של סיבה ותוצאה. בנוסף, מבוגרים ששתו פחית ביום היו בסבירות גבוהה יותר להיות כבדים בחצי קילו לאחר שנה. אחרי עשור, זה יכול להיות שני קילוגרם. ילדים הראו BMI גבוה ב-0.03 יחידות עבור כל משקה ממותק נוסף ליום בשנה אחת.

"למרות שתוצאות אלו עשויות להיראות צנועות, עלייה במשקל היא תהליך הדרגתי, כאשר מבוגרים בעלייה במשקל של כקילוגרם אחד בממוצע בשנה", אומר מאליק בהודעה לתקשורת. "לכן, הגבלת צריכה יכולה להיות דרך יעילה למנוע עלייה במשקל הקשורה לגיל".

משקאות ממותקים יכולים להיות ממכרים

אמנם יש צורך במחקר נוסף, אבל כמה מחקרים מראים שקשה לבצע הגבלת משקאות ממותקים מכיוון שהם מפעילים את מערכת התגמול הדופמינרגית במוח, מה שמעודד התנהגות ממכרת כדי להמשיך את ההרגל הלא בריא.

למרות שבשנת 2016, כמעט שני מיליארד מבוגרים סבלו מעודף משקל ו-650 מיליון עמדו בקריטריונים להשמנה, חלק מזה עקב שתייה ממותקת, מאליק נשאר אופטימי שהעולם יכול להקטין את מספר המשקאות הממותקים שהם שותים באמצעות הטלת מיסי סוכר, ממש כמו זה שהיה ונעלם פה בישראל. יש כיום 85 מדינות עם מס על משקאות ממותקים. "כל המאמצים האלה ידחיקו את הצריכה, אבל חשוב לזכור שבזמן שזה קורה, אנשים צריכים גישה למי שתייה נקיים ובטוחים כחלופה", מייעץ מאליק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully