וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לפסוריאזיס ומדוע מומלץ לשאוף לעור נקי? שאלנו מומחית

בחסות חברת ניאופרם ישראל

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 9:26

מה גורם לפסוריאזיס והאם היא יכולה להאיץ מחלות אחרות? ד"ר אלינה לוזינסקי, מומחית לרפואת עור, מסבירה בהרחבה

ShutterStock

פסוריאזיס היא מחלת עור אוטואימונית כרונית שבאה לידי ביטוי ברבדים עוריים. כיום, באמצעות טיפולים חדשים, יכולים המטופלים להגיע למצב של עור נקי. אז איך מטפלים במחלה? ד"ר אלינה לוזינסקי, מומחית לרפואת עור ורופאה בכירה במחלקת עור תל השומר, מסבירה.

seperator

מהי פסוריאזיס?

"מדובר במחלת עור כרונית דלקתית ולא זיהומית המלווה בפריחה עשויה רבדים אדומים, כשהמקומות הקלאסיים שבהם המחלה מתבטאת הם קרקפת, מרפקים וברכיים ויכולה להיות מעורבות של אזורים נוספים כמו גב, כפיים ועוד. זו בהחלט מחלה קשה, שאינה פשוטה כלל למטופל".

מה גורם למחלה ומה עושים כשיש התפרצות?

"יש נטייה גנטית, אבל זה לא אומר שהיא עוברת במשפחה. כשמכניסים פקטורים סביבתיים למשוואה, המחלה יכולה להתפרץ. את הטיפולים בפסוריאזיס אפשר לחלק לשלוש קבוצות - טיפולים מקומיים, טיפולים בעור וטיפולים סיסטמיים. הטיפול המקומי חשוב מאוד, ובהחלט מומלץ להשתמש בקרם לחות".

כיצד את מטפלת בחולה פסוריאזיס שמגיע אלייך לראשונה?

"ראשית, אנחנו מדברים ובודקים מתי החלה המחלה ומה גרם להתפרצות. הטריגרים הידועים הם זיהומים סטרפטוקוקליים בדגש על דלקות גרון סטרפטוקוקליות. גם לחץ גורם להתפרצות ולא תמיד אפשר לשלוט בזה. לאחר מכן יש לבדוק היכן בדיוק הפסוריאזיס והאם יש מעורבות של מערכות נוספות כמו המפרקים למשל, זאת כדי להתאים את הטיפול הנכון. אני נוהגת לדבר עם המטופלים כדי להבין מה ההעדפות שלהם וכמה זמן הם מוכנים להשקיע בטיפול. מדובר ברומן ובדרך משותפת שעושים ביחד כי בלי שיתוף פעולה מצד שני הצדדים זה פשוט לא מצליח".

איך מטפלים בה?

"תלוי בחומרת המחלה. פסוריאזיס קלה ללא מעורבות פרקים יכולה להגיב למשחות. במחלה מפושטת שעשויה רבדים יחסית לא מעובים, ניתן לשקול טיפול פוטותרפי. מבחינת הסל של התרופות בארץ, צריך לעבור טיפול אחד סיסטמי לפחות יחד עם פוטותרפיה כדי להתקבל לטיפול ביולוגי. טיפול ביולוגי ניתן לאורך זמן ולא מומלץ להפסיק אותו. אלו טיפולים פשוטים, נוחים והרבה יותר קלים למטופל, אבל חייבים להיות מחויבים לו. מדובר על זריקות תת עוריות שניתן להזריק בבית. זה שירות מדהים שכל חברות התרופות נותנות למטופלים. לכל מטופל שמעוניין בכך מגיע/ה אח/ות מטעם החברה שמסביר/ה לו על התהליך. מדובר בטיפול סיסטמי. מזריקים בבטן או בירך. הרוב המוחלט של הזריקות לא כואבות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פסוריאזיס. ShutterStock
"כיום, עם התקדמות הטיפולים, העלינו את הרף לניקיון של 90 אחוז"/ShutterStock

האם ישנן תופעות לוואי?

"לטיפול הביולוגי אין תופעות לוואי רבות, בטח בהשוואה לכדורים הסיסטמיים הוותיקים יותר. כשעושים הכנה מעבדתית לטיפול הביולוגי צריך לראות שאין נשאות של מחלות שונות. ישנה עלייה קלה בזיהומים ויראליים של דרכי הנשימה העליונות, ואלו הדברים העיקריים".

פסוריאזיס יכולה להאיץ מחלות אחרות?

"לא הפסוריאזיס עצמה, אבל היא מהווה סמן למצב דלקתי כלל גופי בעייתי. כשלא משתלטים בזמן ולא מטפלים, זה יכול לגרום להשלכות בעייתיות מאוד ולהיפך. ישנם מחקרים שהדגימו שטיפולים נגד פסוריאזיס, מורידים תחלואה קרדיאלית בקרב מטופלים. הטיפולים הביולוגיים הם לכל החיים, כמו כל טיפול אחר".

מהו המחיר הנפשי שמשלמים מטופלים שלא מטפלים בעצמם?

"זה מאוד לא פשוט, כי אנשים לא מוכנים ללחוץ את היד לאנשים כאלו או לשבת לידם. יש אנשים שמסלקים אותם ממקומות עבודה. זו לגמרי בורות, בטח כשהמחלה לא מדבקת. כיום, עם התקדמות הטיפולים, העלינו את הרף לניקיון של 90 אחוז ויש לא מעט מטופלים שמגיעים לעור נקי במלואו בעזרת התרופות החדשות".

קוד ניאופרם. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
המידע המופיע בדף זה אינו מהווה ייעוץ רפואי/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
קוד ניאופרם. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ניאופרם/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
בחסות חברת ניאופרם ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully