וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מציע חדשות טובות ממש לחולי סרטן הערמונית

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 13:25

סרטן הערמונית הפך נפוץ יחסית בשנים האחרונות ושיטות הטיפול אליו התעדכנו. כעת מחקר גדול מצא כי במקום ניתוח פולשני ניתן להמשיך לעקוב אחרי המחלה מבלי להתערב כירורגית

מהו סרטן שלפוחית השתן - ואיך מטפלים בו?/מערכת וואלה

רוב הגברים שמאובחנים עם סרטן הערמונית יכולים לעכב או להימנע מטיפולים קשים מבלי לפגוע בסיכויי ההישרדות שלהם, כך עולה מתוצאות חדשות ממחקר ארוך טווח בבריטניה.

גברים במחקר שחברו יחד עם הרופאים שלהם כדי לפקח מקרוב על גידולי הערמונית שלהם בסיכון נמוך עד בינוני - אסטרטגיה הנקראת מעקב או ניטור פעיל - צמצמו את הסיכון שלהם לסיבוכים משנים חיים כמו בריחת שתן והפרעות זיקפה שיכולות להופיע אחרי טיפול אגרסיבי למחלה, ולא היו עם סיכוי גבוה יותר למות מסרטן מאשר גברים שעברו ניתוח להסרת הערמונית או שטופלו בתרופות חוסמות הורמונים ובהקרנות.

"החדשות הטובות הן שאם אובחנת כחולת סרטן הערמונית, אל תיבהל, ותקדיש את הזמן שלך לקבל החלטה לגבי איך להמשיך", אמר מחבר המחקר הראשי ד"ר פרדי האדי, מומחה לכירורגיה ואורולוגיה באוניברסיטת אוקספורד.

סרטן הערמונית הוא גורם המוות השני בשכיחותו מסרטן בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים כ-2,700 חולים חדשים של סרטן הערמונית בישראל, וכ-420 גברים מתים מהמחלה.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
אפשר לעקוב. גבר אצל הרופא/ShutterStock

"כולם ציפו שהעקומות ייפרדו ויתחילו לראות יתרון הישרדותי לגברים שמקבלים טיפול רדיקלי, וזה לא קרה", אומר ד"ר האדי במחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine. "זו הייתה הפתעה גדולה". המחקר עקב אחר ההתקדמות של 1,600 גברים שהסכימו לשיוך לאחד משלושה סוגי טיפול: ניתוח, הקרנות או ניטור.

"לא היה הבדל בתמותה מסרטן הערמונית לאחר 15 שנים בין הקבוצות", מספרת ד"ר סטייסי לוב מ-NYU Langone Health, שלא הייתה מעורבת במחקר, ל-STAT News. מומחה חיצוני אחר, מת'יו סמית' ממרכז הסרטן של בית החולים הכללי של מסצ'וסטס, אומר לכתב העת שזהו "באמת מחקר בעל ציון דרך בסרטן הערמונית". עוד נתון חדשות טובות לכל המעורבים: לא משנה באיזה טיפול טיפול נבחר, שיעור ההישרדות היה גבוה, בסביבות 97 אחוזים.

מחקר חדש נוסף בנושא סרטן הערמונית שנערך בקליבלנד קליניק בארצות הברית, אחד המרכזים המובילים בעולם לטיפול בסרטן, הוביל לפריצת דרך בניבוי סרטן הערמונית באמצעות בדיקת דם. המחקר הראה כי גברים שעברו אבחון מוקדם באמצעות בדיקת דם חדשה הנקראת IsoPSA וקיבלו תוצאה תקינה גם בבדיקת הדם וגם בביופסיה, נמצאים בסיכון של אחוז אחד בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי בטווח של 18 חודשים (זמן המעקב במחקר).

מדובר בבדיקת דם חדשה ואמינה בעלת דיוק של למעלה מ-90%, שמאפשרת לנבא סרטן אגרסיבי בערמונית. הבדיקה החדשה כבר זמינה בישראל למבוטחי מרבית קופות החולים באמצעות הביטוח המשלים והביטוחים הפרטיים. בדיקת הדם גם מאפשרת לרוב המטופלים להימנע מביופסיה, שהיא פעולה פולשנית המתבצעת בהרדמה מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully