וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניתוח החדשני שיכול להעלים תסמיני דיכאון קשים

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 11:54

בקריה הרפואית רמב"ם הצליחו לעזור לאחרונה לאישה ששום תרופה או טיפול לא הצליחו להעלים את הדיכאון הקשה ממנו סבלה. האמצעי: השתלת קוצב. הנה כל הפרטים

השתלת קוצב נגד דיכאון/הקריה הרפואית רמב"ם

יש המוון ישראלים שסובלים מדיכאון, ורבים מהם נדרשים ליטול תרופות על בסיס יומי כדי לנהל חיים תקינים. ברוב המקרים התרופות האלה עוזרות מאוד, אבל מחקרים מראים כי כ-30 אחוזים מהחולים האלה לא מגיבים לתרופות או לכל טיפול מקובל אחר, ולכן סובלים מפגיעה קשה בתפקוד ובאיכות החיים, ואף נמצאים בסיכון מוגבר לאובדנות. אולם טיפול חדשני עשוי להציע תקווה חדשה עבורם.

בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה בוצע לאחרונה ניתוח להשתלת קוצב וגאלי (VNS - שמשמעו Vagus Nerve Stimulation) - טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר. עצב זה הוא אחת מדרכי התקשורת העיקריות בין הגוף למוח, ובאמצעות יצירת פולסים חשמליים המשודרים מהקוצב היישר אל העצב על ידי אלקטרודות זעירות, ישנה השראה של פעילות חשמלית, דבר היוצר שינויים בקישוריות בין אזורים שונים ומסייע בהפחתה משמעותית של תסמיני הדיכאון. VNS מקובל מאוד כטיפול למי שסובל מאפילפסיה עמידה, אולם השימוש בו לסובלים מדיכאון הוא בשורה חדשה.

"הסבל איתו המטופלת התמודדה עד היום ירד באופן משמעותי"

ד"ר ליאור לב-טוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה, השתיל קוצב מתקדם וחדשני מסוג VNS במטופלת, שכבר תקופה ארוכה לא הגיבה לקווי טיפול הפסיכיאטריים המקובלים ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים עבורה, וזאת לאחר מספר ניסיונות אובדניים. "מדובר בטיפול יעיל עם פרופיל בטיחותי גבוה ומוכר בעולם המערבי, המאפשר לנו להחזיר את השליטה של המטופלת על חייה, לצד שיפור באיכות החיים עם פרופיל שיקומי ברור", הסביר לב-טוב, "חשוב להבין שסוג הטיפול הזה, מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן. על אף שהתוצאות אינן מיידיות, הסבל איתו המטופלת התמודדה עד היום יורד באופן משמעותי ומחזיר לה את איכות חייה באופן הדרגתי".

ד"ר לב-טוב הוסיף כי "מבחינתנו מדובר ביום חג, שכן הוא מאפשר לכל תושבי הצפון בישראל לקבל טיפולים מתקדמים לחולים פסיכאטריים, כדי להתמודד עם מחלות חשוכות מרפא עם פרופיל שיקומי גדול. חשוב להבין שמדובר במטופלים שסבלו עד היום. היום אנחנו ברמב"ם יכולים להעמיד לרשותם את הכלים המתקדמים בעולם כדי להחזיר להם את איכות החיים שאבדה להם עד היום".

"בעוד עשור מהיום המחלקות הפסיכיאטריות תהיינה שונות לחלוטין ממה שאנחנו מכירים, כך גם פרופיל וסל הטיפולים צפוי להשתנות", אמר ד"ר לב-טוב. "אנחנו נראה יותר טיפולים שמתמקדים בפתופיזיולוגיה, כלומר במנגנוני המחלה הבסיסיים במוח, ועל ידי התערבות עם טכנולוגיות מתקדמות נוכל לטפל במעגלים החולים במוח באופן ממוקד ולפתור סימפטומים שלא היה להם מענה עד היום כמו דיכאון, סכיזופרניה, פוסט טראומה והפרעות טורדניות כיפיוניות, וכל זאת תוך צמצום למינימום תופעות לוואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully