וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובר מאובן בן 28 שבועות התגלה בגופה של אישה שמתה בעקבות המצב

האישה שהגיעה מאפריקה לארה"ב חשה ברע. בבדיקות התגלה כי גוש חוסם את המעיים שלה, אך היא לא הסכימה לעבור ניתוח. לאחר מותה גילו הרופאים את העובר המאובן שגרם לה לתת תזונה. זה הסיפור

פרופ' לירן הירש מסביר מהו הריון בסיכון ובאילו מקרים יש צורך בשמירת הריון/מערכת וואלה!

אישה מתה מתת תזונה חמורה לאחר שנשאה עובר שלא נולד במשך כתשע שנים בגופה, כך נחשף בדוח רפואי בכתב העת BMC Women's Health השבוע. האישה, במקור מקונגו, ביקרה רופאים בניו יורק והתלוננה על התכווצויות בבטן והפרעות עיכול . סריקות גילו שלאישה בת ה-50 היה "תינוק אבן" - עובר מסויד - שדחס את המעיים שלה, מה שיוחס להפלה שעברה תשע שנים קודם לכן.

לתופעה הזו יש שם - ליתפודיון (Lithopedion - מונח תיאורי שנגזר מהיוונית lithos, שפירושה אבן, ו-payion, ילד) והיא נוצרת כאשר היריון מתקיים בבטן ולא ברחם. כאשר ההיריון בסופו של דבר נכשל, בדרך כלל בגלל שאין לעובר מספיק אספקת דם, אין דרך לגוף "להיפטר" מהעובר. כתוצאה מכך הגוף מעביר את העובר תהליך הסתיידות והופך אותו ל'אבן' באמצעות אותו תהליך חיסוני המגן מכל חפץ זר המתגלה בגוף האדם. הבעיה העיקרית היא שהוא הופך איום לבריאותי לאם.

המטופלת סירבה לטיפול, ואמרה שהיא מאמינה שמצבה הבריאותי קשור ל'קסם' שמישהו הטיל עליה באפריקה. העובר - שהיה ילדה התשיעי של האישה - הפסיק להתפתח בתוכה בשבוע 28.

עובר מאובן בן 9 ברחמה של אם שמתה. bmcwomenshealth, אתר רשמי
"תינוק אבן". אולטרסאונד של בטן האם/אתר רשמי, bmcwomenshealth

האישה מתה 14 חודשים לאחר שהגיעה לארצות הברית. הרופאים אמרו שהיא מתה מתת תזונה. במקרים אלה, מוות עלול להיגרם בסופו של דבר על ידי פירוק רקמות המוביל לדום לב או הפרעת קצב לב, דופק לא סדיר. סיבות אחרות כוללות זיהום, הנגרם על ידי מערכת חיסון מוחלשת. עבור האישה הזו, 'תינוק האבן' המשיך לדחוס את המעי שלה, מה שגרם לחסימות, כלומר הגוף שלה לא היה מסוגל יותר לספוג חומרים מזינים חיוניים.

ד"ר וואסים סוס, מומחה לרפואה פנימית באוניברסיטת SUNY Upstate Medical שדיווח על המקרה, אמר שהמטופלת "סירבה להתערבות עקב חשש מניתוח. למרבה הצער, היא מתה עקב תת תזונה חמורה בהקשר של חסימת מעיים חוזרת עקב הליתופדיון וחשש מתמשך לפנות לטיפול רפואי".

ליתופדיון תועד רק 290 פעמים, כשהראשון מתוארך לצרפת ב-1582. חלק מהאמהות מדווחות על תסמינים חמורים כתוצאה מכך, אך אחרות יכולות לחיות עשרות שנים מבלי לסבול מסימני המצב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עובר מאובן בן 9 ברחמה של אם שמתה. bmcwomenshealth, אתר רשמי
חסם את המעיים שלה וגרם לתת תזונה. העובר המאובן בבטנה של האם/אתר רשמי, bmcwomenshealth

האישה חיה בטנזניה ונולדו לה שמונה ילדים, באופן טבעי. שלושה מתו זמן קצר לאחר הלידה.
במהלך הריונה התשיעי היא ביקרה במרפאה במחנה פליטים, לאחר שהבחינה שהתינוק שלה כבר לא זז. הרופאים שם אמרו לה שלתינוק אין דופק והמליצו לה לנסות להפיל באופן טבעי בבית, ואם זה לא עובד, לחזור תוך שבועיים.

היא מילאה אחר ההנחיות, אבל כשחזרה למרפאה קיבלו את פניה אנשים מבחוץ שהאשימו אותה ב'עבודה רעה' ו'הרג התינוק'. זה הוביל לכך שהיא מיהרה הביתה והתפללה, לפני שהחליטה שלא תפנה לעזרה רפואית. לאחר מכן נשאה את העובר המת במשך תשע שנים, ולא ראתה רופא עד לבדיקה האחרונה שלה.

כשהאם הגיעה לארה"ב, היא נלקחה לבדיקות CT שגילו חסימה במעי הדק שלה ודחיסה של ורידים ראשיים. הממצאים גם הראו מסה בתוך הבטן בגודל של כשישה על שמונה סנטימטרים שהכילה שלד. הרופאים הציעו לה ניתוח להסרת המסה, אך היא סירבה - ואמרה שהמצב נובע מקללה שמישהו הטיל עליה בטנזניה. היא הוסיפה ואמרה לרופאים: "אני אודיע לכם כשאהיה מוכנה. אני לא מפחדת מהמוות'.

הרופאים שכנעו אותה בסופו של דבר לקחת אנטיביוטיקה כדי לעזור עם כאבי הבטן שלה, וגם כדורים להורדת לחץ הדם שלה. אבל היא המשיכה לסרב לניתוח. כאמור, כ-14 חודשים לאחר הגעתה לארה"ב, היא מתה מתת תזונה.

עשרות שנים בתוך הבטן

לפי מאמר משנת 1996 בכתב העת של האגודה המלכותית לרפואה, רק 290 מקרים של ליתופדיון תועדו אי פעם בספרות רפואית. המוקדם ביותר הוא של אישה צרפתייה בת 68, מאדאם קולומב צ'טרי שמה. לאחר נתיחת גופה לאחר מותה בשנת 1582, נמצאה שהיא נושאת תינוק אבן מפותח בחלל הבטן שלה. צ'טרי, שבטנה הייתה "נפוחה, קשה וכואבת לאורך כל חייה", נשאה את ילד האבן שלה במשך 28 שנים.

בשנת 2021, דיווחנו כאן במדור על אישה מאלג'יריה, בת 73 גילתה לגמרי במקרה כי היא נושאת בגופה עובר מאובן. המצב הנדיר הזה התרחש בבטנה במשך עשרות שנים מבלי שהיא בכלל שמה לב.

האישה, ששמה לא פורסם, נשאה את העובר שהיה במשקל של קצת מעל שני קילוגרמים ובגיל שבעה חודשים, במשך 35 שנים, במהלכן היא נהנתה מאיכות חיים טובה ובריאותה לא נפגעה מנוכחות העובר בתוך הגוף שלה. למרבה הפלא, היא עברה בעבר טיפול רפואי אך הרופאים לא גילו את העובר המאובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully