וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה לא באמת עושה אתכם ערניים יותר. זו הסיבה

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 7:02

כן, קפאין הוא הדרך הקלה ביותר לתת לעצמנו "בוסט" של אנרגיה, אבל בפועל, אנחנו רק משתמשים בו כדי לקחת הלוואה בריבית לא כל כך משתלמת. אז מה עושים?

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

קפה, בשביל רובנו, הוא לא סתם משקה ששותים כמה פעמים ביום. זו דרך חיים, שקשה מאוד לדמיין איך היינו מנווטים בין כל המטלות והמשימות שלנו בלעדיה. הסיבה העיקרית שאנחנו שותים קפה היא כמובן כדי להרגיש ערניים וחיוניים יותר, אבל האם זה באמת עובד בשבילנו? בשורה התחתונה התשובה היא כן, אבל זה מגיע עם כוכבית גדולה שחשוב להתעכב עליה.

כולנו יודעים שיש רכיב אחד בקפה שהופך אותו מסתם משקה מריר עם טעם בינוני לכזה שגורם לנו להרגיש שהחיים שלנו תלויים בו. קפאין, כידוע, הוא רכיב מעורר עם סגולות רבות, אבל כמה אתם באמת יודעים על ההשפעה שלו על המוח ומערכת העצבים? כדי להבין לעומק את ההשפעה הזאת, בואו נכיר את האדנוזין (Adenosine), תרכובת כימית שמהווה חלק חיוני ממנגנון הוויסות של מעגלי השינה והערות.

כשהמוח ושאר מערכות הגוף פועלים בצורה מאומצת, רמות האדנוזין עולות, בין היתר מכיוון שהרכיב הזה מופרש בתוך התאים השונים כחלק מתהליכי הפקת האנרגיה. ככל שהתאים מייצרים יותר אנרגיה, כך יש בגוף יותר אנדנוזין, אשר נקשר לקולטנים ייחודיים ש"מסמנים" לתאים שהגיע הזמן "להוריד הילוך".

גיף קפה. Giphy
נלחמים בעייפות הטבעית של הגוף. קפה/Giphy

מדובר כמובן במנגנון חיוני שעוזר להבין מתי הגיע הזמן לשחרר ולנוח. כשאנחנו מקשיבים לגוף ונחים אחרי פעילות מאומצת, רמות האנדנוזין יורדות וככה אנחנו מרגישים ערניים יותר. כל זה טוב ויפה בתיאוריה, אבל כמו שכולנו מבינים, בחיים עצמם לא תמיד אפשר להרשות לעצמנו פשוט לשחרר ולהירגע. לכן, כשהעייפות מתגברת, טבעי שנלך להכין לעצמנו עוד כוס קפה, וכאן הקפאין כמובן עושה עבודה מצוינת. ההרכב הכימי שלו, שדומה מאוד לזה של האנדנוזין, מאפשר לו להיקשר לאותם הקולטנים ובכך מונע מהאנדנוזין להיקשר אליהם ולגרום לתחושת העייפות המוכרת.

כל מה שעולה חייב לרדת

לא צריך להיות מומחה לפיזיקה כדי להכיר את החוק המפורסם של ניוטון, שקבע שכל מה שעולה חייב בסופו של דבר גם לרדת. כמו בכל דבר בחיים, גם בעסקה שאנחנו עושים עם הקפאין יש קאץ' שכדאי להתעכב עליו. את ה"עסקה" שאנחנו עושים בכל פעם שאנחנו מכינים לעצמנו כוס קפה, יש חוקרים שמכנים "הלוואה". כלומר, הקפאין לא באמת מעלה את רמת האנרגיות, אלא פשוט מלווה לנו אותה עם ריבית שאנחנו לא מודעים אליה.

עוד בוואלה!

מחקר של הרווארד: 3 כוסות קפה ביום מאריכות חיים

לכתבה המלאה

במחקר שנערך בנושא גילו כי בזמן שהקפאין נקשר לקולטני האנדנוזין, רמות האנדנוזין בגוף רק הולכות ועולות, כאשר הרכיב ממשיך להצטבר ולחכות לשעת קריאה. כשהקפאין מתפרק ומשתחרר מהקולטנים, האנדנוזין שהצטבר מגיע בסופו של דבר ליעדו, מה שגורם לעייפות מוגברת ועוצמתית הרבה יותר.

מנגנון דומה, דרך אגב, קורה גם בצריכת תרופות וסמים עוצמתיים יותר, כמו ריטלין, או להבדיל, קוקאין. במצב כזה, יש רק שתי דרכים לפתור את הבעיה - לצרוך עוד מהכימיקלים האלו, או פשוט להקשיב לגוף ולתת לו את המנוחה שהוא מבקש.

לא להימנע, אלא לתזמן נכון יותר

בשלב הזה חשוב להדגיש, המטרה שלנו היא לא לשכנע אתכם לוותר על המשקה שאתם כל כך אוהבים, אלא פשוט להבין אותו קצת יותר. ברור שלקפה יש המון יתרונות בריאותיים. מחקרים רבים קבעו לאורך השנים כי קפה במינונים נכונים עשוי לשפר את הבריאות בשורה של היבטים ואף להאריך את תוחלת החיים.

כדי לאפשר לקפה להועיל לכם, בלי שיגרום נזק מיותר, כדאי כמובן לחשוב גם על הכמות שאתם שותים, אבל גם על התזמון. מחקר אחד מצא לדוגמה שאם שותים קפה בשלב מאוחר ביום ולא מיד אחרי שמתעוררים, זה יכול לשפר את ההשפעה החיובית שלו. כשאנחנו מתעוררים בבוקר, הגוף משחרר באופן טבעי הורמונים כמו קורטיזול אשר נועדו "להטעין" אותנו באנרגיות. לכן, אם שותים קפה רק בהמשך, כשהאנרגיות "יורדות", ההשפעה שלו תהיה יעילה ומיטיבה יותר.

גיף קפה הפוך. Giphy
אולי לא על הבוקר? קפה הפוך/Giphy

בנוסף, חשוב להבין שהגוף מפתח עמידות לקפאין עם הזמן. אז אם אתם מרגישים שהקפה כבר "לא עובד עליכם", אולי כדאי דווקא לקחת הפסקה של שבועיים במקום להעלות את המינון. זה גם המקום להגיד את המובן מאליו, שעדיף להימנע משתיית קפה בשעות הערב, לפחות חמש שעות לפני שאתם הולכים לישון, כדי למנוע בעיות שינה שרק יעצימו את העייפות בבוקר ויזינו שוב ושוב את המעגל ההרסני הזה.

בנוסף, אם אתם רוצים להאריך את ההשפעה של קפאין, כדאי לשתות קפה אחרי הארוחה ולא לפניה. בהקשר הזה חשוב להדגיש כי מחקרים לא הצליחו להוכיח שקפאין גורם נזק אם צורכים אותו "על בטן ריקה", אך כשצורכים אותו אחרי ארוחה, הוא נספג ומתפרק בצורה איטית יותר ובכך ההשפעה שלו יכולה להימשך יותר זמן.

ולסיום, כדאי לזכור שקפאין אכן יכול לעזור מאוד בשמירה על הערנות, אבל כמו כימיקלים אחרים שמשפיעים על המוח ומערכת העצבים, הוא לא "תרופת קסם" וההשפעות שלו מוגבלות. כשלומדים איך להשתמש בו בצורה מושכלת, אפשר להיעזר בו מתי שבאמת צריכים, בלי להעצים דפוסים הרסניים של תלות ועייפות מצטברת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully