וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכיח ולא קטלני: זה סוג הסרטן שהתגלה אצל נשיא ארה"ב

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 10:40

בסוף השבוע האחרון הכריז רופא הבית הלבן כי התגלה בחזהו של הנשיא ג'ו ביידן נגע סרטני. למרבה המזל, מדובר בנגע סרטני בעור שנחשב לא מסוכן. הנה כל מה שצריך לדעת על קרצינומה של תאי בסיס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא את נאום האומה/רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן לא יזדקק ל"טיפול נוסף" לאחר שנגע שהוסר מחזהו בחודש שעבר במהלך בדיקה שנתית זוהה כקרצינומה של תאי בסיס, צורה שכיחה של סרטן העור, כך הכריז הרופא של הבית הלבן.

בסוף השבוע האחרון אמר הרופא במזכר שפרסם ללשכת העיתונות כי ביופסיה "אישרה שהנגע הקטן" שהוסר מחזהו של הנשיא ביידן היה "קרצינומה של תאי בסיס". לדברי ד"ר קווין אוקונור, "כל הרקמה הסרטנית הוסרה בהצלחה", והנשיא לא יצטרך לעבור טיפול נוסף.

הרופא ציין גם שבניגוד לצורות אגרסיביות יותר של סרטן עור, נגעים של קרצינומה של תאי בסיס אינם מתפשטים בדרך כלל, ושהמקום של הביופסיה "החלים יפה". בהמשך, אמר ד"ר אוקונור כי הנשיא "ימשיך במעקבים דרמטולוגיים כחלק מטיפול הבריאות המקיף המתמשך שלו".

מה זה קרצינומה של תאי בסיס?

קרצינומה היא סרטן העור הפחות מוכר ביחס למלנומה המוכרת אך הנפוץ יותר. מדובר בסוג הסרטן השכיח ביותר שלמרבה המזל אינו קטלני. סרטן עור זה נחלק לשני סוגים עיקריים בהתאם לסוג התא ממנו הוא מתפתל: 1. סרטן תאי בסיס (BCC) - המכונה בזליומה 2. סרטן תאי קשקש (SCC)- המתפתח מסולר (אקטיניק) קרטוזיס, שהם גידולים טרום סרטניים.

גידולים סרטניים אלו מאובחנים בקרב כ-10 אלף איש מידי שנה בישראל והפ נפוצים בעיקר בחלקי הגוף החשופים יותר לשמש (כמו הפנים) ובקרב בהירי עור. גורם הסיכון הנפוץ ביותר לסוג זה של סרטן הוא חשיפה מוגברת לקרני השמש. מרבית החולים נמצאים בעשור חמישי ומעלה לחייהם, ושכיחותו מעט גבוהה יותר אצל גברים לעומת נשים.

עוד בוואלה!

לקראת הקיץ: כל מה שצריך לדעת על סרטן העור

לכתבה המלאה
סרטן עור. ShutterStock
סוג סרטן מאוד שכיח ולא קטלני. נגע סרטני באף/ShutterStock

איך מגלים ומטפלים?

הגילוי נעשה באמצעות אבחון אצל רופא עור, לרוב לאחר שהמטופל הבחין בכתמים שונים או בליטות בעור שלא עוברות. הדגש הוא על אנשים מעל גיל 45, וכאלה שנחשפו בעברם לשמש ללא הגנה מספקת.

הטיפולים בנגעים טרום סרטניים הם פשוטים, וכוללים שימוש במשחות למריחה מקומית, צריבה באמצעות חנקן נוזלי וטיפול פוטודינאמי. כאשר קיים כבר גידול סרטני לרוב מבצעים הסרה כירורגית של הגידול ולעיתים אף קיים שימוש בהקרנות וטיפולים כימותרפיים, בהתאם לרמת החומרה.

בחלק גדול מהמקרים, ההופעה היא של מספר נגעים, כאשר כמות גדולה של נגעים, מגדילה את הסיכון להתפתחות של סרטן. כמו כן, ישנו סיכון גבוה לחזרה והופעה של הגידולים במקומות סמוכים. במיעוט המקרים (פחות מאחוז אחד) הסרטן הופך לאלים ומסכן חיים. בעשור האחרון פותחו תרופות ביולוגיות מיוחדות היעילות במצבים מתקדמים של BCC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully