וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה סרטן יש ליו ג'קמן ולמה זה חזר לו בפעם החמישית?

10.2.2016 / 9:00

השחקן האוסטרלי פירסם תמונה בחשבון האינסטגרם שלו כשהוא עם תחבושת על האף וקרא לעוקבים שלו ללכת להבדק. מדובר על סרטן עור שנחשב פשוט ברוב המקרים, אך הסיכויים שלו לחזור, ודווקא באיזור הפנים הם מאוד גבוהים

עריכה: רן צימט

בווידיאו: השינוי שעברו הפנים של גקמן בשני העשורים האחרונים

"הנה דוגמה למה שקורה כשאתה לא שם מסנן קרינה", זה מה שכתב השחקן האוסטרלי יו ג'קמן בחשבון האינסטגרם שלו והסביר: "קרצינומה של תאי בסיס (BCC) הצורה העדינה ביותר של סרטן, אבל עדיין דבר רציני. בבקשה השתמשו במסנני קרינה ולכו להבדק".

מדובר על הפעם החמישית בה נאלץ השחקן בן ה-47 להוריד גידול של סרטן העור מפניו. הפעם הראשונה התרחשה בשנת 2013, אחרי שאישתו אמרה לו שהוא חיייב ללכת לבדוק את השומה שהופיעה על פניו ולא נעלמה למשך זמן מה. אומנם מדובר ברוב המקרים בסרטן לא אלים, אך הסיכויים שהוא יחזור, ודווקא באיזור הפנים הם גבוהים מאוד. זו הסיבה שג'קמן הולך לבדיקות שגרתיות פעם בשלושה חודשים.

קרצינומה היא סרטן העור הפחות מוכר ביחס למלנומה המוכרת אך הנפוץ יותר. מדובר בסוג הסרטן השכיח ביותר שלמרבה המזל אינו קטלני. סרטן עור זה נחלק לשני סוגים עיקריים בהתאם לסוג התא ממנו הוא מתפתל: 1. סרטן תאי בסיס (BCC) - המכונה בזליומה 2. סרטן תאי קשקש (SCC)- המתפתח מסולר (אקטיניק) קרטוזיס, שהם גידולים טרום סרטניים.

"גידולים אלה, מאפיינים לפי ההערכות כ- 10% מהאוכלוסייה בישראל ושכיחותם משתנה בהתאם לרמת החשיפה לשמש ועלייה בגיל, המגלמת חשיפה מתמשכת יותר לאורך שנים", מסביר ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור, מכבי ומאוחדת, העוסק גם ברפואה אסתטית. "בנוסף, בכ-10% מהמקרים הנגעים הטרום סרטניים מתפתחים לגידולים סרטניים מסוג קרצינומה. במרבית המקרים, הנגעים והגידולים מופיעים באזורי גוף חשופים לשמש דוגמת פנים, במיוחד באף, וכן עורף, קרקפת (לאחר הקרחה) ידיים וכדומה".

עוד באותו נושא

10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

לכתבה המלאה

גילוי וטיפול

הגילוי נעשה באמצעות אבחון אצל רופא עור ולדברי ד"ר יניב מוטב כי כל מי שמבחין בכתמים שונים או בליטות בעור ייגש לאבחון של רופא מומחה ברפואת עור. הדגש הוא על אנשים מעל גיל 45, וכאלה שנחשפו בעברם לשמש ללא הגנה מספקת, כפי שמעיד על עצמו ג'קמן.

"הטיפולים בנגעים טרום סרטניים הם פשוטים יותר וכוללים שימוש במשחות למריחה מקומית, צריבה באמצעות חנקן נוזלי וטיפול פוטודינאמי. כאשר קיים כבר גידול סרטני לרוב מבצעים הסרה כירורגית של הגידול ולעיתים אף קיים שימוש בהקרנות וטיפולים כימותרפיים, בהתאם לרמת החומרה", מסביר ד"ר יניב. "בחלק גדול מהמקרים, ההופעה היא של מספר נגעים, כאשר כמות גדולה של נגעים, כפי שקרה לג'קמן, מגדילה את הסיכון להתפתחות של סרטן. כמו כן, ישנו סיכון גבוה לחזרה והופעה של הגידולים במקומות סמוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully