וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים שחווים סיוטי לילה מרובים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפרקינסון

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 9:17

סיוטים וביעותי לילה הם דבר שנחשב בשגרה אצל חלק מהילדים ואין מה לדאוג מזה. ובכל זאת מחקר חדש מצא כי סיוטי לילה מרובים עלולים להוביל לפגיעה קוגניטיבית

אמא מחבקת ילד במיטה. ShutterStock
מחצית מהילדים חווים סיוטים מדי פעם. אמא מחבקת ילד אחרי שחווה סיוט/ShutterStock

ילדים שחווים סיוטים תכופים נוטים יותר להיות מאובחנים עם מחלת פרקינסון בשלב מאוחר יותר בחיים, כך על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Lancet eClinicalMedicine. ולמרות זאת, וחשוב להדגיש את זה, המחקר לא אמור לגרום להורים שבינינו להתחרפן מרוב דאגה - שכן עד 50 אחוזים מהילדים חווים סיוטים מדי פעם - ובכל מקרה זו לא הפעם הראשונה שחלומות רעים וירידה קוגניטיבית קשורים בדרך זו.

בשורה התחתונה, המחקר הגיע למסקנה שלילדים שחלמו חלומות מציקים מתמשכים היו בסיכון מוגבר של 76 אחוזים לחוות ליקוי קוגניטיבי עד גיל 50, בהשוואה לילדים שלא דיווחו על חלומות רעים. למרבה הפלא, הילדים שחוו סיוטים מוגברים היו בסיכון גבוה כמעט פי שבעה לפתח פרקינסון עד גיל זה.

ד"ר אבידמי אוטייקו, נוירולוג קליני מאוניברסיטת ברמינגהם, הגיע לממצאים אלה על ידי התבוננות בנתונים ממחקר הלידה הבריטי משנת 1958, שמביא מידע על כל האנשים בבריטניה שנולדו במהלך שבוע בודד במרץ 1958. בשנים 1965 ו-1969, כשהמשתתפים היו בני 7 ו-11, בהתאמה, נחקרו הוריהם בנושא סיוטים. לאחר מכן השווה אוטאיקו את הנתונים הללו למידע מעקב שנאסף בגיל 50 על ליקוי קוגניטיבי ופרקינסון. בסך הכל, כמעט 7,000 אנשים (50 אחוז גברים, 50 אחוז נשים) נכללו בניתוח.

המחקר לא חיפש קשר סיבתי בין סיוטי ילדות ובעיות קוגניטיביות בגיל מאוחר יותר. במילים אחרות, גורם אחר יכול להסביר ישירות מדוע ילדים מסוימים ימשיכו לפתח פגיעה קוגניטיבית וחוויות הסיוטים רק מתואמות לכך.

ילד חמוד ישן. ShutterStock
הכי טוב לישון. בשקט. ילד ישן/ShutterStock

עם זאת, יש כמה ראיות מוצקות לכך שהקישור המוזר הזה עובר עמוק יותר ממה שאתה עשוי לחשוב.

בשנת 2022 פרסם אותו ד"ר אבידמי אוטאייקו, כי סיוטים עשויים להיות סימן אזהרה מוקדם לאלצהיימר. על פי המחקר אנשים בגיל העמידה שיש להם חלומות רעים תכופים נוטים להיות מאובחנים עם המחלה המתקדמת בשלב מאוחר יותר בחיים. "הוכחנו לראשונה שחלומות מציקים, או סיוטים, יכולים להיות קשורים לסיכון לדמנציה ולירידה קוגניטיבית בקרב מבוגרים בריאים באוכלוסייה הכללית. "זה חשוב מכיוון שיש מעט מאוד מדדי סיכון לדמנציה שניתן לזהות כבר בגיל העמידה".

המחקר, שפורסם בכתב העת The Lancet, eClinicalMedicine, מצא גם שגברים מבוגרים שחווים סיוטים על בסיס שבועי היו בסיכון גבוה פי חמישה לפתח דמנציה מאשר גברים מבוגרים שלא דיווחו על כך. עם זאת, בנשים העלייה בסיכון הייתה רק 41 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully