וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבעית: סיוטים בלילה יכולים לנבא את המחלה חשוכת המרפא הזו

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 8:46

אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא שהולכת ומתגברת ככל שגיל האנושות עולה. גילוי מוקדם של המחלה יכול לעכב אותה וכעת חוקרים מאמינים שמצאו סימן מקדים די שכיח

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

סיוטים עשויים להיות סימן אזהרה מוקדם לאלצהיימר, כך על פי מחקר חדש שגילה כי אנשים בגיל העמידה שיש להם חלומות רעים תכופים נוטים להיות מאובחנים עם המחלה המתקדמת בשלב מאוחר יותר בחיים.

מדענים מהמרכז לבריאות המוח האנושי של אוניברסיטת ברמינגהם ניתחו נתונים על יותר מ-600 בני 35-64 ו-2,6000 אנשים בני 80 ומעלה ברחבי ארה"ב. הממצאים הראו שאנשים בגילאי 35-64 שחווים סיוטים על בסיס שבועי נמצאו בסיכון של פי ארבעה לסבול מירידה קוגניטיבית במהלך העשור הבא, בעוד שאנשים בגילאי 80 היו בסיכון גבוה פי שניים לאבחנה עם דמנציה .

המחקר, שפורסם בכתב העת The Lancet, eClinicalMedicine, מצא גם שגברים מבוגרים שחווים סיוטים על בסיס שבועי היו בסיכון גבוה פי חמישה לפתח דמנציה מאשר גברים מבוגרים שלא דיווחו על כך. עם זאת, בנשים העלייה בסיכון הייתה רק 41 אחוזים.

ד"ר אבידמי אוטאייקו, מהמרכז לבריאות המוח האנושי של אוניברסיטת ברמינגהם, אמר: "הוכחנו לראשונה שחלומות מציקים, או סיוטים, יכולים להיות קשורים לסיכון לדמנציה ולירידה קוגניטיבית בקרב מבוגרים בריאים באוכלוסייה הכללית. "זה חשוב מכיוון שיש מעט מאוד מדדי סיכון לדמנציה שניתן לזהות כבר בגיל העמידה".

אשה מתעוררת מסיוט. ShutterStock
סיוט של מחקר. אישה חווה סיוט לילה/ShutterStock

המשתתפים התבקשו למלא סדרת שאלונים לגבי תדירות הסיוטים שלהם, כולל מדד איכות השינה של פיטסבורג, עם תוכנה סטטיסטית המשמשת לזיהוי קשרים בין תדירות גבוהה יותר לירידה קוגניטיבית. הם היו במעקב במשך תשע וחמש שנים בממוצע, בהתאמה. בקבוצה הצעירה יותר, אלו שחוו חלומות רעים על בסיס שבועי היו בסיכון גבוה פי ארבעה לחוות ירידה קוגניטיבית במהלך העשור הבא.

ד"ר אוטאיקו אמר כי "בעוד שיש צורך לעשות עבודה נוספת כדי לאשר את הקשרים הללו, אנו מאמינים שחלומות רעים יכולים להיות דרך שימושית לזהות אנשים בסיכון גבוה לפתח דמנציה, ולהפעיל אסטרטגיות להאט את הופעת המחלה."

הסיכון למחלת אלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה עולה עם הגיל, ומשפיע על 1 מכל 14 אנשים מעל גיל 65 ו-1 מכל 6 אנשים מעל גיל 80. כיום אין תרופה למחלה.

קשור גם למחלות אחרות

זו לא הפעם הראשונה שסיווטים נקשרו למחלות קשות של הגיל המאוחר. לפני כארבעה חודשים פורסם מחקר שמצא קשר בין סיוטים בלילה ובין פרקינסון. לאחר מעקב אחר בריאותם של 3,818 גברים מבוגרים עם תפקוד מוחי רגיל במשך 12 שנים, החוקרים מצאו כי אלו שחוו סיוטים תכופים היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח פרקינסון. רוב האבחנות התרחשו בחמש השנים הראשונות של המחקר.

התוצאות מצביעות על כך שגברים מבוגרים יכולים להיבדק לאיתור פרקינסון על ידי שאילתם על תוכן החלומות שלהם. לאחר מכן ניתן יהיה להשתמש בהתערבויות מוקדמות כדי לעזור לעצור את ההופעה האפשרית של סימפטומים גופניים, כמו רעד, נוקשות ואיטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully