וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה בהריון שמואשמת ברצח דורשת להשתחרר מהכלא - כי העובר חף מפשע

22.2.2023 / 23:15

אישה בת 24 הייתה בשבוע השישי להריונה כשנעצרה והואשמה בירי למוות באישה אחרת, בתוך רכב אובר לאחר בילוי לילי משותף. כעת עורכי הדין שלה טוענים שהיא צריכה להשתחרר ממעצר עד למשפט כי הכלא הוא עונש לתינוק שטרם נולד

אישה יורה למוות באישה אחרת במהלך נסיעה באובר/NY POST

באיזה שלב עובר נחשב אדם חי ומהן הזכויות שלו? הדיון הזה עמד במרכז סערת ההפלות שסחפה את ארצות הברית לפני מספר חודשים - אבל עכשיו הוא עולה שוב בהקשר אחר לגמרי. אישה הרה מפלורידה שהואשמה ברצח בירי של אם לשלושה במהלך נסיעה ב-Uber בשנה שעברה דורשת שישחררו אותה מהכלא - בגלל שילדה שטרם נולד לא ביצע שום פשע.

בטיעון משפטי יוצא דופן, עורכי הדין של נטליה הארל, בת 24, הגישו בקשה בשם עוברה, בטענה כי אין סיבה להחזיק אותו מאחורי סורג ובריח מבלי שהואשם בעבירה. "המדינה הציבה את הילד שטרם נולד בסביבה מסוכנת מטבעה, בסמיכות לעבריינים פליליים אלימים", נכתב בבקשה לשחרור במסגרת עתירת הביאס קורפוס, המאפשרת לכל אדם כלוא לדרוש להתייצב בפני שופט כדי לדון בחוקיות מעצרו.

בניו יורק פוסט דווח כי עורכי הדין טוענים שהעובר מקבל טיפול טרום לידה בלתי הולם והוא כלוא באופן בלתי חוקי. הם דורשים לשחרר את העובר ממעצר עד למשפט - מה שכמובן יוציא מהכלא גם את אימו לעתיד, העומדת בפני אישום ברצח מדרגה שנייה ועצורה עד המשפט ללא אפשרות לשחרור בערבות.

סרטון חדש שפורסם בשבוע שעבר הראה את הרגע שבו היא ירתה ופצעה באורח אנוש את איווט בורצלה בתוך האובר שבו הן נסעו יחד עם עוד חמישה אנשים נוספים, לאחר לילה של בילוי במסיבות במיאמי ביולי האחרון.

עורך דינה של הארל, וויליאם נוריס, טוען שמרשתו ירתה בבורצלה, בת ה-28, כי היא זינקה לעברה במהלך הוויכוח והיא חששה לביטחונו של עוברה. הארל סיפרה שהייתה עם קבוצת גברים במועדון לילה בסאות' ביץ' ששאלו אותה אם היא מכירה מישהי שרוצה להצטרף לקבוצה שלהם. בורצלה הוזמנה, אך עד מהרה הרגיזה את הארל לאחר שהתחילה "לשתות ולרקוד" בצורה מוגזמת לדעתה. בשלב מסוים, היא ביקשה מאחד מחבריה "להשתלט על הילדה שלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איווט בורצלה. Facebook / Gladys Yvette Borcela, צילום מסך
נורתה בבטן - ומתה בבית החולים. בורצלה/צילום מסך, Facebook / Gladys Yvette Borcela

בסרטון שפורסם נראה שהשתיים החלו להתווכח במושב האחורי של הרכב לאחר שהקבוצה עזבה את מועדון הלילה בסביבות השעה שתיים לפנות בוקר. הארל טיפסה לשורה האמצעית של הרכב בשלב מסוים, כשנהג האובר צופה בכאוס המתחולל במראה האחורית שלו. בורצלה נראית מושיטה יד לעבר הארל, שבתגובה יורה בה פעם אחת בבטן. נהג האובר עצר מיד את הרכב וכולם ברחו מממנו, חוץ מבורצלה. היא פונתה לבית חולים שם נקבע מותה.

אמה של בורצלה, איווט ריברה, מתנגדת בתקיפות לדרישה של הארל. "נטליה הארל הרגה את בתי", היא כתבה בפייסבוק. "ועכשיו הוא מנסה להשיג כרטיס יציאה מהכלא. איפה הצדק במיאמי? אני לא אפול ולא אכשל עד שזה ייפתר!"

ככה זה נראה באובר (קשה לצפייה)

עתירת הביאס קורפוס, שהוגשה ביום חמישי שעבר, טוענת שעובדי בית המעצר נכשלו ואף סירבו לספק טיפול רפואי הולם או להעביר את הארל לפגישות רפואיות שנקבעו לה ולטענתה היא לא ראתה רופא מיילד-גינקולוג מאז אוקטובר. בנוסף נטען שעובדי בית הכלא לא הצליחו לספק להארל ויטמינים, נוזלים ומזון שרופאים יעצו שיסייעו להתפתחות העובר שלה. "בהיעדר שחרור מיידי של הילד שלא נולד, הוא יובא ככל הנראה לעולם זה על רצפת הבטון של תא הכלא, ללא סיוע של רופאים מוסמכים, ובנוכחות פושעים אלימים", נכתב בדרישה ל"הביאס קורפוס".

מארק שיינר, עורך דין פלילי ותיק מפלורידה, הסביר לפוקס ניוז דיגיטל כי הליך של הביאס קורפוס "בעצם אומר, 'אתה מחזיק את הלקוח שלי באופן לא חוקי'". הוא תיאר כיצד פלורידה והחוק הפדרלי מכתיבים כי יש להכיר בעוברים שטרם נולדו כקורבנות משפטיים - כאשר הם מושפעים ממספר סוגים שונים של פשעים, אפילו לפני משפט. "אנחנו כן מזהים, במצבים רבים, עוברים שטרם נולדו כקורבנות", אמר שיינר. "אז, אם הם קורבן למטרות פליליות, למה הם לא פושעים למטרות ענישה - כשכולאים את האם שאפילו עדיין לא נמצאה אשמה? היא נחשבת חפה מפשע".

נטליה הארל. Miami Dade Corrections, צילום מסך
האם היא תשתחרר מהכלא? הארל/צילום מסך, Miami Dade Corrections

בתגובה לטענות של עורכי דינה, מנהל מחקת בתי הכלא והשיקום של מחזור מיאמי-דייד, ג'יימס רייס, השיב כי בדיקת ההיריון הראשונה של הארל שנערכה בכלא - 26 ביולי 2022 - הייתה שלילית. הוא אמר שהארל בסופו של דבר התגלה שהיא בהריון רק ב-12 באוגוסט. רייס והמדינה טענו כי יש לבטל לחלוטין את הבקשה לשחור מכיוון שחסרים בה נתונים בסיסיים.

לפי הרישומים של הנהלת הכלא, הראל שקלה 48 ק"ג ב-22 באוגוסט 2022, בהשוואה ל-63 ק"ג ששקלה ב-16 בפברואר 2023 ויש לה היסטוריה של דחיה או סירוב לקבל טיפול רפואי. "העותרת נלקח לפחות לארבעה פגישות עם מיילדות מחוץ לכלא וסירב להגיע לחמישית", נכתב בתגובה, "הוצעו לה ויטמינים טרום לידתיים על בסיס יומי במשך חודשים. היא סירבה לקבל ויטמינים ותוז]פי תזונה בהריון יותר מפעם אחת, לאחרונה ב-16 בינואר 2023 וסירבה לאפשר לאחיות ולאנשי רפואה למדוד את דופק העובר".

לטענתם היו לה לפחות 11 ביקורים רפואיים מאז אוגוסט 2022, האחרון שבהם היה בתוך הכלא ב-17 בפברואר. עורכי הדי מטעם רשויות הכלא כתבו כי הארל תועבר למרפאה ברגע שתגיע לשבוע ה-36 להריונה ומשם תועבר לבית החולים כדי ללדת את התינוק.

המדינה כתבה כי בקשות העבר שלה לשיחרור כללו רק פרטים "דלים" בנוגע לטיפול רפואי כושל לכאורה. פרקליטי המדינה טענו כי יש לדחות את העתירה מכיוון שהיא "אינה זמינה כתחליף להליכים משפטיים אחרים"."העותרת אינה טוענת כי מעצרה של האם היה בלתי חוקי ולא מערערת על קביעת עילה סבירה של בית משפט ואף אינה טוענת כי הייתה שלילה שלא כדין של ערבות", כתבה המדינה בתגובתה. במקום זאת, "תביעתה מתייחסת אך ורק לחוסר הלימה לכאורה של טיפול רפואי קדם-לידתי. מאחר שלתביעה אין כל השלכה משפטית על חוקיות מעצרה של העותרת, ההביאס קורפוס אינו כלי ראוי לתביעת העותרת".

לורן פארה, דוברת ראש עיריית מחוז מיאמי-דייד, דניאלה לוין קאווה, אמרה כי מערכת בתי הכלא "חברה למערכת הבריאות של ג'קסון כדי לספק טיפול רפואי לאסירים שבמשמורת שלנו, ואנו מחויבים להבטיח שכל האסירים יקבלו טיפול רפואי מקצועי בזמן וכל טיפול מתאים ודרוש". היא הוסיפה: "אנו עורכים סקירה מלאה של שירותי הבריאות המוצעים כדי להבטיח שכל טיפול טרום-לידתי הניתן במשמורת שלנו מתאים".

האם צריך לשחרר את העובר (ואת האימא?)

כן. הוא חף מפשע
לא. היא מנצלת אותו
1476 משתתפים

זה לא הפעם הראשונה שהמושג הביאס קורפוס מועלה ביחס לנאשמות בהריון. בשנת 2018, בית המשפט העליון של ברזיל קבע כי יש להעניק לכל הנאשמים בהריון הביאס קורפוס ולאפשר להם להמתין למשפט בביתם.

עוה"ד נוריס טען שגם אם העובר לא יודע זאת, הארל זכאית לזכויות חוקתיות. "העובר פיתח עיניים וזרועות והוא עשוי להיוולד בחודש הבא", נכתב בעתירה "עם זאת, ללא טיפול מתאים, קיים חשש שהעובר ייפגע לפני או במהלך הלידה".

"הילד שטרם נולד כלוא ללא כל התחשבות בזכויותיו", אמר נוריס. "העניין שלנו הוא בבריאות הילד שטרם נולד, ובשלב זה, מדובר בהימור. אנחנו לא יודעים מהי בריאותו של הילד שטרם נולד בשלב זה, כי חלפו חודשים ללא טיפול טרום לידתי".

  • עוד באותו נושא:
  • רצח
  • עובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully