וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנשים עשירים במיוחד גם חכמים במיוחד? התשובה מפתיעה

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 12:33

הקשר בין כסף ואושר נמדד כבר פעמים רבות, אבל מה לגבי הקשר בין כסף ואיטיליגנציה? זה מה שניסה לעשות מחקר חדש - ואלה הממצאים שלו

אילון מאסק. Win McNamee, GettyImages
גאון? איילון מאסק/GettyImages, Win McNamee

אנשים רבים מאמינים ש-10 האחוזים העשירים ביותר, מה שנקרא העשירון העליון, הם חכמים יותר או עובדים קשה יותר מאנשים פחות עשירים מהם. הדעה הזו נפוצה במיוחד בקרב אולטרה-עשירים, שם חלקם פונים למיליארדרים כדי לקבל הדרכה בכל תחומי החיים. אבל האם הם בעצם אינטליגנטיים יותר מכולנו?

מחקר חדש שפורסם ב-European Sociological Review מצביע על כך שהתשובה היא לא. האליטה עשויה למעשה להיות בדיוק כמונו בכל הנוגע לאינטיליגנציה, אם כי יש מתאם מסוים בין הצלחה לאינטליגנציה. לפי מחקר של כמעט 60 אלף גברים, יש קשר חזק בין אינטליגנציה לשכר עד שהוא מגיע לרמה של מעל 200 אלף שקלים בשנה, כאשר המתאם הופך כמעט זניח. למרבה הפלא, אלו שנמצאו ב-1 האחוז העליון נמצאו כפחות חכמים בפוטנציה מאלה הקרובים להם, מה שמצביע על כך שהצלחה גדולה יכולה לנבוע ממשהו אחר לגמרי.

ביל גייטס. GettyImages
זה יכול ללכת לשני הכיוונים. ביל גייטס/GettyImages

מחקרים קודמים קשרו בין אינטליגנציה להצלחה כלכלית, אך לא התחשבו ביכולת היחסית של בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר. החוקרים ביקשו לחקור זאת על ידי התבוננות בנתונים שנלקחו מגויסים לצבא שבדיה, שהיו להם ציונים קוגניטיביים ומידע עבודה זמין.

בסך הכל הם עקבו אחר כמעט 59,400 גברים סביב גיל 40 תוך שימוש בנתוני שוק העבודה של 11 שנים, כמו גם סדרה של ציוני מבחנים קוגניטיביים, פיזיים ופסיכולוגיים שנלקחו כשהיו צעירים יותר. מבחנים אלו הושוו מול שכרם וה"יוקרה" של העבודה שלהם בין הגילאים 35-45 כדי לחפש קישורים כלשהם.

עוד בוואלה!

כסף יכול לקנות לכם אושר, אם רק תדעו איך להשתמש בו

לכתבה המלאה

התוצאות הראו עלייה צפויה בשכר וביוקרה ככל שהיכולת הקוגניטיבית עלתה, אבל רק עד הרמה כשהשכר הגיע לקצה העליון. ב-60,000 אירו לשנה, חדלו להיות הבדלי יכולת בין המשתכרים מעליה ומתחתיה, והאינטליגנציה לא עלתה גם כאשר היה מדובר ברופאים, עורכי דין וכדומה. הם גם מצאו ש-1 האחוז העליון קיבל ציון מעט גרוע יותר במבחני יכולת קוגניטיבית מאשר אלו ברמת ההכנסה שמתחתיהם.

זה מצביע על כך שבעוד אינטליגנציה גבוהה יותר עשויה לעזור לדחוף אדם לדרגים הגבוהים יותר, כשמדובר בהצלחה כספית אולטימטיבית, סביר להניח שהיא משחקת חלק קטן, ואלו שמרוויחים שכר גבוה במיוחד עשויים להיות פחות חכמים.

המחקר מוגבל במספר מובנים, במיוחד בהיעדר הגיוון במדגם. הגבלת הניתוח לגברים בלבד מפחיתה עד כמה ניתן לתרגם את התוצאות לאוכלוסייה הרחבה יותר, והמחברים ציינו כי יש צורך במחקר נוסף עם דגימות מגוונות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully