וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיבה שכאבי הראש עולים בתקופה הזאת?

ד"ר אריה קוריצקי

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 7:35

רבים חושבים שכאבי ראש הם עניין של קיץ וטמפרטורות גבוהות, אבל האמת היא שחלק מכאבי הראש דווקא מתגברים בחורף. אז מה גורם לזה ואיך ניתן להמנע? נוירולוג מסביר

איריס קול מראיינת את ד"ר אמנון מוסק על כאבי ראש ומיגרנות/מערכת וואלה

מיגרנה היא אחד הסוגים השכיחים והמעיקים ביותר של כאב ראש. רבים מהסובלים ממנה מעידים כי דווקא בעונת החורף שכיחות ועצימות ההתקפים עולה.

את המיגרנות נהוג לחלק לשני סוגים עיקריים, בהתאם לנסיבות ההופעה של הכאבים, התסמינים שלפני (במידה וקיימים) וכמובן שגם דרכי האבחון וההתמודדות. הסוג הראשון הוא המיגרנה הנפוצה יותר - 'מיגרנה ללא אאורה'. סימן הזיהוי העיקרי שלה הוא כאב ראש קשה שעשוי להמשך בין 4 ל-72 שעות, לצד תסמינים נלווים כמו בחילות או הקאות, רגישות יתרה לאור, רעשים וכדומה. הסוג השני המופיע ב-10-15 אחוזים מחולי המיגרנה הוא 'מיגרנה עם אאורה', שנקראה בעבר "מיגרנה קלאסית", במסגרתה לפני כאבי הראש האדם חווה הפרעות ראייה, תחושה או אפילו דיבור.

ככלל, התסמינים הבולטים ביותר במיגרנה הם כאב חזק שיכול להיות בעל אופי פועם (כמו דופק) ומלווה בבחילות, הקאות, רגישות רבה לאור, לרעש ולריחות. למעשה מדובר במחלה גנטית, המועברת בצורה דומיננטית, כלומר, מספיק שאצל הורה אחד קיים הגן הספציפי, הזה והתסמונת עלולה לעבור לצאצא.

האם יש קשר בין החורף למיגרנה? מסתמן שכן

כידוע לנו, בעונת החורף ישנה התפרצות רחבה יותר של מגוון מחלות ויראליות כמו שפעת או צינון, שגורמים למחלה זיהומית בגוף. כתוצאה ישירה מכך, עלולה להגיע תגובה קשה יותר בזמן התקף המיגרנה. המנגנון בגוף האדם הוא לרוב העלאת טמפרטורת הגוף, מה שמוביל לעלייה בקצב הלב והתרחבות כלי הדם. כל אלו הם למעשה 'טריגרים', וגורמים המשפיעים באופן ישיר על תסמיני המיגרנה ועצימותם. בנוסף, בזמן מחלת חום מופרשים חומרים כימיים שהם לכשעצמם עלולים לגרום להתקף.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
הגוף מפריש חומרים כימיים. אישה עם כאב ראש/ShutterStock

בשורה התחתונה - החורף עצמו לא גורם ישיר למיגרנה אלא מוגדר כזרז עיקרי להופעת התסמינים.
להשפעות אלו אנו עדים כל העת בזמן ביקורי החולים, כאשר התלונה העיקרית היא השילוב של מחלות החורף ותסמיני המיגרנה - היות והם עשויים ללוות שפעת או וירוס אז הסימפטומים עלולים להיות קשים יותר, ועלולים להופיע גם בחילות קשות, אי סבילות לאור ורעש וכדומה.

בנוסף, בחורף מיגרנות מופיעות גם בעקבות שהייה במקומות מחוממים וסגורים, וגם בעקבות שינויים תדירים בין מזג האוויר- ביציאה ממקום סגור למזג האוויר בחוץ וההפך. במקרה מסוג זה, ההמלצה היא לצאת לחלל הפתוח, לשאוף אוויר צח ולאוורר את החלל בו אנו שוהים במרבית היום, ובכך לנסות למנוע את הופעת ההתקף.

נשים, גברים ומיגרנות

ככלל, אנחנו יכולים להעיד כי התסמינים בהתקפי המיגרנה הם די זהים גם אצל הגברים וגם אצל הנשים. לרוב אנחנו נזהה דווקא עלייה ברמת עצימות ההתקף אצל נשים בתקופה שלפני המחזור או בזמן הוסת, אך כאמור כל אדם חווה את המיגרנה בצורה שונה.

בילדות ניתן להבין כי היארעות המיגרנה בקרב הילדים והילדות דומה ועומדת על כ-4 אחוזים, והשינוי המשמעותי והעליה בשכיחות המיגרנה בנשים מתחיל דווקא בתקופת השינוי המיני אצל הבנות, כלומר קרוב לווסת הראשונה.

עוד בוואלה!

החידושים בתחום המיגרנות וכאבי הראש

לכתבה המלאה

עולם הטיפול רחב ויעיל

ככלל, קיימות שתי גישות מרכזיות בנוגע לטיפול במיגרנה. האחת, טיפול נקודתי בהתקף עצמו. במקרים כאלו, אנחנו נוהגים לסייע למטופלים באמצעות תרופות ייעודיות לסימפטומים ולהתקף המיגרנה, על ידי תרופות מקבוצת הטריפטנים, או בעזרת משככי כאבים שונים.

קיימות הרבה תרופות מונעות המטפלות במצבים רפואיים אחרים, שעם השנים ניתנו למטופלים במטרה לסייע בהתקפי המיגרנה, כמו תרופות נגד לחץ דם, תרופות נוגדות דיכאון או אפילפסיה.

חלבון CGRP. ShutterStock
טיפול ביולוגי מונע. חלבון CGRP/ShutterStock

שיטה נוספת המוכרת בעולם הרפואה ונמצאה יעילה היא הטיפול הביולוגי המונע. בעת התקף המיגרנה, משתחרר חומר שנקרא CGRP. אותו חלבון נמצא בריכוז גבוה ופעילותו קשורה לדלקת ולהתרחבות של כלי דם הגורמים לכאב האופייני במיגרנה. התרופות הביולוגיות המבוססות על חלבון זה נקשרות אליו, ולמעשה מנטרלות אותו, ובכך ישנה הקלה משמעותית.

מתי בכל זאת לגשת לרופא?

ישנם אנשים שהמיגרנה מגיעה לעיתים רחוקות, והתרופות משככות הכאב המצויות יעילות עבורם, ואלו אנשים שאנחנו מגדירים כ'חיים עם המיגרנה', אך מנגד, כאשר המיגרנה תדירה יותר ונמשכת יותר זמן, ואופי התסמינים חמור יותר, ההמלצה הרווחת היא לפנות לגורמי הרפואה במטרה לנסות ולהתאים את הטיפול היעיל ביותר.

עניין נוסף הוא ההתמכרות לתרופות. מטופלים רבים אשר חווים התקפים בתדירות גבוהה, נוטים ליטול תרופות רבות, מה שעלול ליצור התמכרות מסוימת. חשוב לשים לב למשך נטילת התרופות וכמובן לפנות במידה והתרופה כבר איננה יעילה.

החורף מלווה במגוון מחלות ומקרים פחות נעימים, ולאנשים הסובלים מהתקפי המיגרנה תקופה זו עלולה להיות קשה במיוחד, אך חשוב לי להבהיר- המיגרנה היא תופעה מאד שכיחה, ועולם הרפואה למד ולומד אותה כל העת ומפתח טיפולים חדישים. חשוב שכל הסובלים ממיגרנה ירגישו בנוח לפנות אלינו, על מנת שנוכל לסייע ככל שניתן ונתאים את אופן הטיפול.

ד"ר אריה קוריצקי הוא מומחה בנוירולוגיה, מנהל מרפאת כאבי ראש ברעננה, ולשעבר מנהל היחידה לכאבי ראש בבית החולים בלינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully