וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא רק סטרס: ההשפעה המוזרה של רעידת אדמה על הגוף שלכם

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 11:20

יש לא מעט אנשים שמרגישים ממש רע בכל פעם שהאדמה רועדת תחתיהם, ולא רק בגלל שזה מלחיץ נורא. הרופאה שלנו מסבירה מה הקשר בין רעידות אדמה למחלת ים

בווידאו: ציוד להקמת בית חולים שדה ישראלי לנפגעי רעידת האדמה בטורקיה/יואב איתיאל

השבוע האחרון היה בסימן רעידות אדמה, ולצד הטרגדיות הגדולות בטורקיה ובסוריה, גם אצלנו כאן לא מעט אנשים נתקפו חרדה כשהרגישו את האדמה רועדת מתחת לרגליהם. והיו גם לא מעט אנשים שהרגישו ממש חולים בגלל זה. הסיבה לכך, באופן מפתיע, היא מחלת ים.

מחלת ים, או מחלת תנועה, מתרחשת כאשר ישנו חוסר תיאום בין מה שהעין רואה לבין מה שחשה האוזן הפנימית. באוזן הפנימית ישנם קריסטלים שמסייעים בשליטה בשיווי המשקל שלנו. הקריסטלים מתאזנים על פני שלושה צירים (X,Y ו-Z). כאשר האוזן הפנימית חשה שאנחנו על מישור בזוית מסוימת, אך העין לא רואה זאת אנו עלולים לחוש ברע.

בחילות בוקר. ShutterStock
שילוב של בחילות וחרדה זה אף פעם לא טוב. אישה סובלת מבחילה/ShutterStock

מחלת ים לרוב מתבטאת בסחרחורת, בחילה ואפילו הקאות. מאוד נפוץ שנחוש מחלת תנועה כאשר אנחנו על סירה בים (כיוון שקשה לזהות במבט את המישור עליו אנחנו מצויים), אבל היא גם עלולה להתרחש ברכב (כאשר מסירים את המבט מכיוון הנסיעה), בנסיעת רכבת ואפילו בטיסה.

עוד בוואלה!

בעקבות המצב: איך נכין את הילדים לתרחיש רעידת אדמה?

לכתבה המלאה

בזמן רעידת אדמה, הקרקע מאבדת יציבות אבל אין קשר עין עם התזוזות. לכן, אנשים שרגישים לתנודות עלולים לחוש באותה תחושה כמו של מחלת תנועה. זה יקרה לאחר שהחלה תזוזה של האדמה ובעקבותיה, ולא לפני שקרתה. ממש כמו במחלת תנועה, בנסיעה ברכב או בשיט בסירה, אותם אנשים עלולים לחוש ברע לפני האחרים. בנוסף, ישנה גם השפעה פסיכולוגית, התחושה שאין יציבות והסטרס הגופני בו שרוי אדם שעובר חוויה כזו, שגם גורמת לתחושת אי נוחות וגם תסמינים גופניים.

האם אנשים שסובלים ממחלת תנועה כזו יכולים להרגיש את רעידת האדמה לפני כולם? כנראה שלא. אין אף אדם שיכול לנבא רעידת אדמה על פני תחושות פנימיות בלבד. מדענים יכולים לחזות איזורים מועדים לחוסר יציבות של הקרקע ואף להתמקד באזור יותר ספציפי. ישנן גם עדויות, כבר משנת 373 לפנה"ס, שבעלי חיים ביוון עקרו ממקום מגוריהם הטבעי ימים לפני רעידת אדמה הרסנית. ישנן גם עדויות של אנשים מסין, לפני מספר עשורים, ששמו לב להתנהגות המשונה של בעלי החיים ולנו בחוץ למספר לילות עד שאכן התרחשה רעידת אדמה משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully