וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כווית מרגריטה: ילד בן 8 קטף ליים בחצר ביתו והגיע לבית חולים

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 10:38

אוטיס בן ה-8 רק רצה להכין מיץ מליים שקטף בגינה בביתו. כמה ימים אחר כך הוא מצא את עצמו עם שלפוחיות ענק על ידיו. בבית החולים לקח קצת זמן לזהות מה גרם להן, אבל בסוף הם מצאו וכדאי לכם גם להכיר

מנות ליים. נמרוד סונדרס
סיבה מוזרה לכוויה. ליים/נמרוד סונדרס

אוטיס קר בן השמונה סחט ליים שנקטף מעץ מחוץ לבית המשפחה באושן שורס, צפונית לביירון ביי באוסטרליה בשבת האחרונה. כמה ימים לאחר מכן הוא כבר היה בבית חולים עם שלפוחיות גדולות על זרועותיו. הסיבה - כוויה המכונה "כוויות מרגריטה" (ובשפה הרפואית פיטופוטודרמטיטיס) המתרחשת כאשר כימיקל שנמצא בפירות מסוימים פוגש קרני UV.

אמו קתרין קר אמרה לאתר ABC אוסטרליה שהיא מעולם לא שמעה על הפוטנציאל לתגובת עור חמורה אם המיץ נחשף לאור השמש. "זה לא היה משהו שקרה מיד", אמרה. "זו הייתה השפעה מתקדמת במשך כמה ימים".

אוטיס נלקח תחילה לבית החולים, שם צוות רפואי אבחן דלקת עור ממגע. "הם שאלו אותי אם היה לו מגע עם משהו חריג, ופשוט לא חשבתי להגיד לימונים", אמרה קר, "הרגשתי די טיפשית שלא קישרתי בין הדברים".

מרגריטה קלאסית. ShutterStock
יש על שמה כוויה. מרגריטה/ShutterStock

אוטיס חזר הביתה, אבל כשהשלפוחיות המשיכו להתפשט הוא נלקח לבית החולים המרכזי ביירון. "הייתה שם אחות שראתה מקרה דומה, אני חושבת שבוע קודם לכן, והיא יכלה לומר מיד שזה מה שנקרא כוויות מרגריטה", אמרה קר, "פשוט לא היה לי מושג שמיץ לימון וחשיפה לאור השמש מסוגלים לעשות משהו כזה".

עוד בוואלה!

למה אתם ממש חייבים להריח לימון עכשיו

לכתבה המלאה

רופא העור של בית החולים, ד"ר הרברט-צ'אן, אמר כי כוויות מרגריטה התרחשו כאשר כימיקל שנמצא בפירות וירקות מסוימים הגיב עם אור השמש. "ליים מכילים כימיקלים הנקראים פורוקומארינים, שכאשר הם נחשפים ל-UV - במיוחד קרינת UV-A - יפגעו בעור", אמר, "אז אנשים יכולים להיחשף לליים בתוך הבית והם לא יראו תגובה, אבל אם הם ייצאו החוצה הם יפתחו תגובה פוטוטוקסית".

ד"ר הרברט-צ'אן אמר שהוא ראה חולים שהופיעו בבית החולים עם אותו מצב שנגרם על ידי אקונומיקה תוצרת בית באמצעות הדרים. "זה יכול להיות מצב מאוד כואב", אמר. "שלפוחיות מתחילות להיווצר די מהר, תוך דקות מחשיפה לקרינה, אבל המספר המרבי של שלפוחיות לוקח בערך יומיים".

ד"ר הרברט-צ'אן אמר כי פורוקומארינים נמצאו במגוון פירות וירקות כולל ליים, סלרי ותאנים. לדבריו, ניתן למנוע את התגובה הכואבת על ידי שטיפת ידיים לאחר חשיפה לכימיקלים.

גב' קר אמרה שבנה צפוי להחלים באופן מלא במהלך השבועות הקרובים. "הוא מתמודד עם זה ממש טוב, אני חושבת שהוא הכי כועס על ההחמצה של קרנבל השחייה שלו", אמרה. "אבל ברור שהוא סבל לא מעט כאבים כשהיינו צריכים לבלות את הלילה בבית החולים. "אני רק באמת רוצה להודיע להורים אחרים להיזהר כשהילדים שלהם משחקים עם ליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully