וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם התחיל לדבר במבטא אירי כחלק מסיבוך של סרטן הערמונית

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 11:50

תסמונת המבטא הזר היא מצב נדיר מאוד אך כזה שמוכר לעולם הרפואה. במקרה יחיד במינו גבר התחיל לדבר במבטא כבר עם התקדמות מחלת הסרטן שלו. ככה זה נגמר

דבלין אירלנד. ShutterStock
המבטא של החולה הפך אירי. דבלין/ShutterStock

גבר אמריקני פיתח תסמונת מבטא זר (Foreign accent Syndrome) כביטוי נדיר ואולי ייחודי לסרטן הערמונית שלו, כך תיארו הרופאים שלו בדוח מקרה שפורסם ב-BMJ Case Reports. המאמר מתאר כיצד גבר, בשנות ה-50 לחייו, אובחן כחולה בסרטן הערמונית 20 חודשים לפני התסמין המוזר. בשלב זה, הוא דיווח על שינויים בולטים בדפוסי הדיבור הרגילים שלו, ובעיקר על כך שהוא התחיל לדבר במבטא אירי.

"המטופל מעולם לא היה באירלנד ומעולם לא דיבר בעבר במבטא אירי, למרות שהיו לו משפחה/חברים איריים והוא חי באנגליה זמן קצר בשנות ה-20 לחייו", כתב הצוות על האיש, שחי בקליפורניה. "המבטא שלו היה בלתי נשלט והפך בהדרגה לקבוע".

100 אנשים בעולם אובחנו עם המצב המוזר הזה

המטופל אמר לרופאים שהוא לא סבל מטראומה בראש, וגם לא מתסמינים אחרים מעבר לירידה לא מכוונת במשקל. בדיקת MRI של מוחו חזרה תקינה, אך בדיקת CT של האגן והבטן שלו גילתה שסרטן הערמונית שלו מתקדם. בנוסף לאבחון עם תסמונת המבטא הזר, הוא הופנה לנוירולוג להמשך בירור.

תסמונת המבטא הזר היא הפרעת דיבור נדירה שגורמת לשינוי פתאומי בצורת הביטוי, בתזמון שלו, באינטונציה, ובמיקום הלשון. כל אלה גורמים לכך שנראה כאילו האדם מדבר במבטא "זר". התסמונת נגרמת לרוב לאחר נזק למוח שנגרם כתופעה משנית לשבץ או לפגיעה מוחית טראומטית. גורמים אחרים גם דווחו בהקשר לתסמונת הנדירה והם כולל גם טרשת נפוצה והפרעות פסיכיאטריות שונות. לעיתים היא עלולה להתפתח מבלי שניתן לזהות בבירור את הגורם לכך. התסמונת נדירה ביותר, כאשר רק כ-100 אנשים בעולם אובחנו עם המצב המוזר.

עוד בוואלה!

נפלאות הגוף: הכל על תסמונת המבטא הזר

לכתבה המלאה

המבטא נשאר

שלושה חודשים לאחר מכן, לאחר שקיבל טיפול בסרטן, החולה עדיין דיבר במבטא אירי. בנוסף לכך, הוא פיתח כאבי בטן ורגליים. כעשבר בדיקות נוספות, גילו הרופאים שלו שהסרטן התפשט לכבד ולעצמות שלו ושלח גרורות למוחו.

הצוות סבור כי תסמונת המבטא הזר שלו נגרמה על ידי תסמונת פארא-נאופלסטית, שהיא ביטוי או סימפטום הנובע מנוכחותו של סרטן בגוף, אך לא מנוכחותם המקומית של תאים סרטניים. לדבריהם, התקדמות התסמונת הלכה בקנה אחד עם התקדמות הסרטן.

הצוות מאמין שזהו המקרה הראשון שדווח בספרות הרפואית של תסמונת המבטא הזר כתוצאה מסרטן הערמונית, אם כי דווח על שניים נוספים בחולים עם סוגי סרטן ממאירים אחרים. הצוות מקווה שהמקרה ידגיש את הצורך בספרות נוספת על תסמונות פארא-נאופלסטיות בחולי סרטן, כדי להבין טוב יותר את הקשר בין התסמונות הנדירות.

באשר לחולה, האיש מת בטיפול פליאטיבי, כשהצוות ציין כי "המבטא האירי שלו נשמר עד מותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully