וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: הכל על תסמונת המבטא הזר

31.1.2016 / 8:00

מבטא יכול להיות דבר מאוד סקסי, אבל מה קורה כשאנשים שדוברים שפת אם מתחילים לדבר במבטא זר? הכל על התופעה הנדירה שהיא בעצם הפרעת דיבור

מלצר צרפתי. ShutterStock
בונז'ור במבטא הונגרי/ShutterStock

למרות שג'ולי מטיאס חיה כל חייה בבריטניה, לאחר שהתעוררה מפציעה שחוותה בתאונת דרכים קשה היא החלה לסבול מכאבי ראש כרוניים ומבעיה מבעיתה במיוחד – המבטא הבריטי הרהוט שלה התחלף באנגלית במבטא ספק צרפתי ספק סיני. עבור משפחתה זה הפך להיות בעיקר מושא לצחוק אבל מדובר בתופעה מוכרת ולא מצחיקה כלל שנקראת תסמונת המבטא הזר.

תסמונת המבטא הזר (Foreign accent Syndrome) היא הפרעת דיבור שגורמת לשינוי פתאומי בצורת הביטוי, בתזמון שלו, באינטונציה, ובמיקום הלשון. כל אלה גורמים לכך שנראה כאילו האדם מדבר במבטא "זר". התסמונת נגרמת לרוב לאחר נזק למוח שנגרם כתופעה משנית לשבץ או לפגיעה מוחית טראומטית כמו במקרה של ג'ולי מטיאס. גורמים אחרים גם דווחו בהקשר לתסמונת הנדירה והם כולל גם טרשת נפוצה והפרעות פסיכיאטריות שונות. לעיתים היא עלולה להתפתח מבלי שניתן לזהות בבירור את הגורם לכך.

עד כה תוארו כ-150 מקרים של התסמונת ברחבי העולם והדוגמאות כוללות מקרים בהם אמריקנים החלו לדבר במבטא בריטי ולהיפך, יפנים החלו לדבר במבטא קוריאני, דוברי אנגלית עם מבטא צרפתי ודוברי ספרדית החלו לדבר במבטא הונגרי. ברוב המקרים המאזינים עדיין מסוגלים להבין את דבריו של הלוקה בתסמונת, פרט לעובדה שהדבר יכול לגרום לעיתים למבוכה ולתמיהה רבה באשר לליקוי השפתי בקרב הסובבים.

המקרה המוזר של ליו ג'ייו

אם מבטא חדש זה מוזר מה רבה הייתה הפתעתם של בני משפחתה ורופאיה של ליו ג'ייו שהחליפה שפה. לפי הדיווח של רופאים סינים בפברואר האחרון קיבלה התסמונת תפנית מפתיעה. קשישה בשם ליו ג'ייו בת 94 ממחוז הונאן בדרום סין, התעוררה מתרדמת בת שבועיים שחוותה אחרי אירוע מוחי החלה לפתע לדבר באנגלית. מה שיותר מפתיע זו העובדה שהיא הפסיקה לדבר סינית כליל. הרופאים המופתעים הבינו כי היא איבדה את שפת אימה והזעיקו רופא דובר אנגלית על מנת שזה יוכל לתקשר איתה בעת האישפוז.

מסתבר שג'ייו אשר בצעירותה לימדה אנגלית ולא דיברה את השפה למעלה מ-30 שנים, חזרה לדבר באנגלית באופן בלעדי דווקא אחרי האירוע המוחי שחוותה. לדברי רופאיה היא החלה לדבר בשפה שלא הייתה בשימוש שנים רבות במוחה ככל הנראה כתוצאה מפגיעה במרכזי השפה במוחה ופיצוי של אזורים בהם הייתה מאוחסנת השפה השנייה שלה, במקרה זה האנגלית.

לעוד תופעות מוזרות לחצו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • שפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully