וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלרי הוא ירק בריא, אבל יש לו יתרון אחד לא פחות ממדהים

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 7:53

מחקר שנערך בתרכובת העשויה בין היתר מזרעי סלרי מצא כי היא יכולה להועיל לנפגעי שבץ מוחי. הבעיה - התרופה מאושרת רק בסין. הנה כל מה שאנחנו יודעים

מגישת החדשות עברה "התחלה של שבץ מוחי" בשידור חי/KJRH-TV

שבץ מוחי הוא אחד מהאירועים הבריאותיים הכי מסוכנים שקיימים. במחקר מחקר ראשוני שהוצג בכנס השבץ הבינלאומי של האגודה האמריקאית לשבץ מוחי 2023 שנערך בימים אלה, נמצא כי הסיכוי להחלים משבץ מוחי משתפר על ידי תרופה העשויה, לא פחות, מזרעי סלרי. לחולים שקיבלו את התרופה היו תסמינים נוירולוגיים פחות חמורים וכישורים נפשיים טובים יותר מאשר בני גילם שקיבלו פלצבו.

הממצאים הראו כי אנשים שעברו אירוע מוחי איסכמי וטופלו בהסרת קרישי דם וגם קיבלו בוטילפתליד (butylphthalide), תרכובת שהורכבה בתחילה מזרעי סלרי, חוו תסמינים נוירולוגיים קלים יותר עם תפקוד טוב יותר לאחר שלושה חודשים.

סלרי. ShutterStock
סלרי/ShutterStock

במחקרים קודמים בסין, בוטילפתליד הראה את הפוטנציאל להגן בבטחה ולשמר את המוח מפני נזק אפשרי הקשור לשבץ במודלים של בעלי חיים עם שבץ שנגרם כתוצאה מקרישיות יתר. ולמרות זאת, בסין, בוטילפתליד מורשה לשימוש בטיפול בשבץ איסכמי, אך אינו מאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי.

המחקר הנוכחי העריך האם טיפול בבוטילפתליד עשוי לשפר את התוצאות של אנשים שקיבלו תחילה את תרופה תוך ורידית TPA (Tissue Plasminogen Activator) ו/או הליך אחר להסרת קריש בתוספת בוטילפתליד.

עוד בוואלה!

לאנשים עם סוג הדם הזה יש סיכוי גדול יותר לחטוף שבץ לפני גיל 60

לכתבה המלאה

החוקרים בחנו תוצאות של 90 יום ב-1,216 מבוגרים (גיל ממוצע של 66 שנים; 68% גברים) לאחר שסבלו משבץ מוחי שטופל בתחילה ב-TPA. המשתתפים טופלו בין 2018 ל-2022 באחד מ-59 מרכזים רפואיים בסין. אנשים שסבלו ממינימום תסמיני שבץ בבדיקה הראשונית שלהם (מוגדרים כ-0-3 בסולם ה-National Institutes of Health Stroke Scale, או NIHSS) או שסבלו מתסמיני שבץ חמורים (מוגדרים כ-26 ב-NIHSS) לא נכללו במחקר זה.

יחד עם הטיפול הראשוני שנבחר על ידי הרופא, המשתתפים נבחרו באקראי לקבל בוטילפטליד או פלצבו דומה שניתן בהזרקה יומית תוך ורידי במשך 14 הימים הראשונים, ולאחר מכן 76 ימים של כמוסות פומיות. החולים חולקו אקראית לקבוצת הטיפול בבוטילפתליד (607 מבוגרים) או לקבוצת הפלצבו (609 מבוגרים). לא המטופלים ולא צוות המחקר ידעו אילו משתתפים הוקצו לאיזה טיפול.

סיכוי גבוה ב-70 אחוזים להתאושש

למשתתפים בקבוצת הבוטילפתלידים היה סיכוי גבוה יותר ב-70 אחוזים לקבל תוצאה חיובית של 90 יום בהשוואה לקבוצת הפלצבו. הבוטילפתליד שיפר את התפקוד באותה מידה בתת-קבוצות של חולים שקיבלו תחילה tPA, אלו שקיבלו טיפול אנדווסקולרי או אלו שקיבלו טיפול ב-tPA וגם בטיפול אנדווסקולרי. אירועים משניים, כגון שבץ חוזר ודימום תוך גולגולתי (דימומים במוח), לא היו שונים משמעותית בין קבוצות הבוטילפתליד והפלצבו.

"למטופלים שקיבלו בוטילפתליד היו תסמינים נוירולוגיים פחות חמורים ומצב חיים טוב יותר ב-90 יום לאחר אירוע מוחי בהשוואה לאלו שקיבלו את הפלצבו. אם התוצאות יאושרו בניסויים אחרים, הדבר עשוי להוביל ליותר אפשרויות לטיפול בשבץ מוחי שנגרם על ידי קרישים", אמר מוביל המחקר, ד"ר ביישווה ג'יה, רופא מטפל בנוירורדיולוגיה התערבותית במחלקה לנוירולוגיה בבית החולים בבייג'ינג טיאנטן של האוניברסיטה הרפואית וחבר סגל במרכז המחקר הקליני הלאומי של סין למחלות נוירולוגיות, שניהם בבייג'ינג.

עדיין לא ברור כיצד פועל בוטילפתליד, כאשר מחקרים בבעלי חיים מצביעים על מנגנונים אפשריים שונים. "השלב הבא צריך להיות חקירת המנגנונים המדויקים של בוטילפתליד בבני אדם", אמר ג'יה.

שבץ מוחי. ShutterStock
מצב מסכן חיים. שבץ/ShutterStock

חשוב לציין שתוצאות המחקר מוגבלות, משום שכל משתתפים שכולם קיבלו טיפול ראשוני תוך ורידי או הליך להסרת הקריש או שניהם, כך שלא ניתן להכליל את התוצאות לחולי שבץ שקיבלו טיפולים אחרים. וגם, ייתכן שתוצאות מניסוי זה שנערך בסין לא ניתנות להכללה לאוכלוסיות אחרות. בנוסף, כאמור, בוטילפתליד אינו מאושר על ידי ה-FDA לשימוש כלשהו בארה"ב.

חוקרים שלא היו מעורבים במחקר מסכימים כי למרות שאלו תוצאות מעניינות, זהו רק מחקר אחד קטן יחסית על אוכלוסיה נבחרת למדי בסין, וכי בוטילפתליד אינה מוכנה לשימוש בטיפול סטנדרטי בשבץ מוחי. "עם זאת", הם מוסיפים, "תוצאות אלו מחייבות שיקול נוסף במחקר".

בכל מקרה חשוב לדעת כי התרופה המשמשת במחקר זה אינה זהה לזרעי סלרי או תוספי מיצוי של זרעי סלרי. נפגעי שבץ מוחי צריכים תמיד להתייעץ עם הנוירולוג או איש המקצוע הרפואי שלהם לגבי תזונה לאחר שבץ מוחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully