וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן ריאות: בדיקה מוקדמת יכולה להציל את החיים שלכם

משה כהן

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 11:53

לקראת יום המודעות הבינלאומי לסרטן שחל השבוע, בכירי העמותה למחלת סרטן הריאה מדגישים את החשיבות באבחון מוקדם, שעשוי להוריד בעשרות אחוזים את התמותה

סרטן ריאות. ShutterStock
שיעורי התמותה מהמחלה גבוהים יחסית. הדמיה של סרטן ריאות/ShutterStock

"למרות שמחלת סרטן הריאה היא השנייה בשכיחותה אחרי סרטן השד וסרטן הערמונית, ושיעורי התמותה מהמחלה גבוהים יחסית לסוגי סרטן אחרים - לא קיימת מספיק מודעות לצורך לבצע בדיקה מקדימה, שעשויה להציל חיים", מתריע מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים שערי צדק בירושלים פרופ' ניר פלד, שמכהן גם כיו"ר העמותה הישראלית לסרטן הריאה.

פרופ' פלד ייסד לפני כשמונה שנים את העמותה, הפועלת למען הגברת המודעות לסרטן הריאה ומתן תמיכה לחולים ולבני משפחותיהם, ביחד עם ד"ר שני שילה, שבעלה מת מסרטן הריאה לאחר עשר שנות מאבק וטיפולים. בוועד המנהל של העמותה פועלים מתנדבים נוספים, בהם רואה חשבון תמיר עבודי, שאחיו מת מסרטן הריאה, כחמישה שבועות בלבד לאחר אבחונה.

לקראת יום המודעות הבינלאומי למחלת הסרטן שיחול בשבת, הם מדגישים מניסיונם את חשיבות הביצוע של בדיקה מקדימה, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון לחלות בסרטן הריאה, וזועקים: "בדיקה עשויה להציל חיים".

כ־3,000 חולים חדשים כל שנה

"כ־3,000 חולים חדשים בסרטן ריאה מתגלים מדי שנה, זהו הסרטן השני בשכיחותו אחרי סרטן השד והערמונית", אומר פרופ' פלד, "שיעורי התמותה מסרטן הריאה היו בעבר גבוהים יחסית וכשלושה רבעים מהחולים מתו בתוך שנים ספורות. בזכות התקדמות רבה בדרכי הטיפול, שיעורי התמותה תוך שנים ספורות ירדו דרמטית לכמחצית מהחולים, אבל גם את המספר הזה ניתן עוד להוריד, אם יהיה אבחון מוקדם של המחלה".

פרופ' פלד מתריע כי ברבים מהמקרים סרטן הריאה מתגלה בשלב מאוחר, כאשר כבר קיימות גרורות באיברים נוספים בגוף ואז אפשרויות הטיפול מוגבלות. "זה סוג של סרטן שזוחל בשקט וכשהקליניקה של החולים כבר מתריעה על מצבם, לעתים קשה לטפל בהם ולתת מענה יעיל, אחרי שכבר התפשטו גרורות". לדבריו, הסקר לאבחון מוקדם, עשוי להוריד בכ־40% את שיעורי התמותה בקרב גברים ובכ־26% בקרב נשים.

אנשים המוגדרים בסיכון הם כאלו שעישנו במשך 20 שנים חפיסת סיגריות מדי יום (חפיסה כוללת 20 סיגריות), או כאלו שעישנו שתי חפיסות סיגריות במשך עשר שנים. בנוסף, מוגדרים גם בסיכון אלו שעישנו עד לפני עשר שנים וגילם יותר מ־50.

עוד בוואלה!

גם אם אתם לא מעשנים: זה מה שאתם חייבים לדעת על סרטן ריאות

לכתבה המלאה

"בעלי אלעד, לא עישן מעולם. בגיל 43 הוא החל להשתעל בתדירות גבוהה ואז אובחן בשלב 4 של סרטן הריאה. במשך 11 שנים הוא נלחם במחלה וקיבל טיפולים שאפשרו לו להמשיך לחיות. זה קרה בעיקר בזכותו של פרופ' פלד. עברנו מסע ארוך", מספרת ד"ר שילה, "לפני כשמונה שנים, כשראיתי מקרוב את הצורך להגברת המודעות, הקמתי ביחד עם פרופ' פלד את העמותה".

פעיל בולט נוסף בוועד המנהל הוא רואה חשבון תמיר עבודי, שאחיו, שאול (75), מת לאחר שאובחן בשלב מאוחר כחולה בסרטן הריאה. "אח שלי הפסיק לעשן לפני כ־20 שנים. גם בשנים האחרונות הוא תפקד בצורה טובה ולא היו לא בעיות רפואיות. פתאום הוא הרגיש כאבים בצוואר. הוא פנה לרופא, שרשם לו מרשם של כדורים, אבל הם לא עזרו והכאבים נמשכו. אז הוא קיבל זריקה וגם היא לא עזרה. אחרי זה הפנו אותו לבדיקת CT ואז התגלה שכל הגוף שלו מלא גרורות מסרטן הריאה", הוא מספר בעצב, "ההידרדרות שלו הייתה מהירה והוא מת לאחר חמישה שבועות. אם סרטן הריאה היה מתגלה בשלב מוקדם יותר, ניתן היה לעשות הרבה יותר. אח שלי נלחם ורצה להמשיך לחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully