וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גידול מתבגרים דומה לחיים עם שימפנזה, וזה מוכח מדעית

עודכן לאחרונה: 3.2.2023 / 9:57

אוכלוסיית השימפנזים המתבגרים היא קבוצה שלא ממש נחקרת. במחקר הנוכחי חוקרים מצאו כי הם דומים מאוד למתבגרים האנושיים, ואפילו מצליחים להיות נחמדים מהם

בווידאו: שימפנזים בשמורת טבע בגבון תועדו מטפלים בפצעים אחד של השני בעזרת חרקים/צילום: Alessandra Mascaro/ Ozouga CP

כולנו יודעים שגידול בני נוער זה דבר לא פשוט, אבל הצהרה ממחקר חדש הפתיע גם אותנו: על פי מחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקני שפורסם ב-Journal of Experimental Psychology ייתכן ששימפנזים צעירים אינם שונים כל כך מבני הנוער שחיים בבתים שלנו. חוץ מזה שבני העשרה שלנו עשויים להיות אימפולסיביים יותר.

חוקרים עבדו עם 40 שימפנזים שנולדו בטבע בזמן ששהו במקלט ברפובליקה של קונגו, ושיחקו במשחקים שבדקו את היחס של בעלי החיים הצעירים כלפי לקיחת סיכונים ואימפולסיביות. "מתבגרים אנושיים מתמודדים עם גוף ומוח משתנים, ונוטים להיות יותר אימפולסיביים, מחפשי סיכונים ופחות מסוגלים לווסת רגשות מאשר מבוגרים", אמרה בראיון לאתר CNN, מחברת המחקר הראשית ד"ר אלכסנדרה רוסטי, פרופסור לפסיכולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה של מישיגן. "שימפנזים מתמודדים עם הרבה מאותם סוגים של אתגרים כמו בני אדם כשהם גדלים", הוסיפה.

שינוי בהורמונים, תוקפנות ותחרות

המחקר תיאר את גיל ההתבגרות של השימפנזים כתקופה מגיל 8 עד 15 בערך, בטווח חיים של 50 שנה. כמו בני אדם צעירים, הם חווים שינויים הורמונים מהירים, קשרים חברתיים חדשים, תוקפנות מוגברת ותחרות על מעמד חברתי.

"במחקרים מתעלמים משימפנזים מתבגרים בהשוואה לתינוקות ומבוגרים", אמר ד"ר אהרון סנדל, עוזר פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת טקסס באוסטין, שלא היה מעורב במחקר הנוכחי. "במשך זמן מה היה פער די גדול בספרות על מתבגרים (שימפנזים)", אמר סנדל, וציין שלעתים קרובות חוקרים אינם מתמקדים בתקופה זו.

המחקר החדש מצא ששימפנזים מתבגרים נוטים יותר לקחת סיכונים במשחקיהם מאשר בוגרים, אך באותה מידה הם יחכו לתגמול מאוחר יותר. בני נוער אנושיים לעומת זאת נוטים יותר לקבל תגמול קטן יותר אבל מהר יותר, ציין המחקר.

עוד בוואלה!

לא מה שחשבתם: זה מה שהכי מדאיג הורים בשנת 2023

לכתבה המלאה
קוף שימפנזה מעשן סיגריה. GettyImages
כמו לגדל בן נוער בבית. שימפנזה/GettyImages

השימפנזים עברו שתי בדיקות עם תגמול מזון. לאחר שהחוקרים גילו שהם נוטים לא לאהוב מלפפונים, קצת לאהוב בוטנים ומאוד לאהוב בננות, הם החליטו לקחת הימור קטן. גם שימפנזים בוגרים וגם שימפנזים צעירים התבקשו לבחור בין שני מיכלים: אחד שתמיד היו בו בוטנים, ואחר שיש בו מלפפון או בננה יקרת ערך. השימפנזים בגיל ההתבגרות היו בסבירות גבוהה יותר לקחת סיכון וללכת על מיכל המלפפון או הבננה, מאשר המבוגרים. שתי הקבוצות הראו תגובות שליליות דומות - כמו גניחות, יבבות, צרחות ודפיקות על השולחן - כשהן בסופו של דבר קיבלו מלפפון.

המבחן השני דומה למבחן ידוע שניתן לילדים אנושיים. לשימפנזים הייתה אפשרות לקבל פרוסת בננה אחת מיד או לחכות דקה ואז לקבל שלוש פרוסות. גם מבוגרים וגם מתבגרים חיכו לשלוש הפרוסות בקצב דומה, אך הצעירים קיבלו יותר התקפי זעם בזמן שהם חיכו דקה, כך נכתב במחקר. בבדיקה דומה, בני נוער אנושיים היו בעלי סיכוי גבוה יותר לקחת את הפינוק הקטן באופן יותר מיידי, כך על פי המחקר.

"עבודה קודמת מצביעה על כך ששימפנזים די סבלניים בהשוואה לבעלי חיים אחרים, והמחקר הזה מראה שהיכולת שלהם לדחות סיפוקים כבר בשלה בגיל צעיר למדי, בניגוד לבני אדם", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully