וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 הסודות לחיים מאושרים נחשפים על ידי מחקר בן 80 מהרווארד

עודכן לאחרונה: 4.2.2023 / 8:43

חוקרים עקבו אחר חייהם של 724 גברים מבוסטון במשך 80 שנה כדי להבין מה באמת עושה אנשים מאושרים. התשובות אולי לא יפתיעו אתכם, אבל בהחלט ימלאו אתכם תקווה

אושר. ShutterStock
איך משיגים שביעות רצון מהחיים? כדורי סמיילי/ShutterStock

מערכות יחסים טובות חשובות לאושר שלנו הרבה יותר מכסף והצלחה, כך מראה ספר חדש המבוסס על המחקר הארוך ביותר שנערך על אושר נשעשה על ידי אוניברסיטת הרווארד. המחקר עקב אחר חייהם של 724 גברים מבוסטון במשך 80 שנה, משנת 1938, ולאחר מכן המשיך לחקור את ילדיהם.

רוברט ג'יי ולדינגר, הפסיכיאטר שפיקח על המחקר, אמר ל-DailyMail כי "הדבר המפתיע הגדול ביותר הוא שמערכות יחסים טובות לא רק משמחות אותנו במהלך החיים, אלא גם שומרות על הגוף והמוח שלנו בריאים יותר. אנחנו חיים יותר".

הספר מבוסס על ראיונות שמודדים "שביעות רצון מהחיים" באופן קבוע דרך חייהם של אנשים - ומשנה הרבה מההנחות לגבי מה שמוביל לאושר. הנה כמה מהשיעורים על אושר מהספר "החיים הטובים":

חברים גורמים לך להיות מאושר

קשר חברתי קשור מאוד לבריאות וחיים ארוכים, אומרים החוקרים. הם מצביעים על מחקר משנת 2010 שהראה שלאנשים עם קשרים חברתיים חזקים יש סיכוי גדול ב-50 אחוזים לשרוד כל שנה נתונה. החוקרים כתבו כי "אלה קשרים חזקים מאוד, השווים להשפעה של עישון או סרטן. ועישון, בארצות הברית, נחשב לגורם המוביל למוות שניתן למנוע. ככל שעובר הזמן, מחקר אחרי מחקר, כולל שלנו, ממשיכים לחזק את הקשר בין מערכות יחסים טובות לבריאות".

חברים. Giphy
חברים יותר חשובים מכסף. רייצ'ל ומוניקה מחברים/Giphy

לדברי החוקרים, משתתפים במחקר שלא מפנים זמן לאנשים מצאו את עצמם מבודדים - ואומללים. "לרובנו יש חברים וקרובי משפחה שממריצים אותנו ושאיננו רואים מספיק. האם אתה מבלה עם האנשים שהכי אכפת לך מהם?".

אל תשכח מי באמת עוזר לך - ולמי אתה עוזר

כדי לבנות רשת תמיכה בריאה, החוקרים מייעצים לכתוב מי תומך בך ובמי אתה תומך, בקטגוריות שונות: התמיכה יכולה להתבצע בצורה של 'בטיחות וביטחון', 'למידה וצמיחה', 'קרבה רגשית וביטחון עצמי', 'חוויה משותפת', 'אינטימיות רומנטית', ' ו'כיף ורגיעה'.

"האם יש אנשים בחייך שאתה רוצה לתמוך בהם יותר? אם יש לך אנשים בחייך שדואגים לאחרים, או שנמצאים בלחץ חיים גדול, האם יש דרכים בהן תוכל להיות שם עבורם, ולוודא שהם מקבלים תמיכה בעצמם?", כתבו החוקרים.

עוד בוואלה!

באושר או לא: לנישואים יש יתרון בריאותי אחד מאוד חשוב

לכתבה המלאה

אושר הוא לא יעד

המחברים מדגישים כי אושר הוא לא יעד אלא תהליך, וכי הוא מתאפשר דרך התמודדות עם זמנים קשים יחד אנשים. המחקר מלא באנשים שיש להם מאבקים בחייהם, אך נשארו מאושרים באמצעות מערכות היחסים החזקות שלהם. "החיים הטובים הם משמחים - ומאתגרים. מלאי אהבה אבל גם כאב. וזה אף פעם לא קורה כמו שאתם חושבים. במקום זאת, החיים הטובים מתגלים לאורך זמן. זה תהליך".

"זה כולל מהומה, רוגע, קלילות, עומסים, מאבקים, הישגים, כישלונות, קפיצות קדימה ונפילות איומות. וכמובן, החיים הטובים תמיד מסתיימים במוות", כתבו.

ללמוד מהנסיון של עצמנו

כדי לעזור לבנות את מערכות היחסים שלך עם אנשים אחרים, המחברים מייעצים לנקוט בגישת W.I.S.E.R לבעיות, ראשי תיבות של Watch, Interpret, Select (a response), Engage, Reflect. ובתרגום לעברית - להביט - לפרש - לבחור תגובה - לפעול - להפיק לקחים.

הם כותבים, "אם אנחנו מתכוונים ללמוד מהניסיון שלנו ולהצליח בפעם הבאה, אנחנו צריכים לעשות יותר מאשר רק לחיות את זה. אנחנו צריכים לשקף. בפעם הבאה, אולי נוכל לקחת את שבריר השנייה הנוספת כדי לשקול את המצב, להבהיר את המטרות שלנו, לשקול אפשרויות להגיב אליהן, ולהניע את מחט חיינו בכיוון הנכון".

אפשר למצוא אושר בכל עת

הרבה אנשים מרגישים "לכודים" בחייהם או מרגישים שאי אפשר לעשות שינוי. שען אחד במחקר, למשל, היה לכוד בנישואים אומללים כל חייו - אבל כשנפרד מאשתו בגיל 68 הוא החל להתרועע מדי יום עם אנשים ממועדון הבריאות המקומי שלו. ציון האושר שלו עלה לרמה הגבוהה ביותר האפשרית.

למשתתפים רבים במחקר היתה גם ילדות אומללה, או ילדות שנפגעה על ידי הורים שיכורים או אלימים, אך הם הצליחו להגיע לחיים מאושרים. המחברים כותבים: "הדרכים שלך להיות בעולם אינן חקוקות באבן. זה יותר כאילו הן מונחות בחול. הילדות שלך היא לא הגורל שלך. הנטייה הטבעית שלך אינה גורלך. השכונה שגדלת בה היא לא הגורל שלך. המחקר מראה זאת בבירור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully