וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדהים: העלה הירוק הזה הוא מכרה זהב של בריאות לגוף שלנו

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 9:16

מנטה הוא עלה תבלין פופולרי במיוחד. הריח והטעם שלה גורמים לרבים להוסיף אותה למאכלים שונים, ולתה כמובן. כעת חוקרים גילו שנענע יכולה לעשות הרבה יותר מזה

ככה תנקו מחבת מלוכלכת בעזרת שקיק תה/lynsey_queenofclean/Instagram

"מכרה זהב גנטי" בעלי מנטה יכול להיות המפתח לתרופות עתידיות, כך מגלה מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Communications. משפחה זו של עשבי תיבול כוללת יותר מסתם נענע, ובין היתר ניתן למצוא בה מרווה, רוזמרין, בזיליקום ועוד. צוות החוקרים מאוניברסיטת מישיגן סטייט אומר כי הודות לאבולוציה, משפחת הצמחים הזו מכילה גנים שיכולים להועיל לבריאות האדם בדרכים שונות.

"קל לאפיין את משפחת המנטה בשל המטבוליטים המיוחדים שלהם", מסבירים החוקרים, "מטבוליטים הם דרך יעילה לצמחים להגן על עצמם כי הם לא יכולים לברוח. במשך מיליוני שנים, צמחים הסתגלו והתפתחו בנישות הספציפיות שבהן הם משגשגים ושורדים, וזה אומר שהכימיה הזו מגוונת".

מאז 2016, פרופ' ביורן המברגר מהמכללה למדעי הטבע באוניברסיטה חוקר מטבוליטים מיוחדים בצמחים הנקראים טרפנואידים, החיוניים בהגנה על צמחים מפני טורפים ומחוללי מחלות והם גם מרכיבים נפוצים בחומרים אגרוכימיים ירוקים וברי קיימא, נוגדי חמצון, קוסמטיקה וריח.

עלי מנטה. ShutterStock
מכרה זהב. מנטה/ShutterStock

מה מסתתר במנטה?

צוות החוקרים ריצף את הגנום של כמה צמחי מנטה. הם גילו שמשפחת הנענע התפתחה במהלך 60 עד 70 מיליון השנים האחרונות, כאשר זנים רבים מכילים כעת מקבץ גנים גדול. "לכן, אנו מנסים לזהות ולגלות מסלולים למטבוליטים המיוחדים הללו שצמחים מייצרים", אמר פרופ' המברגר. הוא סיפר כי למנטה יש צביר גנים ביו-סינתטי גדול. BGC היא קבוצה של גנים הממוקמים קרוב זה לזה בגנום, המעורבים באותם מסלולים מטבוליים. הגנים האלה הם כמו הפנינים הבודדות על שרשרת - נפרדים ועם זאת מחוברים. גרסאות של BGC נמצאו בשישה מינים אחרים במשפחת הנענע.

"אנחנו לומדים שהמיקום הפיזי של גנים בתוך הגנום הוא חשוב. זה יכול להניע התפתחות של מסלולים מטבוליים מיוחדים בצמח, מה שמוביל למגוון עצום של תרכובות צמחיות טבעיות מעניינות".

עוד בוואלה!

אלה אולי העלים הכי בריאים שכדאי לשים בתה שלכם

לכתבה המלאה

מה אפשר לעשות עם מנטה?

BCG הוא מחזה נפוץ בעולם החיידקים, אך חוקרים אומרים כי תפקידם בצמחים עדיין לא ברור. המחקר החדש מצא שאשכול ה-BCG נושאים גנים המקודדים שני מסלולים טרפנואידים נפרדים. הטרפנואידים מצטברים באזורים מרובים של צמחי המנטה, כולל העלים והשורשים. מחברי המחקר מאמינים שמטבוליטים אלה עשויים למלא תפקיד מפתח באופן שבו צמחים אלה מסתגלים לסביבתם.

מחקרים קודמים הצליחו להפוך צמחי מנטה לתרופות שימושיות, כמו זו המשמשת טיפול טבעי לגלאוקומה. הצוות של המברגר אומר שהממצאים הגנטיים שלהם פותחים דלת לפריצות דרך רפואיות נוספות, מתרופות חדשות לחומרי הדברה ועד חומרים אנטי-מיקרוביאליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully