וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגעתם לשלב הגמילה? כך תדעו אם לבחור ישבנון או סיר

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 10:25

מזל טוב! הגעתם לשלב הפרידה מהחיתול. הפעוט שלכם בעניין, מראה סימני מוכנות ומוטיבציה ואתם מתחילים להיכנס ל"כוננות ספיגה", משום שלצד התהליך הטבעי, הבלבול חוגג

פרידה מחיתול. ShutterStock
לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה. ילד יושב על סיר/ShutterStock

איך ומתי להתחיל? כיצד להתכונן? האם לרכוש ישבנון או מקטין אסלה? האם נכון להתחיל עם סיר?
ואם כן איזה? המבחר עצום החל מסיר מזמר ועד אסלה מיניאטורית. אז לפני שאתם מתחילים במסעות הרכישה לפניכם היתרונות והחסרונות של כל אחד:

נתחיל עם השחקן הראשון, הישבנון - הלא הוא מושב מותאם המתלבש על האסלה. הוא כולל בדרך כלל מדרגה וידיות בצדדים והוא פתרון טוב לילדים שעדיין לא מגיעים בעצמם למושב האסלה. היתרון הגדול שלו הוא בכך שמתאפשרת הרגשה של "הדבר האמיתי", הילד יושב על האסלה ומרגיש כמו כל חברי הבית (ואם יש אחים גדולים בתמונה, הרצון להידמות להם מאוד גדול). יתרון נוסף הוא עניין הניקיון והיגיינה - הצרכים מגיעים ישירות לאסלה, אין צורך לנקות - ונשאר רק להוריד את המים. כמו כן, הורים רבים חוששים ממעבר נוסף בין הסיר לאסלה, הישבנון חוסך את המאמץ ומצמצם את השלבים, הילד מתרגל לשבת על האסלה כבר מההתחלה.

אבל יש לקחת בחשבון גם את החסרונות: המושבים הללו לרוב לא מאוד יציבים. הילד נדרש לעלות על המדרגה, להסתובב, תוך כדי אחיזה בידיות ואז להתיישב. פעמים רבות התחושה היא של חוסר יציבות,
לעיתים הרגליים קצת באוויר ובזמן שהילד מנסה לשמור על איזון הגוף - קשה לו לשחרר. והרי בשביל לעשות צרכים בשירותים הדבר הראשון שצריך זה לשחרר.

כמו כן, לצד העובדה שהילדים רוצים לשתף פעולה, מעוניינים להרגיש גדולים ומאוד רוצים להצליח, המציאות לפעמים עלולה להרתיע אותם. פתאום הגובה הוא לא בדיוק מה שהם חשבו, המים השפריצו והתחושה שונה ומוזרה, הרעש מהדחת המים היה חזק מידי וכל החוויה מרתיעה אותם. השימוש בישבנון מצריך, ודאי בשלבים הראשונים, הרבה סיוע של מבוגר ותחושת היכולת והעצמאות
פחות ניכרים.

חסרון נוסף הוא המנח - התנוחה הטבעית, הבריאה והנכונה ביותר לשחרור, היא תנוחת הכריעה ובה הברכיים קרובות לבטן, רוב המושבים לא מעודדים תנוחה שכזו והדרך להצלחה רחוקה יותר. על כן ההמלצה היא, במידה והילד מאוד רוצה לשבת על האסלה, היא להשתמש דווקא במקטין אסלה ולהוסיף שרפרף גבוה, כזה שיעזור לברכיים כמעט להיצמד לבטן.

תינוקת משתמשת בסיר. ShutterStock
לנקות אותו זה לא כיף גדול. ילדה יושבת על סיר/ShutterStock

השחקן השני והבולט הינו הסיר, ויש לו יתרונות רבים, כאשר העיקרי שבהם הוא היציבות שהוא מאפשר והמנח שהוא מעודד. העובדה שהוא מונח על הרצפה מאפשרת לרגליים תמיד להיות יציבות על הקרקע, תחושת הקרקוע הזו מייצרת בטחון פיזי ונפשי לילד, הוא בשליטה, הוא יציב והוא יכול לשחרר.
כמו כן, הישיבה על הסיר מעודדת תנוחת כריעה - הברכיים קרובות לבטן וזו התנוחה הטבעית והנוחה לעשיית צרכים, הסיכוי להצלחה גבוה יותר מה שיכול לקצר את תהליך הלמידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

גמילה מחיתולים בחורף? 4 עובדות שמראות שזה בהחלט אפשרי

בשיתוף JAMA

כמו כן, בסיר הילד רואה את התוצר בצורה ברורה יותר, קל לו לעבד ולאבד את החוויה, כלומר הצרכים לא יוצאים ופשוט נעלמים פנימה לתוך המים. הילד יכול לראות, להבין ולקשר בין המעשה לתוצאה.
משום שהסיר קטן ויציב, אין לילד את הפחד "ליפול פנימה", ואין מין שמשפריצים או רעש כאשר הילד עושה את צרכיו. מלבד זאת הסיר נייד, אפשר לקחת אותו לכל מקום ולאפשר לילד מקום מוכר ובטוח גם מחוץ לבית.

החסרונות של הסיר הם בעיקר התדמית שנוצרה לו, ויחסי הציבור שלו. התפיסה היא שסיר נועד
לתינוקות ולפעמים ילדים המתחילים את תהליך הפרידה מהחיתול בגיל מאוחר יותר, או שיש להם אחים גדולים, מעדיפים לשבת ישר על האסלה ולו בשביל "להיות גדולים". וכמובן, החיסרון הבולט הוא התפעול, את הסיר צריך לנקות ולרוקן וזה מסובך יותר מאשר הורדת מים באסלה.

לסיכום, תהליך הפרידה מהחיתול הוא ציון דרך מרגש, העצמאות והאחריות על הגוף עוברים בהדרגה מההורה לילד. הפעוט לומד תוך כדי ניסוי וטעייה לשלוט על גופו, להתאמן באיפוק ושחרור, חווה הצלחות ותחושת יכולת ולצד כל אלה מתחבר לגופו. חשוב להחזיק את המטרות הללו בראש כאשר מתחילים את התהליך, לזכור שיהיו ימים טובים יותר וטובים פחות, שלא מתקיימת למידה ללא הרטבות ופספוסים ושהמטרה היא לייצר תחושת ביטחון ושליטה. מרבית הילדים יתחברו יותר לסיר, יחושו בו יותר בטוח, וכאשר התהליך מייצר תחושת הצלחה ובטחון המעבר הבא לאסלה יהיה הרבה יותר פשוט. שתפו את הילד בתהליך, תנו לו לבחור את הסיר, לקשט אותו וזיכרו שהרעיון בפרידה מהחיתול הוא להקשיב לגוף, ולכן ככל שיהיו פחות גירויים סביב כך יותר טוב. אסלות מנגנות עם אורות וצלילים זה יפה אבל עלול גם להציף ולהסית את הקשב מהמטרה העיקרית.

דנה אמר היא מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully