וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לאנשים להיחנק מסופגניה - ומה עושים כשזה קורה?

ד"ר משה פיגדור

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 18:14

זה קורה כמעט כל חנוכה, ובכל זאת מפתיע ומזעזע בכל פעם מחדש - אנשים מתים בעקבות אכילת סופגניה. ד"ר משה פיגדור מסביר כיצד למנוע חנק מסופגניה ומה עושים כאשר אדם נחנק מאוכל

כיצד מבצעים היימליך? מדריך/מערכת וואלה

ביממה האחרונה שני בני אדם נחנקו למוות מסופגניה, ואדם נוסף נחנק אך חייו ניצלו. המאכל המסורתי של חג החנוכה יכול להיות גם מסוכן מאוד אם אוכלים אותו מהר או לא לועסים מספיק טוב. לסופגניה יש תכונות דומות לספוג - הספוג רך, וכאשר לוחצים עליו הוא תופח וחוזר לצורתו המקורית. בדומה לספוג, כאשר לוקחים ביס גדול מדי מסופגניה, החתיכה יכולה לחסום את פתח קנה הנשימה ולתפוח שם, דבר שגורם לה להיקבע חזק ולמנוע כל אפשרות לשחרר את נתיב האוויר, על ידי הגברת הלחץ בבית חזה.

ד"ר משה פיגדור, מומחה לרפואה פנימית והמנהל הרפואי של מלר"ד הטורים במאוחדת, ירושלים, מסביר מדוע ניתן להיחנק מאוכל, כיצד למנוע חנק מסופגניה ומה עושים כאשר אדם נחנק מאוכל?

מדוע נחנקים מאוכל?

פתח קנה הנשימה, דרכו האוויר מובל לריאות ופתח הוושט המוביל לקיבה, נמצאים בסמיכות אחד לשני. בזמן הבליעה, קיים מין "כובע" הסוגר זמנית את פתח הקנה, כך שהאוכל נכנס לוושט ודרכו לקיבה. בזמן נשימה או דיבור הקנה פתוח.

חנק יכול לנבוע מדיבור בזמן האכילה, מאכילת ביסים גדולים מדי, שלא נלעסו כראוי, או מחוסר סנכרון במנגנון הבליעה, כגון אחרי שבץ מוחי, אך גם אצל אדם בריא לעיתים. כאשר האוכל לא נלעס כראוי, הוא לא ניתן לבליעה בבת אחת, ושאריות מזון הנמצאים בחלל הפה אחרי הבליעה, יכולות להחליק אל תוך הקנה כאשר ה"כובע" נפתח.

אצל תינוקות תופעת החנק שכיחה בהרבה מאשר אצל מבוגרים, כי הם אוהבים להכניס חפצים לפה בלי כוונה ולעיתים לבלוע אותם, ובזמן שפתח הקנה פתוח, החפץ מחליק בקלות לתוך הקנה וחוסם אותו.

עוד בוואלה!

מה עושים כשילד נחנק? רופא ילדים מסביר

לכתבה המלאה

כיצד ניתן למנוע חנק מסופגניה?

  • יש לקחת נגיסות קטנות וללעוס אותם היטב בפה לפני הבליעה.
  • לילדים מומלץ לחתוך את הסופגניה לחלקים קטנים, אין לתת לילד סופגניה שלמה.
  • לגימות מים קטנות בין הנגיסות עוזרות לרכך את המרקם של הסופגניה ולקחת ממנה את התכונה ה"ספוגית".

מה עושים כאשר אדם נחנק מאוכל?

1. דבר ראשון יש לחייג 101 ולהזעיק בדחיפות ניידת טיפול נמרץ של מד"א.

2. בתינוקות מתחת לגיל שנה יש לבצע 5 תפיחות בין השכמות ומיד להפוך את התינוק עם הפנים למעלה ולבצע 5 לחיצות ברום הבטן. יש לחזור על הפעולה עד שהגוף הזר משתחרר והתינוק מתחיל לנשום כרגיל.

3.בילד מעל גיל שנה ובמבוגר יש ללחוץ מספר לחיצות ברום הבטן עד שהגוף הזר יוצא.

4. בנשים בהריון מתקדים יש ללחוץ בגובה הצלעות התחתונות בבית החזה הקדמי.

5 במקרה של איבוד הכרה, יש לבצע החייאה בסיסית באמצעות עיסויים במרכז בית החזה והנשמות ביחס של 30 עיסויים ל-2 הנשמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully