וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החורף כאן: האם יש דבר כזה אלרגיה לקור?

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 9:51

היומיים באחרונים הוכיחו לנו שגם כאן בישראל אפשר להרגיש קצת חורף. נכון זה לא דומה למה שקורה במדינות אחרות, אבל זו הזדמנות מצויינת לבדוק - האם יש דבר כזה אלרגיה לקור?

שלג בלונדון/רויטרס

החורף הטריח את עצמו והגיע לישראל, כשבמקביל ברחבי העולם סופות השלגים והקור משתוללים כבר שבועות ובעיקר בימים האחרונים. כדאי לדעת שעבור חלק מהאנשים העונה הקרה יכולה להביא גם תחושת כאב - והגוף יכול לחוות יותר מסתם אצבעות קפואות, אלא ממש תגובה אלרגית למזג האוויר הקפוא.

'אורטיקריה קרה', או אלרגיה לקור, היא תגובה אלרגית של העור לחשיפה לקור, שיכולה להתעורר בעקבות חשיפה לאוויר קר או למים צוננים. במקרים מסויימים התסמינים יכולים להופיע גם לאחר צריכה של משקאות קרים או אוכל בטמפרטורה נמוכה.

למה זה קורה?

ברוב המקרים, הגורם להתפתחות האלרגיה אינו ידוע, אך לעתים היא עוברת בתורשה, כך שישנה נטייה גנטית שמעורבת בהופעתה. אצל חלק מהאנשים האורטיקריה מופיעה בעקבות טריגר שמשפיע על המערכת החיסונית, כמו זיהום ויראלי כלשהו או סוגים מסויימים של סרטן.

כדי לבדוק אם מדובר באלרגיה לקור, קיימת בדיקה שנקראת "מבחן קוביית הקרח", במסגרתה מניחים קוביית קרח על העור של המטופל למשך מספר דקות, ובודקים האם זה גורם לבליטה אדומה ונפוחה על היד. אם כן, האבחנה היא אורטיקריה קרה. לא ברור עד כמה נפוצה התופעה הזאת בדיוק - מחקר אחד שנערך באירופה הגיע למסקנה שהשכיחות שלה באוכלוסייה היא כ-0.05 אחוזים. מופעי אלרגיה של פריחה הם נפוצים הרבה יותר מאשר שוק אנפילקטי שנגרם מאורטיקריה קרה.

גבר מגרד את היד. ShutterStock
מתבטאת בעיקר בפריחה על העור. גבר מגרד את העור/ShutterStock

מה התסמינים?

סימפטום השכיח ביותר של האלרגיה הזאת הוא פריחה אדומה ומגרדת על העור, תחושת צריבה בזמן שהעור מתחמם, כאבי ראש, עייפות, חרדה, כאבי פרקים, נפיחות ועוד.

במקרים קשים יותר היא עלולה לגרום לאנפילקסיס. במצב זה לחץ הדם צונח בחדות ודרכי הנשימה נסגרות, מה שגורם לקשיי נשימה חמורים. תגובה קשה כזאת לרוב תיגרם בעקבות חשיפת הגוף כולו לקור. בנוסף עלולות להיווצר בעיות נשימה, התעלפויות, נפיחות בלשון ובגרון.

מה הטיפול?

התגובה האלרגית מתפתחת כאשר בתגובה לקור המערכת החיסונית משחררת כימיקלים שנקראים היסטמינים, שגורמים לתגובה דלקתית. הטיפול הוא בעזרת אנטי-היסטמינים וסטרואידים וכמובן הימנעות מקור על ידי הישארות בבית או לבישת בגדים חמים מאוד ואי אכילת מאכלים קפואים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully