וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תה בבוקר, סלט בצהריים וכוס יין בערב - האם זו השיטה למנוע דמנציה?

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 7:38

אכילה מאוזנת ובריאה חשובה מאוד לשמירה על המשקל, אבל היא גם קריטית כדי לשמור על המוח. אז מה כדאי לכם לאכול כדי לשמור על הכלי הכי חשוב בגוף שלנו

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

דמנציה הפכה מזמן למחלה הרבה שכיחה בעולם, כשאחת הסיבות היא הזדקנות האוכלוסיה. זו הסיבה שלא מעט מחקרים עוסקים בנושא. מחקר שפורסם לאחרונה בגיליון מקוון של Neurology, כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, מצא כי אנשים שאוכלים או שותים יותר מזונות עם נוגדי חמצון מסוג פלבנולים, שנמצאים במספר פירות וירקות, כמו גם בתה ויין, עשויים לסבול מקצב איטי יותר של ירידה בזיכרון.

"זה מרגש שהמחקר שלנו מראה שבחירה בתזונה ספציפית עשויה להוביל לקצב איטי יותר של ירידה קוגניטיבית", אמרו מחברי המחקר מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת Rush בשיקגו. "משהו פשוט כמו לאכול יותר פירות וירקות ולשתות יותר תה הוא דרך קלה עבור אנשים לקחת חלק פעיל בשמירה על בריאות המוח שלהם".

פלבנולים אגב, למקרה שתהיתם, הם סוג של פלבנואידים, קבוצה של פיטוכימיקלים המצויים בפיגמנטים צמחיים הידועים בהשפעותיהם המיטיבות על הבריאות.

במחקר השתתפו 961 אנשים עם גיל ממוצע של 81 ללא דמנציה. הם מילאו שאלון כל שנה על התדירות שבה הם אכלו מזונות מסוימים. הם גם השלימו מבחנים קוגניטיביים ומבחני זיכרון כל שנתיים, כולל זכירת רשימות של מילים, זכירת מספרים והצבתם בסדר הנכון. הם נשאלו גם לגבי גורמים אחרים, כמו רמת ההשכלה שלהם, כמה זמן הם השקיעו בפעילויות גופניות וכמה זמן הם השקיעו בפעילויות מנטאליות כמו קריאה ומשחקים. הנחקרים היו במעקב במשך שבע שנים בממוצע.

האנשים חולקו לחמש קבוצות שוות על סמך כמות הפלבנולים שהייתה להם בתזונה. בעוד שהכמות הממוצעת של צריכת פלבנולים בקרב מבוגרים בארה"ב היא כ-16 עד 20 מיליגרם ליום, לאוכלוסיית המחקר הייתה צריכה תזונתית ממוצעת של סך הפלבנולים של כ-10 מ"ג ליום. בקבוצה הנמוכה ביותר הייתה צריכה של כ-5 מיליגרם ליום והקבוצה הגבוהה ביותר צרכה בממוצע 15 מיליגרם ליום, שזה שווה ערך לכוס אחת של עלים ירוקים כהים.

כדי לקבוע את שיעורי הירידה הקוגניטיבית, החוקרים השתמשו בציון קוגניטיבי כללי הכולל סיכום של 19 מבחנים קוגניטיביים. הציון הממוצע נע בין 0.5 לאנשים ללא בעיות חשיבה ל-0.2 עבור אנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל ועד 0.5 עבור אנשים עם מחלת אלצהיימר.

סלט. ShutterStock
לא רק לדיאטה. סלט/ShutterStock

לאחר התאמה לגורמים אחרים שעלולים להשפיע על קצב הירידה בזיכרון, כמו גיל, מין ועישון, מצאו החוקרים שהציון הקוגניטיבי של אנשים עם הצריכה הגבוהה ביותר של פלבנולים ירד בקצב של 0.4 יחידות לעשור יותר לאט מאשר אנשים אצל מי הייתה הצריכה הנמוכה ביותר. החוקרים ציינו כי זה כנראה נובע מהתכונות נוגדות החמצון והאנטי דלקתיות הטבועות של הפלבנולים.

תרד, יין, תה ושמן זית

המחקר גם פירק את מחלקת הפלבונול לארבעת המרכיבים: קמפרול, קוורצטין, מיריצין ואיזוראמנטין. התורמים המובילים למזון עבור כל קטגוריה היו: קייל, שעועית, תה, תרד וברוקולי לקאמפרול; עגבניות, קייל, תפוחים ותה לקוורצטין; תה, יין, קייל, תפוזים ועגבניות עבור מיריצין; ואגסים, שמן זית, יין ורוטב עגבניות לאיזוראמנטין.

אנשים שצרכו את הצריכה הגבוהה ביותר של קאמפרול היו בשיעור איטי יותר של 0.4 יחידות לעשור של ירידה קוגניטיבית בהשוואה לאלו שבקבוצה הנמוכה ביותר. לאלה עם הצריכה הגבוהה ביותר של קוורצטין היה שיעור איטי יותר של ירידה קוגניטיבית ב-0.2 יחידות לעשור בהשוואה לאלו שבקבוצה הנמוכה ביותר. ולאנשים עם הצריכה הגבוהה ביותר של מיריצין היה שיעור איטי יותר של ירידה קוגניטיבית ב-0.3 יחידות לעשור בהשוואה לאלו שבקבוצה הנמוכה ביותר. איזוראמנטין תזונתי לא היה קשור לקוגניציה.

החוקרים ציינו כי המחקר מראה קשר בין כמויות גבוהות יותר של פלבנולים תזונתיים לבין ירידה קוגניטיבית איטית יותר, אך אינו מוכיח כי פלבנולים גורמים ישירות לקצב איטי יותר של ירידה קוגניטיבית. מגבלות נוספות של המחקר הן ששאלון תדירות המזון היה דיווח עצמי, ולרוב אנשים לא זוכרים במדויק מה הם אוכלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully