וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיער שלכם נושר ואתם עייפים? די בטוח שזה מה שחסר לכם בגוף

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 14:11

החורף גורם לרבים מאיתנו להרגיש עייפים יותר ונטולי אנרגיה, אבל זה לאו דווקא מזג האוויר או שעות החושך המוקדמות. מחסור בברזל עלול לגרום לתופעות האלה וגם לאחרות חמורות יותר. זה מה שאתם חייבים לדעת

איך תאריכו את חיי החסה?/@miseenplace_au

ברזל הוא אחד מהיסודות החשובים לתפקוד התקין של גופנו. הוא מעורב בתהליכים רבים בגוף וביניהם נשיאת חמצן לאיברי הגוף בתהליך הנשימה, ייצור של אנרגיה זמינה לגוף, ייצור של חלבונים החשובים לתפקוד תקין של המוח ומערכת העצבים ועוד. לכן מחסור בברזל זמין הוא משמעותי מאוד לגופנו ועשוי לפגוע בצורה משמעותית בבריאות.

לרגל יום המודעות הבינלאומי לחוסר ברזל המתקיים מדי שנה בנובמבר, חשוב להכיר את המשמעות של חוסר בברזל בשלבי החיים השונים, את התסמינים שיסייעו לנו לדעת מתי מומלץ לגשת לרופא לבדיקה ומי בעיקר צריך לשים לב?

נתחיל בקצת נתונים: מחסור בברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר בישראל ובעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2019 כ-40 אחוזים מהילדים מתחת לגיל 5 ברחבי העולם סבלו ממחסור בברזל וכ-30 אחוזים מהנשים בגילאי 15-49 סבלו מאנמיה הנגרמת ברוב המקרים מחוסר ברזל.

בישראל ההערכות הן ש-1 מתוך 5 בני נוער סובל מחוסר בברזל ו/או מאנמיה והנתון דומה גם עבור תינוקות עד גיל שנתיים. לפיכך הוציא משרד הבריאות הישראלי הנחיה גורפת לתת טיפול מניעתי על ידי טיפות ברזל לכל תינוק מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה וחצי.

אישה שמה יד על הפנים. ShutterStock
עייפים וחלשים? יש סכוי שזה הברזל/ShutterStock

המאפיינים של מחסור בברזל

כאמור, הברזל מעורב בתהליכים רבים בגוף המתקיימים במערכות שונות, לכן כאשר אין די ברזל זמין בגוף, ההשפעות עשויות להיות מגוונות מאוד:

  • עייפות וחולשה כללית
  • עצבנות
  • קושי בריכוז
  • כאבי ראש וסחרחורות
  • קוצר נשימה (בעיקר בעת מאמץ, גם לזמן קצר)
  • דפיקות לב מואצות
  • חיוורון (בייחוד סביב העיניים)
  • חניכיים בהירות ולשון שנראית לבנה
  • נשירת שיער
  • ציפורניים שבירות
  • חשק לאכול קרח, חימר וחול.

מה הן הסכנות של מחסור בברזל?

מחסור ברזל לאורך זמן עשוי לגרום לכמה תופעות בריאותיות מסוכנות. ראשית, הוא יכול להוביל להתפתחות אנמיה (למעשה, מחצית ממקרי האנמיה בעולם נגרמים כתוצאה ממחסור בברזל), שתסמיניה דומים לתסמינים שנכתבו לעיל. האנמיה היא תופעה שכיחה למדי כיום, ורבים מאלו שסובלים ממנה כלל לא מודעים לה, שכן מדובר במחלה 'שקטה'.

אבל מעל לכול, מחסור בברזל לאורך זמן יכול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, כמו גם בתפקוד המוטורי ואף בתפקוד הרגשי. כאשר המחסור מופיע מגיל קטן, התפתחותו המוטורית והקוגנטיבית התקינה של התינוק עשויה להיפגע, עשוי להווצר עיכוב התפתחותי והאטה בגדילה. בגילאי הילדות המאוחרים יותר ההשפעה עשויה להתבטא גם בירידה בהישגים הלימודיים.

במבוגרים, מלבד ההשפעה הנכרת על איכות החיים, חשוב מאד לזכור כי אנמיה וחוסר בברזל יכולים להעיד על מחלת רקע לא מאובחנת ולכן זיהוי מוקדם של הגורם לאנמיה וטיפול בו הוא קריטי. אנמיה חריפה היא מסוכנת שכן יכולה להוביל לירידה בלחץ הדם ואף להיפוקסיה (מחסור בחמצן) והחמרה של מחלות רקע קיימות כמו מחלות לב או ריאות.

אישה בהריון. ShutterStock
לא בעיה רק של נשים בהריון. אישה הרה/ShutterStock

מי סובל בעיקר ממחסור בברזל?

גם גברים וגם נשים עשויים לסבול מחוסר בברזל, אך התופעה נפוצה יותר בקרב נשים בגיל הפוריות, משתי סיבות עיקריות: האחת - הדימום בעת המחזור החודשי; השנייה, הריון, שבו נרשמים גם מקרים רבים של אנמיה.

גם ילדים ובני נוער נחשבים כאוכלוסיות שבהן המחסור בברזל נפוץ יותר, מכיוון שמדובר בתקופות של גדילה מואצת והתפתחות שבהם יש דרישה מוגברת לברזל, שלא תמיד מקבלת מענה דרך התזונה.
ספורטאים אף הם עשויים לסבול יותר ממחסור בברזל, בשל הדרישה המוגברת של גופם לחמצן בעת מאמץ וניצול מוגבר של הברזל בתהליכים של בניית שריר.

אוכלוסיה נוספת בעלת סיכוי מוגבר לסבול ממחסור בברזל ומאנמיה הם הקשישים. הסיבה לכך היא גם תזונתית אך גם קשורה פעמים רבות בתרופות כרוניות או במחלות רקע שעשויות להשפיע על יעילות הספיגה.

כיצד ניתן לטפל בחוסר בברזל?

גברים, נשים בגיל המעבר וילדים זקוקים ל־10 מ"ג ברזל ביום; נערים מתבגרים זקוקים ל־12 מ"ג ביום; נערות מתבגרות ונשים בתקופת הפריון זקוקות ל־15 מ"ג; נשים בהיריון ובתקופת ההנקה זקוקות ל־30 מ"ג ביום.

מחסור בברזל ייווצר לרוב בשל צריכה לא מספקת, ולכן מומלץ להעלות את הכמות על ידי אכילה של מזונות עשירים בברזל - בשר בקר, איברים פנימיים, עוף, הודו, דגים, ביצים, שקדים, שומשום ומוצריו, ירקות ירוקים ועוד. חשוב לדעת שחלב, סיבים תזונתיים, קפה, קקאו ותה מעכבים את ספיגת הברזל בגוף או פוגעים בה, ואילו צריכה של ויטמין C בסמוך לצריכת ברזל מסייעת בספיגתו.

כאשר התזונה בלבד לא מספקת את צריכת הברזל היומית או שהברזל הנצרך לא נספג באופן יעיל מסיבות שונות, עלול להווצר מחסור מורגש בברזל, המוביל לתסמינים גופניים ולהשפעה ממשית על איכות החיים. במצב כזה מומלץ לפנות לרופא המטפל לביצוע בדיקות דם פשוטות, הכוללות את רמת ההמוגלובין (המוביל את החמצן לרקמות), את רמת הברזל בדם ואת הפריטין (מאגרי הברזל בגוף).

במידה ויימצא חוסר בברזל או אנמיה, הרופא וודאי ימליץ על שימוש בתרופות ברזל עם או ללא מרשם, על מנת לסייע בשיפור מדדי הברזל הזמין בדם, ואם יילקחו לאורך זמן ובאופן קבוע, יוכלו לסייע גם בהשגת איזון ובמילוי 'מאגרי' הברזל בגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully