וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר המדהים ששתי כפות דבש ביום עושות לגוף שלכם

עודכן לאחרונה: 22.11.2022 / 7:39

דבש כבר מזמן נחשב לתרופת סבתא מוכרת ויעילה, אבל מחקר חדש מצא כי הוא לא רק טוב לגרון או לצינון אלא יכול להוריד את רמות הכולסטרול הרע ואפילו את רמות הסוכר בדם. ככה זה עובד

בווידיאו: ההבדלים בין דבש לסוכר/עריכה: גלעד מן מנהיים

הוספת קצת דבש לארוחות היא דרך מצוינת לכלול קצת טעם נוסף - וכמה השפעות בריאותיות מועילות מאוד - בתזונה שלך, על פי חוקרים מאוניברסיטת טורונטו. מדענים גילו שדבש משפר מספר מדדי מפתח לבריאות קרדיומטבולית כגון רמות הסוכר בדם וכולסטרול.

מחברי המחקר שפורסם בכתב העת Nutrition Reviews ערכו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של ניסויים קליניים הכוללים דבש. תהליך זה הוביל את החוקרים לראות שצריכת דבש מורידה את רמת הגלוקוז בדם בצום, כולסטרול כללי ו-LDL או "רע", טריגליצרידים וסמן למחלת כבד שומני. בנוסף, נראה כי דבש גם מקדם רמות מוגברות של HDL או כולסטרול "טוב", וכמה סמנים של דלקת.

"התוצאות האלה מפתיעות, כי דבש הוא בערך 80 אחוז סוכר", אומר טאוסיף חאן, עמית מחקר במדעי התזונה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת טורונטו. "אבל דבש הוא גם הרכב מורכב של סוכרים נפוצים ונדירים, חלבונים, חומצות אורגניות ותרכובות ביו-אקטיביות אחרות שסביר מאוד שיש להן יתרונות בריאותיים".

גיף דבש. Giphy
זה לא סוכר רגיל. גיף של דבש/Giphy

מחקרים קודמים מראים שלדבש יש קשר לבריאות קרדיומטבולית משופרת, במיוחד בהתייחס למחקרים חוץ גופיים ומחקרים בבעלי חיים. הפרויקט האחרון הזה הוא הסקירה המקיפה ביותר עד כה של ניסויים קליניים רלוונטיים, וכולל גם נתונים מפורטים הנוגעים לעיבוד הדבש.

"המחשבה בקרב מומחי בריאות הציבור והתזונה היא זה מכבר ש'סוכר הוא סוכר'", מסביר ג'ון סיונפיפר, פרופסור למדעי התזונה והרפואה באוניברסיטת טורונטו. "תוצאות אלו מראות שזה לא המקרה, וצריך לתת הגדרה אחרת מאשר סוכר בהנחיות התזונה".

כמה דבש צריך לאכול כל יום?

צוות המחקר מדגיש כי חיוני לשקול את ההקשר של ממצאים אלה; ניסויים קליניים שבהם המשתתפים עקבו אחר דפוסי תזונה בריאים. על פי הממצאים סוכרים מוספים היוו רק 10 אחוזים או פחות מצריכת הקלוריות היומית בקרב המשתתפים. "אנחנו לא אומרים שצריך להתחיל לאכול דבש אם אתם נמנעים כרגע מסוכר", מוסיף חאן. "מדובר יותר בהחלפה - אם אתה משתמש בסוכר לבן רגיל, סירופ או ממתיק אחר, החלפת סוכרים אלו לדבש עשויה להוריד את הסיכונים הקרדיו-מטבוליים".

הצוות כלל סך של 18 ניסויים מבוקרים שהקיפו למעלה מ-1,100 משתתפים בניתוח זה. מנת הדבש היומית החציונית בניסויים הייתה 40 גרם (כשתי כפות), ומשך הניסוי החציוני היה שמונה שבועות. נראה שהדבש הגולמי הביא ליתרונות רבים שנצפו במחקרים. כמו כן, דבש שנלקח ממקורות חד-פרחיים כמו רוביניה (משווק גם כדבש שיטה) ודבש מפרחי תלתן, הנפוץ בצפון אמריקה, נראה מועיל במיוחד.

פסטור עלול להחליש את היתרונות של הדבש

מחברי המחקר מסבירים כי נראה כי דבש מעובד מאבד רבות מהשפעותיו הבריאותיות לאחר הפסטור. ובכל זאת, חאן מאמין שההשפעה של משקה חם על דבש גולמי תלויה בגורמים רבים, וכנראה לא תהרוס את כל התכונות המועילות של הדבש. יש כמובן עוד המון דרכים ליהנות מקצת דבש לא מחומם, כמו עם יוגורט, כממרח או כרוטב לסלט.

חאן אומר שמחקרים עתידיים צריכים להתמקד הן בדבש לא מעובד והן בדבש המופק ממקור פרחי יחיד. ראיות נוספות באיכות גבוהה יכולות לעזור למדע המודרני ליצור הבנה מקיפה יותר של התרכובות הרבות בדבש המועילות לבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully