וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה נפתרה: למה יש קקי שצף בשירותים וכזה ששוקע?

עודכן לאחרונה: 24.11.2022 / 11:13

אתם יכולים להגיב לכתבה ב"איכס זה מגעיל" או "אין לכם על משהו יותר טוב לכתוב עליו", אבל האמת היא שהשאלה הזו בטוח עברה לכם בראש לפחות פעם אחת, ולכן היא ראויה מבחינתנו. מה גם שגוף האדם הוא מכונה שיכולה להיות מגעילה ומופלאה יחד. אז הנה התשובה

צואה של אנשים בריאים יכולה להציל חיים/HumanMicrobes

כיצד נוצרו החיים? האם אנחנו לבד ביקום או שיש סביבנו עוד יצורים מלאי תבונה? למה קקי כלשהו צף ומסתובב באסלה, בעוד קקי אחר שוקע בקלות? אלו רק חלק מהשאלות שעולות בראש, וסוף סוף יש תשובה לאחת מהן. גם אם היא לא מלאה.

באתר IFL נכתב כי במשך שנים, לא באמת ידענו בדיוק למה חלק מהקקי צף ואחרים שוקעים בקלות לתחתית השירותים. תיאוריות העלו כי תכולת שומן מוגברת בצואה יכולה לגרום לקקי לצוף. עם זאת, כאשר מחקר אחד משנת 1972 - שפורסם ב-The New England Journal of Medicine - בחן את הצואה של 33 נבדקים בריאים (תשעה עם צואה צפה, 24 עם צואה שוקעת ושישה חולים עם צואה שומנית), הם גילו שכל הצפים שקעו כאשר גז בתוך הצואה שלהם "נדחס על ידי לחץ חיובי".

"לאחר הסרת גז, לצואה שצפה ושוקעת היו משקלים סגוליים דומים, מה שמצביע על כך שהנטייה לצוף או לשקוע של צואה כזו תלויה בהבדלים בגז ולא בתכולת השומן", כתב הצוות והוסיף כי הקקי השומני היה פחות צפוף מהאחרים, אם כי זה נבע מעלייה בתכולת המים ולא בשומן. "לפיכך, צואה צפה בגלל תכולה מוגברת של גז או מים (או שניהם); אין להתייחס לצואה הצפה כסימן לסטאטוריה (עלייה בתכולת השומן בקקי)".

כל זה, למרות שמעניין, לא באמת מסביר את הסיבה מאחורי ההבדל בתכולת הגז והמים. אבל לאחרונה, צוות שחקר עכברים הבחין במשהו חריג בקקי שלהם. בעוד ש-10 אחוזים מהאנשים הבריאים מייצרים צפים באופן עקבי, אחוז זה גבוה בהרבה בעכברים - בסביבות 50 אחוזים. הצוות, שפרסם את עבודתם ב-Scientific Reports, שם לב שהקקי של עכברים נטולי חיידקי מעיים נוטה לשקוע.

קקי. ShutterStock
חרצף או לא צף? איור של קקי/ShutterStock

"הממצא שלנו על צואה "שוקעת" ו"צפה" בעכברים נטולי חיידקים ועכברים שבמעיים שלהם נמדדה תכולת חיידקים, בהתאמה, הובילו לשאלה האם חידקיי מעיים קשורים באופן יסודי ליצירה של תופעת הצואה הצפה", כותב הצוות במחקרם.

בבדיקה נוספת, הצוות לקח חיידקי מעיים מעכברים בריאים והכניס אותם לקיבה של עכברים נטולי חיידקים. הם גילו כי גם הקקי שלהם התחיל לצוף. "על ידי החדרת מיקרואורגניזמים למעי של עכברים נטולי חיידקים, הוכחנו באופן סופי שהתיישבות במעיים של מיקרוביוטה היא תנאי הכרחי לצואה צפה".

למרות שהחוקרים מדגישים שיש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אילו חיידקי מעיים גורמים לציפה - על ידי החדרתם בנפרד לעכברים נטולי חיידקים - ויש צורך גם בניתוח של קקי אנושי, הם זיהו כמה מינים של חיידקים שהיו קשורים לקקי צף שנמצאים במיקרוביום ."זיהינו את Bacteroides ovatus כמין המועשר ביותר בניתוח שלנו שנמצא בקורלציה חיובית עם גזים ופינוי גז אנאלי בחולים אנושיים. יתרה מכך, זיהינו גם Bacteroides fragilis אשר ידוע כמייצר גז מימן במעיים".

  • עוד באותו נושא:
  • קקי
  • צואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully