וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך עובדת בדיקת הדם החדשה שיכולה לאתר פרקינסון ודמנציה

עודכן לאחרונה: 9.11.2022 / 9:31

בדיקה חדשה שעלותה כמה מאות שקלים ונערכת בשיבא תל השומר יכולה לבדוק נזקים למערכת העצבים, ובכך היא יכולה להתריע על קיומן של מחלות ניווניות. איך זה עובד. בדקנו

ד"ר תמרה שיינר מסבירה מהי מחלת הפרקינסון ואיך חיים לצדה/מערכת וואלה!

האם קיימת בדיקת דם שיכולה לאתר מחלות ניווניות של המוח כמו דמנציה או פרקינסון? בניסוי שנערך לאחרונה בבית החולים שיבא תל השומר על 200 אנשים נמצא כי בדיקה הקרויה NFL הבוחנת את הימצאותם של נוירופילמנטים - חלבונים אשר יוצרים את המבנה הפנימי של העצבים - עשויה לאותת אם קיים סיכוי למחלות ניווניות של המוח אצל הנבדק. הבדיקה שעלותה 800 שקלים נערכת בבית החולים שיבא פותחה על ידי חברת קוונטריקס האמריקנית ומתבצעת באמצעות מכשיר ייחודי.

"כשיש פגיעה עצבית כמו טראומה, הנגרמת מחבלת ראש, דלקת ואפילו דיסק שפוגע בחוט שדרה מתרחשת התפרקות המבנה העצבי מה שמעלה את הנוירופילמנטים בדם", מסביר ד"ר אמיר דורי, מומחה נוירולוגיה ואחראי מרפאת עצב-שריר בשיבא. "החידוש הגדול שקרה בשנים האחרונות זה שיש טכנולוגיה שמאפשרת לבדוק רמות מאוד נמוכות של חלבונים בדם, ובמיקרה זה חתיכות קטנות מאוד של עצבים בדם, אותן אנחנו בודקים. החתיכות הקטנטנות של עצבים מהחוט שדרה או ממערכת העצבים המרכזית או ההיקפית היו עד כה מתחת ליכולות הזיהוי, ועכשיו יש את היכולת הזו".

פרקינסון. ShutterStock
יכולה לזהות פרקינסון לפני הזמן. איש חולה פרקינסון/ShutterStock

"אנחנו היום יכולים לעשות בדיקת דם שאומרת שרמת ה-NFL שלך תקינה - זה אומר שבשבועות האחרונים לא היו לך הרס פעיל למערכת העצבים המרכזית או ההיקפית. כי אם היה היינו רואים בבדיקה עליה של הנוירופילמנטים בדם - מה שאומר נזק. חשוב לציין שהעלייה היא פרופורציונלית למידת הנזק - נזק קל יראה עליה קלה ונזק חמור יראה עליה גדולה", מסביר ד"ר דורי. במצב כזה גם הירידה לוקחת יותר זמן.

עוד בוואלה!

הרבה יותר מרעד: זה מה שאתם חייבים לדעת על פרקינסון

לכתבה המלאה

"הבדיקה היא מעין בדיקת סקר. היא מומלצת לביצוע במידה ויש סיפור משפחתי או נזק פעיל - כאבי ראש מסיבה לא ברורה, הפרעות תחושה ממקום לא ברור", מסביר ד"ר דורי. הוא מדגיש כי "הבדיקה יכולה לתת עדות לזה שיש נזק פעיל ואחרי זה צריך להתחיל לחפש. היא לא מחליפה בדיקות אחרות. אחרי שהנזק הפעיל נגמר אז כמות הנוירופילמנטים חוזרת לנורמה. זה לא אומר כלום לגבי העבר או העתיד, אלא אם כן יש רמה גבוהה והיא לא יורדת, ואז עושים בירור מקיף, ובודקים בין היתר אם יש תסמינים של פרקינסון או "ALS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully