וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר האקמול? מדריך התרופות המלא לכאב ראש

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 14:06

רק לפני כמה ימים איגוד הרוקחים ממחסור "חמור" בתרופות שונות, ביניהן אקמול וגרם ללא מעט בהלה, במיוחד אצל אלה הסובלים מכאבי ראש. אז בדקנו איזו תרופה לכאב ראש הכי יעילה? מה כדאי לקחת מתי? והאם יש להן תופעות לוואי שצריכות להטריד אותנו? הרופאה שלנו עונה

איריס קול מראיינת את ד"ר אמנון מוסק על כאבי ראש ומיגרנות/מערכת וואלה

לכולנו יש כאב ראש לפעמים, ואצל כל אחד זה מרגיש קצת אחרת - לפעמים כאב הראש מגיע בצורה של לחץ או אפילו מיגרנה, יש כאב ראש שמגיע בזמן מחזור, אחר שמגיע אחרי לילה של שתיית אלכוהול מוגזמת, ועוד כל מיני סיבות אחרות. כל אחד והטריגר שלו. במקרה של כאב ראש קבוע, כמו מיגרנות או כאב ראש מקבצי, כדאי להתאים טיפול בהמלצת רופא, אבל אם מדובר בארועים אקראיים והכאב יחסית נסבל - אפשר לטפל בו בתרופות מהדלפק (OTC= Over the counter), כמו שבטח רובינו עושים בכל מקרה.

אז איך עובדת כל אחת מהתרופות לכאבי ראש - ומה עדיף לקחת? סקרנו עבורכם את התרופות הנפוצות ביותר ואת דרך הפעולה שלהן, כך שתוכלו לבחור את מה שמתאים לכם. לפני שנגיע לפירוט נבהיר כי אף שכל תרופה פועלת במנגנון שונה מעט, ובעלת תופעות לוואי שונות, רובן משתייכות לאותה קבוצה שנקראת NSAIDs= non steroidal anti inflammatory drugs (נוגדי דלקת שאינם סטרואידים).

לרשימה המלאה של התרופות החסרות

איבופרופן

מוכרת לנו בעיקר בשמות אדוויל, איבופן ונורופן. רוב מי שנוטל את התרופה יחוש הקלה בכאב והורדת חום בתוך כשעה מהנטילה, והאפקט יימשך 6-8 שעות. עם זאת יש לציין כי בשנת 2015 מחקר גדול בדק נטילה של איבופרופן במי שסבל מכאב ראש בינוני עד חמור, והדגים כי שעה לאחר הנטילה אין הטבה לעומת תרופת פלסבו, אך לאחר שעתיים רוב המטופלים שנטלו את התרופה היו ללא כאב. מלבד כאבי ראש, התרופה מאוד יעילה בדלקות וכאבי פרקים.

הוראות שימוש: ניתן ליטול איבופרופן בכדורים או כמוסות, עבור ילדים ישנם סירופ, נרות או אבקה. יש להמתין 8 שעות בין מנה למנה (עד 2-3 פעמים ביממה).

תופעות לוואי: תופעות הלוואי האפשריות מתבטאות בעיקר במערכת העיכול, והן בחילות ואפילו הקאות, גזים והפרעות בעיכול, שלשול וכאבי בטן, אך במינונים הרגילים של התרופה היא נחשבת בטוחה לשימוש עבור מרבית המטופלים.

למי אסור להשתמש: מומלץ לא ליטול בהריון, אך ניתן בהנקה, ולא לתת לילדים שאינם מעל גיל 3 חודשים ושוקלים לפחות 5 ק"ג.

אריזות של תרופות וכדורים. ShutterStock
לא חסר תרופות. כדורים/ShutterStock

פרצטמול או אצטאמינופן

מוכרת לנו בעיקר בשמות דקסמול, אקמול ונובימול. זוהי תרופה שמיועדת להקל על כאבים אבל גם להוריד חום, ואחת התרופות הידועות והנמכרות בעולם.

הוראות שימוש: ניתן ליטול את התרופה בכל האופנים, עם תרכובות מיוחדות לילדים (נרות, אבקה, סירופ וכדורי מציצה). ניתן ליטול פרצטמול עד ארבע פעמים ביממה, במינון 500 מ"ג בכל פעם לאדם בוגר, אך אם ישנו כאב ראש בינוני עד חמור ניתן ליטול גם במינון של 1,000 מ"ג (שני כדורים). מכיוון שלעיתים זמן הפעולה לא ארוך מספיק ניתן ליטול לסירוגין עם תרופות ממשפחת האיבופרופן, אך שימו לב שלא נטלתם תרופה המכילה גם אצטאמינופן או פרצטמול במקביל.

תופעות לוואי: במינון יתר פרצטמול עלול לגרום להפרעה כבדית, ולכן יש לשים לב במיוחד שלא לצרוך במקביל מזונות או תרופות אחרות שעלולות לפגוע בכבד (כמו אלכוהול) או להאט את הפעילות של התרופה (כמו למשל פירות הדר או דייסת שיבולת שועל).

אספירין

מוכרת לנו גם בשם קרטיה, או בהרכבים עם חומרים פעילים נוספים כמו למשל- אקמול פוקוס, אקסידול, פראמול טרגט. פחות מקובלת לשימוש נגד כאבים בישראל לבדה, אך עדיין בעלת השפעה משככת כאבים ומורידה חום במינונים גבוהים, כאשר במינונים נמוכים יותר ובשימוש יומי וקבוע משמשת כמדלל דם, יעילה בדלקות פרקים ומפחיתה סיכון למחלות לב, שבץ מוחי ואפילו מפחיתה סיכון להיווצרות סרטן. בעצם מעכבת חלבון בשם COX אשר עיכובו מעכב גם הופעת תהליכים המעורבים בדלקת אבל גם עיכוב הייצור של רירית בדופן הקיבה.

הוראות שימוש: ניתן ליטול אספירין בכדורים, והיות ופחות מקובל לשימוש בפני עצמו, המינון המותר יקבע בדר"כ לפי התרופה שאיתו בתרכובת.

תופעות לוואי: היות והוא מעכב היווצרות הרירית של הקיבה עלול לגרום לדימומים במערכת העיכול. במקרים נדירים, כנראה בנטילה במקביל לזיהומים וירליים מסוימים אצל ילדים, עלול לגרום ל"תסמונת ריי" שעלולה לגרום לנזק מוחי. כמו כן עלולה לגרום לתגובה אלרגית שתתבטא בפריחה, גרד וקוצר נשימה.

למי אסור להשתמש: מתחת לגיל 18 ומי שנוטל מדללי דם נוספים או שידוע על כיב קיבה. במי שנוטל נוגדי דיכאון מסוימים כנראה יגרום לעיכוב של פעילות התרופה נוגדת הדכאון שפעולתה תהיה פחות יעילה.

אופטלגין

תרופה לטיפול בכאבי ראש, שיניים, כאבי מחזור ועוד, ויעילה מאוד לכאבים בינוניים עד חזקים. בישראל ובמספר מדינות נוספות זוהי תרופה מאוד נפוצה, אך ישנן מדינות בהן היא אסורה לשימוש בשל תופעת לוואי נדירה אך חמורה שלה והיא דיכוי מח עצם, זה עלול לקרות בעיקר בשימוש ממושך בתרופה. התרופה פועלת לאחר כשעה מהנטילה אך בנוזל (סירופ או טיפות) הספיגה תהיה מהירה יותר ותחל לפעול אפילו מהר יותר. גם משך הפעולה של התרופה ממושך, 6 שעות ואף יותר.

הוראות שימוש: ניתן ליטול בכדורים או בטיפות לספיגה מהירה יותר, בכל 6-8 שעות בין נטילה אחת לשניה, עד 4 פעמים ביום.

תופעות לוואי: רגישות יתר תתרחש רק באנשים מסוימים ועלולה לגרום לתגובה אלרגית שתתבטא בפריחה וגרד.

למי אסור להשתמש: מתחת לגיל 15 (למרות שבהנחיית רופא מיוחדת ישנה תמיסה גם לתינוקות וילדים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully