וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: זה מה ששריטה קטנה במחבת טפלון יכולה לעשות לבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 8:01

סדק במחבת או קילוף של טפלון הוא דבר מאוד שכיח במחבתות שבשימוש ביתי. אז מה הבעיה אתם שואלים? שהחומרים שכלי הבישול פולטים מהסדקים האלה מסכנים את הבריאות

טריק לניקוי מחבת שרופה/ramdeep.osahan

לכל אחד מאיתנו יש כנראה מחבת או סיר שראו ימים טובים יותר. מחקר חדש חושף למה כדאי לכם לזרוק אותם לפח - ויפה שעה אחת קודם. במחקר האוסטרלי חשפו חוקרים כמה חלקיקי פלסטיק זעירים עלולים לחדור למזון שלנו לאחר מגע עם כלי בישול פגומים, אפילו כאלה עם שריטה קטנה על מחבת מצופה טפלון, שיכולים לשחרר עד 9,100 חלקיקי פלסטיק שעלולים להיות מסוכנים.

סירים ומחבתות נון-סטיק מכוסים בטפלון מאבדים בהדרגה את הציפוי שלהם כאשר אנו משתמשים ושוטפים אותם, מה שעלול להוות בעייתי זמן בישול. עם זאת, קשה לאמוד כמה פלסטיק בדיוק משתחרר מהם, ומה ההשפעות שלו על הבריאות שלנו.

המחקר החדש שפורסם ב-Science of The Total Environment בחן נוכחות של מיקרו-פלסטיק וננו-פלסטיק הגיע למסקנה כי ייתכן שיש לנו עסק עם מספר ניכר של שברי פלסטיק המשתחררים לאורך זמן. "הממצאים מראים שעלינו להיות זהירים בבחירה ובשימוש בכלי בישול כדי להימנע מזיהום מזון", אמרו החוקרים מאוניברסיטת פלינדרס באוסטרליה.

עוף במחבת. ShutterStock
עוף עם פלסטיק? מחבת עם עוף/ShutterStock

החוקרים חתכו את כלי הבישול המצופים בטפלון לחתיכות קטנות, וכדי לדמות את תהליך הבישול (אם כי תהליך הבישול נעשה ללא מזון, מים או שמן), הזיזו במשך 30 שניות מחבת חומרים שונים (נירוסטה, צמר, פלסטיק ועץ) כנגד כלי בישול באופן דומה לבישול למשך זמן מוגדר.

הממצאים הראו כי ציפוי סדוק עלול לגרום לשחרור של עד 2.3 מיליון חלקיקים זעירים במהלך הכנת הארוחה. ואם זה לא מספיק, טפלון (או פולי-טטראפלואורואתילן) מוגדר במשפחה הקרויה "forever chemicals". הנדבקים בסביבה ונקשרו למגוון בעיות בריאותיות במחקרי עבר. PFAS - היא קבוצת חומרים שכוללת למעלה מ-4,700 סוגים ונמצאה ככזו המעלה את הסיכון לסוגי סרטן שונים, השמנה והפרעות הורמונליות.

למרות שעדיין לא לגמרי האם השחרור של המיקרו-פלסטיק וננו-פלסטיק עשוי להיות מסוכן, החוקרים קוראים למחקרים נוספים לגבי השפעות הזיהום האפשריות במהלך הבישול. לטענתם, יכול להיות שיש להוציא סירים ומחבתות ישנים משימוש לאחר זמן מסוים, או שניתן להפוך את ציפויי הטפלון לעמידים יותר בפני הבלאי שהם עוברים בזמן הבישול והשימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully