וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נשים מתנצלות יותר מגברים - והאם זו בעיה?

אור יניר

עודכן לאחרונה: 4.11.2022 / 7:59

שורת מחקרים בנושא התנצלויות שופכות אור על השאלה למה נשים מרגישות צורך להתנצל (הרבה) יותר מגברים, ויכולים לתת תשובה ללא מעט זוגות שעוברים מריב לריב. הנה כל הפרטים

אישה מבקשה סליחה. ShutterStock
sorry is the hardest word, לגברים. אישה מתנצלת/ShutterStock

מי מתנצל יותר - גברים או נשים? הדעה המקובלת היא שנשים מתנצלות יותר מגברים. בעוד שיש המוני דעות שאין להן שום קשר למציאות, הדעה הרווחת זו דווקא נכונה ובעלת ביסוס מחקרי. החל מסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת נעשו ברחבי העולם מחקרים שהראו באופן ברור שנשים אכן מתנצלות יותר מגברים. השאלה שנותרה פתוחה היא - למה זה קורה?

הסטריאוטיפ המקובל הוא להניח שגברים הם פשוט עקשנים, נפוחי אגו וכי אין להם שום עניין לבקש סליחה ולהתנצל על דבר פוגעני שעשו. בניגוד לדעה הנכונה שנשים מתנצלות יותר מגברים, הסטריאוטיפ המדובר בנוגע לסיבה הוא ממש לא התשובה הנכונה - הפער בין גברים לנשים בנוגע להתנצלויות אינו נובע מאגו גברי, אלא מתפיסה שונה של התנהגות פוגענית.

"סף ההתנצלות" של גברים גבוה יותר

במחקר שנערך באוניברסיטת ווטרלו בקנדה והתפרסם במגזין Psychological Science בחנו החוקרים את התדירות והאופן שבו מתנצלים גברים ונשים באמצעות שני ניסויים. בניסוי הראשון התבקשו המשתתפים (33 גברים ו-33 נשים) לנהל במשך 12 ימים "יומן התנצלויות" ולתעד את הפעמים בהן פגעו באדם אחר או שפגעו בהם, והאם הם התנצלו או התנצלו בפניהם.

תוצאות הניסוי הזה הראו דבר מעניין - נשים דיווחו כי הן התנצלו יותר לעומת גברים, אך גם דיווחו על יותר התנהגויות פוגעניות מאשר גברים. ביחס בין ההתנהגויות הפוגעניות לבין ההתנצלויות, לא היה הבדל בין נשים לגברים, כשחשבו שיש צורך להתנצל כולם עשו את זה.

מהתוצאות האלה אפשר ללמוד שנשים אכן מתנצלות יותר מגברים, אך שלכאורה נשים גם מבצעות יותר "עבירות", וזו הסיבה שהן מתנצלות יותר. אבל למעשה, מה שניתן ללמוד מכך הוא דבר אחר לגמרי - הסף השיפוטי של נשים לגבי מה היא התנהגות פוגענית והסף השיפוטי של גברים הוא שונה לחלוטין. זה לא שגברים לא רוצים להתנצל, אלא שהתנהגויות מסוימות, שבעיני נשים הן כאלה שיש להתנצל עליהן, נתפסות אצל גברים כסבירות ולא פוגעניות. במילים אחרות - "סף ההתנצלות" של גברים הוא פשוט יותר גבוה.

בכדי לבחון את הממצא הזה, המשיכו החוקרים לניסוי נוסף בו היו שני שלבים. בשלב הראשון התבקשו המשתתפים לדמיין סיטואציות ומעשים שונים (למשל לא למלא את חלקם בעבודה משותפת עם סטודנט נוסף ועקב כך פגיעה בציון של חברם לכיתה). מחצית מהמשתתפים התבקשו לדמיין שעשו את המעשה המדובר כלפי חבר, ומחציתם התבקשו לדמיין שעשו את המעשה המדובר כלפי חברה. עבור כל אחד מהמקרים התבקשו כל המשתתפים לדרג את רמת החומרה של כל מעשה, לענות על השאלה האם הוא מחייב התנצלות בעיניהם ומה מידת הסבירות שהיו מתנצלים על כך. בשלב השני של הניסוי התבקשו כל המשתתפים להיזכר בסיטואציה שהתרחשה לאחרונה ובה הם פגעו באדם אחר. גם הפעם התבקשו כולם לדרג את רמת החומרה של המעשה, האם הוא מחייב התנצלות והאם הם באמת התנצלו.

עוד בוואלה!

סורי נוט סורי: למה הפסקנו לבקש סליחה?

לכתבה המלאה

פער ממשי בשיפוט בין גברים ונשים

תוצאות שני השלבים של הניסוי הראו שאף שכל המשתתפים העריכו את אותן סיטואציות ומעשים, השיפוט של נשים את המעשים היה מחמיר יותר מאשר השיפוט של גברים את אותם הדברים בדיוק. בנוסף, לא רק שנשים שפטו את המעשים כחמורים יותר מאשר גברים, הן גם חשבו יותר שהמעשים הללו ראויים להתנצלות. התוצאות הללו מלמדות כי הסיבה שנשים מתנצלות יותר היא לא שהן עושות יותר דברים שדורשים התנצלות מאשר גברים, אלא שיש פער ממשי בשיפוט בין גברים ונשים. באף אחד משלבי המחקר ובאף אחד מהניסויים, לגברים לא היה קושי להתנצל כאשר הם חשבו שיש בכך צורך.

איור של גבר ואישה שוכבים במיטה גב אל גב. ShutterStock
הבנת הפער הזה יכולה לחסוך לא מעט ריבים. איור של בני זוג כועסים אחרי ריב/ShutterStock

ניתן לחשוב על לא מעט סיבות חברתיות או היסטוריות מדוע הפער הזה מתקיים, אך הבנה שלו היא משמעותית להתנהלות שלנו כמעט בכל תחומי החיים ובמערכות יחסים. דמיינו ריב בין בני זוג - הוא עשה משהו שאולי אפילו לא הבחין בו, ובטח שלא שפט את המעשה ככזה שדורש התנצלות. היא לעומתו, שופטת את אותו הדבר בדיוק בצורה אחרת לגמרי וחושבת שמה שעשה ממש מצדיק התנצלות. השלב הבא בקונפליקט יהיה פרשנות של היעדר ההתנצלות שלו כהתעלמות מהצרכים שלה ותחושה שהוא לא רואה אותה, וכולנו יכולים בקלות לדמיין איך ריב כזה יכול להתפתח למשהו גדול הרבה יותר.

הבנה של הפער השיפוטי בין גברים ונשים יכולה לעזור לה להבין את נקודת המבט שלו, ויכול לעזור לו להבין את נקודת המבט שלה, וכך לצמצם את הקונפליקט ולהביא לסיומו מהר יותר, ובצורה טובה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully