וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש הבזבוזים הגיע. כך תציבו לילדים שלכם גבולות

נעמה צובל

עודכן לאחרונה: 2.11.2022 / 9:00

בחודש הקרוב יפציצו אותנו מכל עבר עם מבצעים מפתים, וכמה שלנו יהיה קשה לעמוד בפיתוי - למתבגרים שלנו יהיה קשה אפילו יותר. הנה כמה כללים שיעזרו לכם להכין אותם

מה זה בעצם בלאק פריידי?/מערכת וואלה! News בהגשת שרון טרקניסקי

נובמבר הפך בשנים האחרונות באופן די רשמי לחודש השופינג: בלאק פרידיי, סייבר מנדיי, יום הרווקים הסיני ועוד "מבצעים שווים במיוחד". מדובר בחודש מלא פיתויים, לנו ההורים, וגם לילדים שלנו. המתבגרים שלנו מושפעים מהסביבה ומהרשתות החברתיות בקלות, ופעמים רבות נוטים להוציא כסף גם במקרים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. כשהם כבר מבינים שעשו טעות, לרוב, זה כבר מאוחר מדי כי הכסף יצא.

אז איך מרסנים את הילדים ועוזרים להם (שלא לומר גורמים להם) לחשוב טיפה לפני שהם מוציאים כסף? הנה כמה כללים שיעזרו לכם להתכונן ולהכין את הילדים שלכם לחודש הקניות הגדול. אבל לפני זה יש כלל שחשוב לזכור בהקשר הזה, ובאופן כללי בהורות - גם אם הכנתם את הילדים, דיברתם איתם והסברתם, והם בכל זאת טעו, אל תגידו "אמרתי לך!".

מי שעשה טעות אחרי שאמרו לו - יודע שאמרו לו. אחרי הטעות, עדיף לעזור לילד לצאת מהבעיה ולא להטיף. כשאנחנו מטיפים אנחנו בעצם מעבירים למתבגר מסר שכשהוא יהיה בבעיה בעתיד, אנחנו רק נכעס, ולהבא הוא לא ירצה לשתף אותנו. תפקידנו לעזור למתבגר למנוע את הטעות מבעוד מועד. איך אפשר למנוע את הטעות? ככה:

דברו עם הילדים שלכם על כסף

דברו עם הילדים שלכם על כסף. זאת לא חכמה רק לזרוק לאוויר משפטים כמו "זה יקר" או לדבר איתם על הנושא רק סביב נובמבר או כשיש בעיה רצינית. חשוב שנושא הכסף יהיה נושא שמדברים עליו באופן שוטף בבית, ושהחינוך להתנהלות כלכלית נכונה יהיה חלק מהשיח בבית. ולא רק סביב נושא נקודתי כמו הבלאק פרידיי.

אם אין שיח פתוח בבית על כסף בבית ואתם חוששים שהמתבגרים יבזבזו יותר מדי, זה הזמן לשבת איתם ולהסביר. הגדירו לילדים בדיוק איזה סכום הולך לצאת בחודש זה, ולמדו אותם לעשות בעצמם תכנון על הולכים לבזבז את הכסף. למדו אותם לתעדף מה הם ממש (ממש) חייבים, מה יכול להידחות, ועל מה הם יכולים לוותר למרות האכזבה. חשוב לתת מקום גם לקושי לוותר על דברים ולא לזלזל בכך.

אם התקציב ממש מוגבל, כל הורה יחליט איזה סכום הוא יכול להוציא ואם בכלל. כשהילדים ירגישו שאנחנו איתם, הם יהיו פתוחים לשמוע מה יש לנו לומר וביחד נגיע לפתרון האופטימלי למשפחה שלנו.

עוד בוואלה!

לא גדל על העצים: איך לדבר עם ילדים על כסף?

לכתבה המלאה

אל תוותרו על שיחות עם מתבגרים, גם אם הם "לא מקשיבים"

נכון, קשה לדבר עם מתבגרים וחשוב ללמוד איך לעשות את זה. טיפ קטן ממני לשיחות עם מתבגרים: הזמן הנכון לדבר איתם הוא או כשאתם מסיעים אותם באוטו. אם זה לא מסתייע, פשוט כנסו אליהם לחדר, שבו להם על המיטה ותיזמו שיחה. תסבירו להם שאתם הולכים לחפור קצת (הומור ומודעות עצמית תמיד עוזרים) חשוב שהם יבינו שאתם בצד שלהם ולא מבקרים אותם על הרצונות שלהם, ובטח לא מזלזלים ברצון שלהם שיהיה להם את מה "שלכולם יש".

נערה כפופה מול מסך מחשב. ShutterStock
תסבירו להם שאתם הולכים לחפור קצת. נערה יושבת בחדרה/ShutterStock

ברגע שהילד ירגיש שאנחנו בצד שלו, שיש לנו המטרה משותפת, ושבמקביל חשוב לנו לא להוציא יותר ממה שאנחנו יכולים, יש סיכוי שנקבל פה שיתוף פעולה. תראו להם שאתם באמת מבינים. שבו איתם ותסבירו. אבל רק רק לדבר זה לא מספיק. תדגימו להם איך מתנהלים כלכלית במצב של בלק פריידי.

לדוגמא: בוא נחשוב רגע ביחד על סכום הגיוני להוציא. תעשה רשימה של כל מה שהיית רוצה לקנות. כל מה שבשבילו אתה מחכה לנובמבר ותתעדף את הפריטים לפי סדר החשיבות, אני אחשוב מה אני יכולה לתת לך לקניות, ואתה תחשוב על סכום שאתה רוצה ויכול להוציא מהכסף שלך. בוא נראה למה זה מספיק, כמה נשאר מחוץ לרשימה ואז נחשוב אם אפשר להוסיף כסף או שאולי עדיף לחכות קצת.

ילד שמקבל את כל המסרים האלה, מבין שההורה בצד שלו, לומד לשתף, לומד להתנהל עם כסף ומקבל כלים לחיים - התנהלות משפחתית וכלכלית. ואם הילד עשה טעות? חשוב שננסה לעזור לו לצאת ממנה וכאמור, נמנע מהטיף לו. חשוב שנזכור, הוא כרגע לומד על מנת שכשיהיה גדול יהיו לו את הכלים שאותם הוא רוכש עכשיו.

נעמה צובל היא מדריכת הורים ומשפחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully