וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאסור להסתכל ישירות על ליקוי חמה

עודכן לאחרונה: 25.10.2022 / 12:59

מכירים את הטריק של לכוון זכוכית מגדלת לקרני שמש כדי ליצור שריפה קטנה? זה בדיוק מה שעלול לקרות לעיניים שלכם אם תביטו ישירות בליקוי החמה היום. והכי מפחיד: כנראה לא תשימו לב שזה קורה

יוני 2021: ליקוי חמה בשמי ישראל: הירח הסתיר שליש מהשמש/צילום: מצפה הכוכבים גבעתיים, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

היום (שלישי) יתרחש ליקוי חמה חלקי - מחצית משטח השמש יכוסה על ידי הירח. במרכז הארץ יחל הליקוי בשעה 12:58, יגיע לשיאו ב-14:11 ויסתיים בשעה 15:21. ליקוי החמה הבא יתרחש רק בעוד חמש שנים, ולכן לא כדאי לכם לפספס, אבל גם בהחלט לא כדאי להסתכל ישירות על האירוע המיוחד הזה.

ליקוי חמה קורה כאשר הירח שמקיף את כדור הארץ נעמד בין הכדור שלנו לשמש, ובכך מסתיר אותה. הירח מונע מקרני השמש להגיע לכדור הארץ ובכך מוטל צל. אור השמש מקיף את הירח ונראה זוהר, וכך נוצר המראה המיוחד. הליקוי הקרוב נקרא "ליקוי חלקי" משום שיכסה רק כשליש מקוטרה של השמש.

אם השמש מוסתרת מדוע מסוכן להסתכל על הליקוי?

כדי להבין את זה צריך להכיר קצת את מבנה העין. בעיניים שלנו יש עדשה טבעית שתפקידה לבצע מיקוד לקרניים הנצפות, יחד עם הקרנית ובעזרת השרירים המקיפים אותה. בכך העדשה משנה את רמת השבירה של קרני האור. הרשתית היא השכבה הפנימית של דופן העין, ותפקידה הוא להפוך את האור הנראה למסר עצבי שמועבר למוח לצורך עיבוד תמונה.

זוכרים מה קורה כאשר מרכזים את קרני השמש בזכוכית מגדלת? בדיוק אותו דבר קורה בעין שלנו. כאשר כל קרני השמש ממוקדות דרך העדשה לתוך הרשתית, זו עלולה להיפגע או אפילו להיהרס לגמרי. במקרה של מבט ישיר כזה לליקוי החמה, עלולה להגרם כוויה לקרנית, או אפילו גרוע מכך - לרשתית. לרשתית אין איברי חישה ולכן התהליך הזה עלול להתרחש ללא כאב כלל, ולא נדע זאת עד להופעת הנזק שיגרם לפעמים שעות ואפילו ימים לאחר החשיפה.

התסמינים האפשריים הם ראייה מטושטשת, הפרעה בראיית צבעים, והגרוע ביותר - עיוורון. הנזק יכול להיות זמני או קבוע.

עוד בוואלה!

האי שבו כל אדם עשירי רואה רק בשחור-לבן

לכתבה המלאה

איך לא לצפות בליקוי?

- מבט ישיר

- דרך מצלמה דיגיטלית או מצלמת הטלפון: שכן אנחנו בטעות עלולים להסתכל על השמש כאשר מכוונים את הטלפון

- דרך כל פילטר שאינו מיועד ספציפית לצפייה בשמש (משקפי שמש, פילם של תמונות ישנות וכדומה).

איך כן אפשר לצפות בליקוי?

- פילטר שמש ייעודי

- משקפי שמש מתאימים

- מצלמת פינהול (כמו של פעם) בה מחוררים חור קטן בקרטון ומקרינים על קיר לבן

כאמור, כדאי למצוא דרכים בטוחות לצפות בליקוי, כי הבא צפוי להתרחש רק באוגוסט 2027. אבל גם לזה שווה לחכות, כי אז השמש צפויה להיות מכוסה הרבה יותר - בכ-83 אחוזים מקוטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully